Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Bra service brukar gå genom hela kabinen

Singapore Girl håller hårt på traditionen

Senast ändrad 01 Oktober 2017

 

Besättningarnas träningscenter ser mest ut som en lyxhotellentré och det första som möter är Singapore Airlines Heritage utställning, ett museum över bra service. Se också bildspelet.

Lim Suet Kwee var en av de första flygvärdinnorna att bära den idag världsberömda uniformen, en sarong kebaya, som designades av Pierre Balmain 1968, men inspirerats från ursprungsbefolkningen perenankan. Med slogans som ”Show your Care” eller ”Dare to Care” blev Singapore Airlines snabbt ett begrepp i servicetoppen och Singapore Girl, ett så känt begrepp att Lim Suet Kwee förevigades som vaxdocka på Madame Tussaud´s i London. Det är unikt i flygvärlden och mycket att leva upp till.

Det vet rekryterna när de äntrar den 15 veckor långa grundkursen, med sin studentexamens liknande slutexamen, som avgör om du blir en av de 24 som kan marschera ombord på Singapore Airlines Airbus A 380. Här tränas allt från att gå rätt, vilket är lite speciellt i den uniformen, i en sal med speglar inte olik en balettakademi. Men också och inte minst sättet att bemöta och tilltala passagerare. Samt att kunna laga äggröra manuellt i mikrougn. Samt att lägga upp mat och duka brickor på 10-15 sekunder per passagerare. Därtill förstås nödevakuering i rutschkanor från drygt fem meters höjd, liksom i vatten och vågor, allt i samma uniformer!

Återkommande sminkskola

Bara examen räcker inte. Årligen kommer man åter flera gånger. Inte bara för nödträning. Det kan också handla om sminkkurserna, nu med mindre röda och mer bruntonade läppstift och ögonskuggor eller för att trimma de fyra olika tillåtna frisyrerna.

Myter från väst är däremot att de flesta ser detta som ett genomgångsjobb för äktenskap. Det är en fördom med mer verklighetsförankring i väst! Många i kabinpersonalen har universitetsstudier bakom sig. Singapore har ont om industrier och för de 7000 i kabinkåren är det ett jobb som lägger sig bra i deras cv, kanske för att avancera i hotell-och reseindustrin eller utomlands. Även om en del rekryteras från Indonesien och Taiwan är en allt större andel från just Singapore. I en tid av mångkulturalism är perenankan-bakgrunden inte den sämsta. En beskrivning lyder; ”ser ut som kineser, pratar malaj och engelska, men är väldigt europeiska i sättet”. En bra grogrund för ett flygbolag som vill vara globalt.

Besättningarnas träningscenter ser mest ut som en lyxhotellentré och det första som möter är Singapore Airlines Heritage utställning, ett museum över bra service.

Tar åratal att få servera i första klass

Efter 1,5 år i ekonomiklass arbetar de sig framåt i kabinen om de lämnar bra serviceavtryck, för att efter kanske 7-9 år även servera i första klass. Kollegor från andra flygbolag må idag vara aningen avundsjuka på arbetsvillkoren som oftast leder till två eller tre nätters stopp på långväga destinationer.

Kabinbesättningarna är indelade i fyra grader med blå, grön, röd och tillsist lila uniformsdetaljer. Lila grad tar ofta 15 år att nå. Men urvalet är individuellt efter servicetalang.

Att man håller så hårt på sin historia är såväl en tillgång som ett respektfullt hinder för utvecklingen. Men en sak är säker. Inget lämnas åt slumpen.

Och trots begreppet Singapore Girl är många i kabinpersonalen också män, där graden kan utläsas av slipsens färg.

På besättningsskolan tränas även piloterna. Många av dem var förr expats, även från Skandinavien. Idag är den absoluta majoriteten också från hemlandet är i närheten. Fortsatt är det ett av världens bäst betalda pilotjobb och med starka fackföreningar är man fortsatt fyra i cockpit för två, något de nog noga för tänka över när sparpaketen kommer. Ett fåtal kvinnliga piloter finns, fler på dotterbolaget Silk Air, men här ligger man efter. Vi hoppas det kommer.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson