Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Qatar Airways i kraftig expansionsmanöver

Senast ändrad 07 November 2017

Nosen mot Kina och definitivt oneworlds egen flygande bank.

Nosen mot Kina och definitivt oneworlds egen flygande bank.   Foto: wikimedia

Flera arabländers bojkott av Qatar Airways verkar få motsatt effekt.

Flera arabländers försök att isolera Qatar och Qatar Airways har haft påverekan på bokningsläget och bidragit till biljettrea. Men det leder bara till att flera upptäcker ett flygbolag med prisvärt god service. Nu har dessutom Qatar Airways lagt i femte växeln för att öka sina globala intreessen och partners, vilket kan bidra till att bl a Etihads inflytande ytterligare krymper.

Där Emirates har valt att stå starka på egna vingar, väljer Qatar samarbetsvägen. De äger 10 procent av IAG, vilket ger dem inflytande i British Airways, Vueling, Iberia Express och Aer Lingus, de har intressen i Heathrowflygplatsen, de äger tio procent av Latam (Brasilien och Chilers största flygbolag), samt 49 procent i Meridioana på Sardinien, varifrån man ska bygga upp sitt inflytande från Italien. Och de är medlemmar i Oneworld, vars svagaste länk är Kina.

Nu har Qatar Airways gjort ett klipp och köpt 9.6 procent av Hong Kongbaserade prestigeflygbolaget Cathay Pacific för 662 miljoner dollar. Cathay har i år hastigt stigit in i en djup svacka och förlorade 260 miljoner dollar förra kvartalet. De söker nu reparera sig med ett treårigt sparprogram och medger att någon quick-fix inte står att få. Qatar Airways köpt är så nära fientligt man kan komma, tycker finansanalytiker i Hong Kong, som inte tror på Qatars CEO Akbar Al-Baker när han säger att det bara är en finansiell investering. Det gör de npg rätt i. Akbar Al-Baker brukar snabbt villa styra och ställa.

Cathays aktie sjönk fem procent på beskedet. I London jublar man däremot. Oneworld vill komma in mer i Kina, där Staralliansen är stark och där kinesiska flygbolag nu vänder nosen ut ur Kina, vilket orsakat Cathays kris. Al-Baker vill öka andelen kineser via Doha. Sett ur passagerarperspektivet är detta strategiskt begåvat av Al-Baker, som vanligt och BA lär heja på. Både Cathay och Qatar är ju i oneworld.

En annan oneworldmedlem som påverkas och är storspelare i Fjärran Östern, är Finnair. Fast de vill ju flyga via Helsingfors och inte via Doha, men affären kan öppna nya dörrar. Finnair har ju relativt kraftigt signalerat att man vill ha en ny strategisk partner.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)