Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Ensam är inte stark

Nu går lågprisbolagen samman

Senast ändrad 13 September 2017

easyJet har knuffat in sig mellan Norwegian och Ryanair.

easyJet har knuffat in sig mellan Norwegian och Ryanair.   Foto: Jan Ohlsson

Nu börjar lågprisbolag forma lösa allianser som gör dem rätt lika reguljärflygbolag av gamla stammen och det ger resenärerna fler prisvärda möjligheter till globalt nätverksresande.

Nu tar easyJet klivet ut i världen. Med nätverksprojektet Worldwide by easyJet ska det nu bli möjligt att boka biljett med easyJet och fortsätta med andra flygbolag, lokalt och på långdistans på samma bokning. Det betyder att såväl Ryanair som easyJet nu blir som vanliga reguljärflygbolag, men med förenklade och billigare samarbetsformer än allianser, code-sharing och interlining. Först ut med easyJet uppges bli Norwegian, här har easyJet och Norwegian en stor bas ihop, nämligen Gatwick. Dessutom är nu expanderande skotska regionalflyget, i nationalistiska klanmönster på flygplan och uniformer,  Loganair, med i easyJet-gruppen, lämpligt inför brexit och dessutom kanadensiska lågprisbolaget WestJet. Det ska bli fler, även i mellanöstern, säger easyJet. easyJets profil stämmer bättre överens med Norwegians i valet av huvudflygplatser, serviceattityd och inriktning mer mot affärsresor.

Nytt drag av lågprisflygbolagen

Trenden är tydlig. Efter att lågprisbolagen närmar sig 50 procent av marknaden i Europa har reguljärbolagen alltmer sökt efterlikna dem, främst i den billigaste klassen ombord. Nu växlar lågprisbolagen upp till nästa nivå; ett alternativ till egna allianser som kan ge dem en kickstart mot än mer dominerande ställning. Reguljärbolagen har svårt att hinna med i kostnadsjakten nedåt. Ett alternativ för dem är att satsa på premiumpassagerare; det är dit Gulfflygbolagen strävat och två av tre lyckats, det är dit Singapore Airlines och nu även Malaysia Airlines strävar att komma tillbaks. Och det lämnar framförallt bolag som inte valt väg i en möjlig virvelstorm mot undergången. Det här blir den stora kampen 2018. I detta är det inte bara reguljärflygbolag som kommer att försvinna, även lågprisbolag kan komma att falla, bästa exemplen på dessa är Alitalia och Air Berlin i varsin kategori och de kan komma att ta moderbolaget Etihad med sig ned.

Nya metoder för samarbeten

En global trend är att ensam är inte stark. Envetna ensamvargar som Emirates, Norwegian och Ryanair inser det också. Det lämnar det fåtal som fortsatt står ensamma i en utsatt position, i synnerhet utan allianser som föder dem. De är dock väldigt få; WizzAir och SAS är kanske de bästa exemplen. Möjligen har även Icelandair här något att tänka på.

För resenären är det bra. Flygbolagen lär bli färre, men konkurrensen förstärks bland de livskraftiga och de är än så länge och lär förbli tillräckligt många på de flesta marknader.

För lågprisbolagen kan större grupperingar leda till prispress på underhåll, inköp m m. Men för att se var framgångssagorna ska gå att läsa, bör man inte stirra sig blind på kvartalsrapporter. Tvärtom kan de nu olönsamma bli vinnarna i nya omvälvningar av flygbranschen.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson