Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

SAS nya medeldistansflygplan?

Senast ändrad 20 November 2017

Fler CS snart i ditt lufthav

Fler CS snart i ditt lufthav   Foto: Air Baltic

Men vem ska flyga det?

SAS har länge signalerat att nya medeldistansflygplan kan vara på väg in. Bombardier har sagt sig ha ett letter of intent för köp av 31 CS-serien Bombardier, sannolikt CS-300, men vill inte uppge till vem. När check-in.dk ställt frågan till SAS ville man inte kommentera. Sannolik anledning är att dessa 31 nya flygplan, om i SAS, skulle kunna flygas av underleverantörer.

Idag flygs nära 40 av 161 flygplan av Nordica, City-Jet, Flybe och Cimber. De utgörs av CRJ-900 och ATR-72-600. SAS intention kan vara att ersätta delar eller samtliga dessa med CS-Serien, samtidigt som de blir attraktiva i regional charter över helgerna. Men det kan också vara så att de 15 Boeing 737-600 som återstår att ersätta på sikt kan bytas mot CS-serien och de flygs idag av SAS egna piloter.

I vilket fall blir CS-Serien ett populärt flygplan i norra Europa. Air Baltic har beslutat ersätta sina Bombardier Q-400 med fler CS och BRA har återtagit sin order. Det här ger en helt annan komfortkänsla än CRJ-900. Fler flygbolag som kan vara intresserade är LOT och estniska Nordica, samt Finnair.

Om nu SAS ändå är beställare, är det en öppen fråga om det blir SAS skandinaviska piloter, eller piloter från det nya SAS Irland som ska flyga det? Det är en fråga känslig nog att hemlighålla - eller använda i förhandlingar, nu när SAS Irland visar sig vara på väg att även flyga interskandinavisk trafik, något som förvpånar pilotföreningarna.

Så CS-300 eller ej, det kan bli heta pilotförhandlingar framöver.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Kommentarer

Hej på er,
Jag har tidigare flugit mycket då jag arbetade med fartygsreparationer world wide. Det har fungerat utmärkt fast med ibland irriterande förseni far och andra problem.
Men, nu när SAS skall utöka sina flygningar utförda av underleverantörer så tvekar jag. Att man har stort förtroende för SAS kan nu bli naggat i kanten med andra aktörer som för att få dom åtråvärda avtalen,kanske, omedvetet drar in på service, underhåll och löner. När jag reser med SAS så är SAS och inga andra som jag reser med.

Med vänliga hälsninfar

Dan

Inlagd av Dan Johansson den 09 November 2017 kl. 12:04


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)