Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Princess Anastasia under italiensk flagg

Moby satsar på Östersjön

Senast ändrad 05 April 2017

 

Princess Anastasia är tillbaka I Stockholm. Men nu betydligt färggladare, under italiensk flagg och kapten, med förhoppning om fler utländska kryssningsresenärer. Rederiet heter Moby Spl.

-Vi har kommit för att stanna och för att öppna fler färjelinjer, säger Alessandro Onorato, styrelseordförande i Moby SPL Ltd (Valetta), men också femte generationen i det familjeägda Onorato Armatori som inledde med två segelfartyg på linjen Sardinien-Neapel 1880 och idag äger 46 färjor som trafikerar 70 hamnar över hela Medelhavet som Moby Line.

Färggladaste fartyget

Princess Anastasia blir nu den färggladaste färjan på Östersjön, en titel man nog tidigare fick ge Galaxy. På babordssidan har den italienske designern Riccardo Guasco fått fria händer att måla främst italienska landmärken, medan styrbordssidan ståtar med ryska motiv. Med de många motiven liknar hon Mobys övrigt muralmålade fartyg.

Men det började med att Alessandro kom till St Petersburg för att hitta nytt tonnage och diskuterade med Sergey Kotenev, då VD för St Peter Line, som såg passagerarsiffrorna tunnas ut i spåren av minskat ryskt resande och sämre ekonomi. Det resulterade i att Princess Maria, byggd 1981 som Silja Finlandia nu seglar Nice-Korsika som Moby Dada. Men under rysk gästfrihet, ett begrepp de båda direktörerna ofta tog upp under nypremiären i Stockholm, kombinerat med italiensk stil, fann de att Moby kanske skulle göra en nysatsning utanför Medelhavet, med Princess Antastasia, byggd 1985 som Viking Lines Olympia i Myrstenrederiet.

Sedan dess har Princess Antastasia varit på varv i drygt tre månader, främst för ”teknisk ombyggnad”. Hon har fått ombyggda barer och en ny restaurang ”New York” som ska servera främst italiensk mat. Shoppingutbudet har också anpassats för många fler italienska kvalitetsvaror, leksaker och annat. Hytter och andra utrymmen har inte ändrats i någon högre grad.

Redan i juni i år lovar Sergey Kotenev dock ännu en ”överraskning” från det nya rederiet.

Moby söker nya utmaningar

Nu satsar man på att sälja in sig till Mobys stora tyska kundkrets, som liksom asiatiska turister ska lockas stiga ombord i Stockholm, som hon anlöper varje tisdag på väg från St Petersburg-Tallinn och går åter till St Petersburg via Helsingfors. St Petersburg är fortsatt visumfritt 72 timmar med båt och det utnyttjas också för trafik Helsingfors-St Petersburg under helgerna. För den trafiken satsar man på att flyga in italienare till Helsingfors. Men främst blir det säkert ryska passagerare, även om man också söker sälja i Sverige. Princess Anastasia fortsätter också att vara färja. Bildäck är öppet.

-Vi är här för att lära oss Östersjön, säger Alessandro Onorato. Expansion borde ju i första hand bli ett fartyg till för Moby SPL. Det måste vara isklassat vilket gör urvalet begränsat.

Kandidater kunde vara Amorella, Isabelle eller t o m Silja Europa (red anm) Men även om exporten av fartyg genom åren främst gått från norr till söder, så är faktiskt Eckerö Lines ms Finlandia, byggd år 2000, f d Moby Freedom. Så visst kan tillskott komma även från söder.

-Ja det var min far som ritade konceptet, säger Alessandro. Andra Medelhavsrederier hånade oss för att vi byggde med isklass och visst är det alltid trist att skiljas från ett fartyg, men hon tycks göra bra ifrån sig på Helsingfors-Tallinn.

Åt andra hållet gick nyligen ms Superstar, byggd 2008 i Italien och nu Pascal Lota för Corsica Ferries Group.

-Jag känner mig hedrad att föra den italienska flaggan på så avlägsna farvatten, säger fartygskaptenen Fabio Foglia på Princess Anastasia, som har mestadels ny besättning, många från Östeuropa och gärna ryskspråkiga, men färre ryssar denna gång p g a flaggan kräver mer av arbetstillstånd i EU.

St Peter Line var tidigare ett cypriotiskt företag, men är nu ett joint venture med italienarna. Den här gången var inte ryske ambassadören i Stockholm heller närvarande vid premiärturens ankomst.

Flera kvalitetsutmärkelser

Princess Anastasia kom till St Peter Line 2011 och var Viking Lines Olympia 1986-1993, systerfartyg till Mariella, varefter hon blev Pride of Bilbao för P&O Ferries. Hon tar 2500 passagerare i 834 hytter och 580 personbilar.

Moby Lines tilldelades en del kvalitetsutmärkelser i hemmavattnen och valdes bl a till bästa passagerarrederi på Italia Travel Awards i fjol och ”Green star” för sina tre flaggskepp i Medelhavet.

Alessandros far, Vincenzo, född 1957 var också med på premiärturen. Förutom att leda Moby har han en lång meritlista som seglare. Andre sonen Alessandro är också sportintresserad, men har också skrivit romaner och pjäser samt satt upp en teatergrupp. På Princess Anastasia är det emellertid St Petersburgs Balettakademi som får stå för underhållningen. Den långa ryska julledigheten kommer i år att ta Princess Anastasia till Riga för nyår, men möjligen till Stockholm för julen.

Henrik Widerståhl, marknadsdirektör för Stockholms Hamn betonade vikten av ryska turister. Men även om Princess Anastasia nu är än mer ett kryssningsfartyg året runt behandlas passagerarsiffrorna som för färja. I Norge räknas Hurtigruten in i kryssningssiffrorna. Sergey Kotenev i sin tur är mycket nöjd med att behålla Frihamnsterminalen, där man nu är ensamma, sedan Tallink flyttat även Riga till Värtahamnen.

Jan Ohlsson


Kategorier: Kryssning  Nyckelord: östersjökryss princess anastasia moby kortkryss


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson