Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

En allvarlig incident det är tyst om

Svenskt passagerarplan flög med trasig vinge

Senast ändrad 20 April 2017

ATP tar drygt 70 passagerare, här ett systerflygplan.

ATP tar drygt 70 passagerare, här ett systerflygplan.   Foto: Jan Ohlsson

Utomlands undrar man hur det står till med vår flygsäkerhet. Det undrade man härhemma också så länge det var utländska flygbolag som fumlade. Men när det är ett svenskt….

FÖRDOMAR EXISTERAR? För ett par år sedan slängdes ett estniskt litet flygbolag ut ur Sverige. De flög upphandlad linjetrafik i övre Norrland och ansågs bryta mot flera säkerhetsbestämmelser, bl a efter att ha kört av banan. Må så vara. De förlorade senare trafiktillståndet även i Estland. Men de rullades i tjära och fjäder, inte minst av Pilotföreningen. När nu delvis svenskägda NextJet, startat och drivet av svenska piloter, råkar ut för samma sak är det tyst som i kyrkan.

Bakgrunden är en incident 6 april 2016 då Next Jets ATP SE-LLO, 27 år gammalt, skulle landa i Vilhelmina. Oväntad snöslask på banan (dåliga rapporter) gjorde att planet gled utanför banan under inbromsning och bl a körde på ett banljus. Men planet kom åter på banan och kunde taxa in till terminalen. Tjänstgörande mekaniker hade slutat för dagen. Kaptenen inspekterade då själv planet, efter skador på hjul eller hjulhus, men fann inget.

I själva verket var delar av flapsen, på vingens bakkant, lite högre upp, rejält trasiga. Dessa utsätts vid landning för stora krafter och fallerar de kan planet råka ur kontroll. Planet stod över natt i Vilhelmina och flögs morgonen efter tillbaks till Stockholm med ett stopp på vägen och med passagerare. Först på Arlanda upptäcktes skadan och planet förklarades operationsodugligt innan lagning.

Haverikommissionen har sedan dess arbetat på ärendet som klassas som en allvarlig incident. Eller två. I det första ärendet reverserades motorerna ojämnt och planet drog sig åt ena hållet. Förmodligen för att slasket kom som en överraskning. I det andra borde en mekaniker kallats in. Planet var flygodugligt. Men flögs ändå. Dessutom med passagerare.

Kritiken utomlands är hård. Hemma är det som sagt tyst som i kyrkan. I Sverige är ju sällan någon så där väldigt ansvarig rent personligen och Sverige är ju bäst eller hur?

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson