Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Pilotbristen en fara för flygsäkerheten

Senast ändrad 18 December 2017

Idag använder de flesta klassiska reguljärflygbolag underleverantörer. SAS har 40 av 160 flygplan som flygs av en handfull underleverantörer.

Idag använder de flesta klassiska reguljärflygbolag underleverantörer. SAS har 40 av 160 flygplan som flygs av en handfull underleverantörer.   Foto: Jan Ohlsson

Löneskillnader för samma jobb är ett bekymmer. Men inom flyget kan de vidgade klyftorna också bli farliga.

Pilotbristen hotar att driva upp biljettpriserna. Trots att pilotyrket är välavlönat, konkurrerar det idag bl a med IT-branschen om jobben och då ligger arbetstiderna onekligen flyget i fatet. Pilotbristen har gjort att befordringsgången är snabb. Alldeles för snabb säger många.

Kampen om vilken flygplanstyp man är utbildad för är också hårt. Boeing 737, Airbus A-320 och ATR-72 är sannolikt dem som ger flest val och där bristen på piloter är störst om man inte betalar bäst.

För att få ned kostnaderna i de olönsamma matarlinjerna, inrikestrafik och mindre regionallinjer anlitar alltfler stora flygbolag underleverantörer. En av de hårdaste att förhandla är SAS som fått inte mindre än tre underleverantörer i ekonomisk gungning; Cimber, Jettime och CityJet. Pressas priserna är det bra för linjenätet och biljettpriserna. Men det går ut över besättningarnas arbetsvillkor och löner. Kan de slutar de ofta och börjar på större flygbolag.

Undantag finns förstås, här har du chansen att leva och bo med din familj på mindre orter, vilket kan vara en livskvalitet man väljer. För att få upp lönen är en väg att bli kapten och få mer ansvar. För 20 år sedan kunde det ta just 20 år att nå dit. För inte så länge sedan utnämnde Air India världens yngsta befälhavare på en Boeing 777-300 för nära 400 passagerare. Hon är 30 år gammal.

Det här börjar oroa alltfler flygbolags fackföreningar och i all tysthet flera instanser i alltfler flygbolag också. Missnöje med arbetsförhållanden i Ryanair gjorde i vintras att hundratusentals flygningar fått ställas in. För att täcka upp för att många piloter med Boeing 737-utbildning lämnat Ryanair för Norwegian har man tagit in andra yngre piloter med mindre erfarenhet och befordrat många yngre 737-styrmän till befälhavare. Det ger  fler kombinationer av andrepilot och kapten som bägge har relativt kort erfarenhet och skapar nya luckor i regionalflyget dit folk gått till Ryanair. Det blir en ond spiral som hotar att försämra säkerheten, hävdar facken. Det är givetvis en förhandlingsfråga, men den här gången är det också möjligt att det kommer att bli en ny orsak till fler flygolyckor.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Kommentarer

Huvudet på spiken som vanligt Jan Ohlsson.

Inlagd av Per Sandström den 19 December 2017 kl. 11:17


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)