Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Vad angår oss Polens affärer

Vad ska Polen med fem regeringsplan till?

Senast ändrad 19 April 2017

För ett land av Polens storlek kanske två, men totalt fem?

För ett land av Polens storlek kanske två, men totalt fem?   Foto: Boeing

Ett parti vill väcka åtal utan grund. Samma parti slösar miljarder på prestigeleksaker, men hävdar till EU att man inte har råd med flyktingar. Sedan köper man fler prestigeleksaker.

Nu vill Polens styrande konservativa parti, Lag och rättvisa, åtala ryska flygledare! Detta efter att det polska regeringsplanet, en ryskbyggd TU-154, störtade 2010 med 96 dödsoffer som följd, däribland Polens president med hustru, centralbankschefen, flera parlamentsledamöter och inte minst flygvapenchefen. De var på väg till ett möte med president Putin för att bilägga det öppna såret i polsk historia där hundratals polska officerare mördades av, som man länge trodde tyska nazister, medan det senare visat sig vara ryska kommunistsoldater som sköt på Stalins order.

Nu blev det inget möte. Det polska regeringsplanet störtade i svår dimma och ingen överlevde. Partiet Lag och rättvisa menar att de ryska flygledarna lurade ned planet och därmed ska åtalas. En omfattande haveriutredning visar dock att de ryska flygledarna i hög grad avrådde från landning. Däremot var det en strid ström av passagerare under färden in i cockpit på regeringsplanet. Däribland Flygvapenchefen som manade sina underlydande piloter att göra landningsförsök. Det där klarar ni grabbar, sade han. Det hela finns på band.

Polens oberoende haveriutredare- om de har sådana- har inget sagt om åtalet. Det är alltså ett populistiskt parti som anser sig stå över lagen som vill åtala! Det finns ingen, absolut ingen grund för ett åtal. Hela idén är fake-news och unken revanschism. Frågan är t o  m om de polska piloterna var tillräckligt erfarna på denna flygplanstyp. Men vädret var ändå långt under minima. Läs hela historien i boken ”Fritt fall”.

Efter olyckan ställdes det kvarvarande statsplanet av samma typ på backen. Sedan dess har polska LOT haft två mindre EMB-170 uthyrda med besättning som polska statsplan. Nu duger inte längre de. Polska regeringen, som i andra sammanhang säger sig ha ont om pengar och inte har råd med att fylla sin del av EU:s flyktingkvot, har nu beställt inte mindre än fem nya regeringsplan.

Först kommer två mindre Gulfstream G550, fullt kapabla att flyga över Atlanten. Sverige har ett sådant, köpt begagnat. Men mellan 2017 och 2020 kommer dessutom två BBJ2, Boeing 737-800 i VIP-version, normalt tar de 189 passagerare, samt en vanlig Boeing 737-800- alla fem plan är avsedda för den polska statsapparaten. De två BBJ2 lär kosta minst en miljard SEK styck. Sammanlagt bör de här planen kosta omkring eller drygt fem miljarder SEK med utrustning och inredning. Varför?

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson