Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

2017 blir ett utslagningens år

Sanningens minut för flygbolagen

Senast ändrad 10 Augusti 2017

Etihads Airbus A-340-600 går i förtidspension med stora förluster.

Etihads Airbus A-340-600 går i förtidspension med stora förluster.   Foto: Wikimedia

2016 var det är flygbolagen skulle se om sitt hus för att överleva 2017. Årets delresultat visar på att de som fick ned kostnaderna nu ligger riktigt illa till, medan de lyckades 2016 kommer rycka fram ytterligare 2017.

Både Emirates och Etihad har sett minskad lönsamhet, dock från höga nivåer, medan t ex Singapore Airlines ser ut att nå bättre resultat genom ett tufft bromsa och gasaprogram.

Värst är det för Etihad. 2016 visade en förlust på svindlande 15,2 miljarder SEK, där märkligt nog en hel del är oljespill från ett oljeproducerande land. Felaktig spekulation i bränslepriset har lett till en svidande nota. En förtida avveckling av Airbus A-340-600 flygplan blev också dyr. Inga köpare finns i sikte för de tio år gamla planen. Deras A-340-500 har också gjort sin sista flygning och mest trafikerat sträckor där de aldrig varit lönsamma.Men nästan halva förlusten kommer från den närmast bankrutta Alitalia, som Etihad äger 49 procent av, liksom Air Berlin, där man äger 29 procent. Att köpa flygbolag billigt för att bygga kapacitet har visat sig bli en katastrofalt usel affär p g a dessa två. Beläggningen hos Etihad sjönk något till 78,6 procent och yielden dök med åtta procent, i sig inte helt onormalt, utan typiskt för året. Intäkten per biljett sjunker kraftigt världen över även 2017. Men Etihad lyckades faktiskt ändå minska enhetskostnaden med elva procent.

Aer Lingus kan fällas av facket

Spara eller samla i ladorna var vad 2016 handlade om. Det gjorde irländska Aer Lingus, som spekulerade rätt i bränslepriset och de senaste åren dragit in upp till drygt 200 miljoner euro i ladan. Det tyckte pilotfacket räckte för att begära fem procent löneökning gånger tre år, samt vinstdelning. Ledningen förklarar sig ovillig att tömma ladan, eftersom Aer Lingus Europatrafik varit ett blödande sår 2008-2015 och de nya lönekraven skulle öka lönekostnaden med 29 procent för bolaget. Aer Lingus pilotlöner ligger redan långt över rivalen easyJets och kostnadsnivån 50 procent över allra värsta rivalen Ryanairs räknat per producerat säte. Produktiviteten är också betydligt lägre.

För att Aer Lingus ska klara framtiden ger analysen att piloterna skulle behöva ha oförändrad eller lägre lön och flyga mer, något som facket säkert skulle strejka mot. Men alternativet är nedskärningar.

Vinnare och förlorare

Därför blir 2017 också sanningens minut för SAS och Norwegian. I övriga Norden kläms Icelandair allt hårdare av konkurrens både utifrån och inifrån av WOW. Finnair, som inte är så hårt exponerad mot Nordatlanten, ser ännu en gång ut att gynnas av sin hårda exponering mot Asien.

Qatar som land pressas av sanktionerna från andra arabländer. Men Qatar Airways anknytning till oneworld hjälper. Överbliven kapacitet har hjälpt British Airways under strejksommaren. Men framförallt har överskottsflygplan använts till att öppna nya fjärrlinjer tidigare än tidigare tänkt, en offensivstrategi enligt principen skrattar bäst som skrattar sist.

I USA finns fortsatt en hel del flygbolag med för högt kostnadsläge. En kraftig uppgång i oljepris skulle bli förödande, vilket givetvis är främsta anledningen till den paniska rädslan för Norwegian. USA-flygbolagen måste gå igenom ett stålbad, förr eller senare.

Men om 2017 blir utslagningens år, kommer det också att bli sammanslagningarnas och samarbetenas år. Det kan vi se på att China Eastern och Delta ökat sina andelar i Air France/KLM, som onekligen behöver bättre kassa. Samtidigt har Air France/KLM köpt in sig i Virgin Atlantic som nu blir ett slags premiumbrand i Skyteam.

Inte ens lågprisbolagen kan alla gånger klara 2016-2017 med bibehållna vinster, trots utgångspunkt av betydligt lägre kostnader. Aer Lingus ägare IAG har ju även spanska Vueling under sitt paraply och där sjönk vinsten under första kvartalet 2017 från 77 till 27 miljoner euro. Det ger perspektiv på Aer Lingus.

Nya flygvägar

Medellånga långdistansflygningar revolutioneras med användande av mindre flygplan, som Boeing 737MAX och Airbus A-321Neo. Det kan bli ett orosmoln för Emirates A-380 exponering på sikt, när färre nav och mer non-stop blir intressantare. Det gäller inte bara lågprisresande. Amerikanska Jet Blue använder nu flat-beds i sin Mint-Class på A-321 på transkontinentala USA-flygningar och konceptet kopieras nu av Malaysia Airlines med flat-bed mini-suites på Boeing 737-9MAX! Så framgångsfrågan avgörs inte bara med nedskärningar och trängre flygplan.

Globalt borde piloterna också glädja sig ut en ljusnande arbetsmarknad. De kommande 20 åren behövs 648 000 nya piloter, men även 637 000 flygtekniker och 840 000 nya anställda i kabin.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson