Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Siljas resa från lågprisutmanare till finkrog och föredöme

Siljas resa från lågprisutmanare till finkrog och föredöme

Senast ändrad 06 Juni 2017

 

Silja Line fyller 60 och firas med serenader och symfonier, ja åtminstone i singularis för de bägge flaggfartygen har bara åldrats från före sin tid till helt i tiden. Den glada sälen är också ett varumärke värt att vårda, vilket Tallink till sist insåg.

Det är inte som många tror att Silja Serenade och Silja Symphony påminner om kryssningsfartyg. De byggdes 1989 och 1990 som världens då största färjor och de första fartyg med shoppinggalleria i mitten. Världens dyraste tomrum, viskade konkurrenterna hånfullt. Inte blev det bättre av att Wärtsilä varv gick i konkurs mitt i byggprocessen. För att få ut fartygen blev Silja Line tvungen att betalade 1,5 miljard istället för budgeterade en miljard SEK. Samtidigt blev det allt tydligare att tax-free försäljningen var på väg att tas bort. De två var nu inte bara 25 procent större än världens näst största färja och 45 procent större än världens tredje största. De var nu även de överlägset dyraste i en marknad som troddes kraftigt minska. De skulle knäcka hela Silja. Trodde många.

Insideshytter med fönster

Ja det var i alla fall klart att det var tur att tomrummet inte fyllts med fler hytter. Faktiskt hade ovanligt många insideshytter fått fönster, mot gården s a s. Idag finns bl a de specialinredda Muminhytterna här. Populära hos barnfamiljer. Det har också visat sig att shoppinggallerians många mindre affärsutrymmen gör det lätt att byta ut restauranger och affärer mot nya koncept, utan att flytta skott. Atlantis Dining, Casa Burita, Seaport Brasserie, Wall Street, Orient Café, har kommit och gått. Bestått har egentligen bara Bon Vivant och Happy Lobster. Och det med besked.

Se bara den magnifika showtrappan till nattklubben som alltmer blivit showteater under Tallink. Se nedgången till bufférestaurangen, så nära en segelskutas kajuta som tänkbart. Nattklubbens garderob, ja borde varit, nu en mysig bar lugnare än ovan. Hissarna med panoramavy över alla flanörer. Varför känns det så bekant?

Jo för att åtta år efter de sjösatts kom fem kryssningsfartyg att byggas med shoppinggalleri. Sedan dröjde det till 2004 innan den första färjan fick en; Color Fantasy. Det skulle dröja mer än 20 år innan några så nyskapande färjor åter byggdes, då som Viking Grace och Megastar.Men efter 1998 har nästan alla kryssningsfartyg fått shoppinggallerian eller andra detaljer som tagits från Serenade och Symphonie som snarare är kryssningsfartygens moderskepp, än ispirerade av. Åtskilligas studiegrupper har beundrat dem. Sett i backspegeln har de tjänat in sin byggkostnad många gånger om och bara för ett par år sedan pumpade Tallink in ett par hundra miljoner till i ombyggnader som ska hålla dem kvar på Helsingforslinjen många år till.

Skeppsbroadeln utan förändringsvilja

Silja var tänkt att bli De samseglandes, produktionsbolag, men kom till att börja med att bli deras lågprisrederi. Med sina grå skrov kallades de ”gråsuggorna” av konkurrenten Viking Line som i sin tur fick öknamnet Ketchup Line. Det spelade ingen roll att deras fartyg växte sig allt större, som Fennia.De Samseglande rederierna Svea, Finska Ångfartygs AB FÅA och Bore från Åbo fortsatte att lägga sina fina fartyg vid Skeppsbron, till tiden och deras inbördes oenighet i princip seglade dem i sank, i brist på stora bildäck, för små hytter och gungande skrov. Nu först kunde Silja bli den gemensamma angelägenheten och med Symphonie och Serenade lite finare, lite bättre. Sälen dök upp, insåld till de samseglandes styrelserum med alltför nobla ekpaneler av dåvarande direktören Hans Laidwa. Och Mumin mönstrade på.

De samseglandes tid var förbi. Bore steg av först och ägarfamiljen von Rettig är idag istället huvudägare i Strömma Kanalbolaget. Flaggskeppet Bore byggt 1960 med ångdrift, bara en sådan sak är ju fantastiskt…bakåtsträvande, ligger som museum i Aura å och stolta Birger Jarl byggd av Svea på Finnboda varv till Helsingforsolympiaden 1952 kan mest ses som hotellfartyg mellan Birkas och Vikings Stockholmsterminaler. Silja såldes. Till kraftigt överpris till Sea Containers, ett bolag som likt namnet antyder var fjärran från att förstå skaldjursplatåns och champagnens plats på Helsingfors. Istället blev Silja bankdirektörernas lekplats och det var nu Symphony och Serenade kom till en ett yuppiebetonat rally om att bli det enda rederiet, en fåfäng idé och dyr. Silja expanderade ihjäl sig. . Många trodde att kryssningsfärjornas tid var till ända och Finnlines skulle ta över med rationell ro/pax.  Men så steg Tallink  in med buller och bång och kanske i nationell estnisk stolthet, eller bara övermod slängde såväl sälen som Silja överbord Men i sanningens namn tillförde man också glittershowernas era, satsade på nya linjer med relevans och nya fartyg och till sist förstod man också värdet i både Silja, Sälen och skaldjursplatåerna. Så nu äger Tallink två varumärken, sitt eget och sälens Silja.

Affärsklass till sjöss har framtiden för sig

Och Commodore Class är fortsatt Östersjöns enda businessclass med egen lounge.Det här med affärsresande till sjöss kan ju tyckas helt passé. Särskilt sedan lågprisflyget och inte Ketchup Line blivit Tallink-Siljas värsta rival. Men det skulle inte förvåna undertecknad om pendeln än en gång svänger. I takt med allt längre köer, stress, förnedringsflyg, tokiga bagageregler, förseningar och inte minst på de här sträckorna fakirflygningar där du tingas släpa dig till flygplatsen innan du ens somnat för natten, skapar ett behov av att i lugn och ro förbereda sitt möte, ha gott om plats för sin laptop på middagsbordet, äta i lugn och ro, inga köer, sovmorgon och lyxfrukost vänder trenden. Fira en lyckad affär i Happy Lobster på återvägen och finnas att mycket lite tid gått förlorad, men så mycket annat vunnits.

Flyget? Det är obekvämt och omodernt och har definitivt förlorat statusmarkören. Åtminstone över Östersjön, där de stora elefanterna än dansa finsk tango, dock särskilt den mer finska Serenade.

Hela Östersjön är ju ett tomrum, om man inte fyller det med fyrstjärnig krogmat med plus, underbara viner och vackra vyer samt väloljade dansgolv och smörsmäktande toner. Färja eller kryssningsfartyg? Skillnaden finns inte mer.

Jan Ohlsson


Kategorier: Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson