Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Från noll till två i Stockholm

Men Matka hackar TUR i hälarna

Senast ändrad 28 September 2015

 

Ryktet om resemässornas död verkar betydligt överdrivet. Efter stor framgång med Stockholm Travel Show har för första gången TUR gjort en mindre Stockholmsmässa. Men Martin Ahlberg lovar en än annorlunda och än mer spännande satsning på STS.

-Vi är inte bara en mässa för konferensköpare, säger Martin Ahlberg, från FIN-S Marknad-och kommunikation som är initiativtagare till Stockholm Travel Show. Vi tror affärer även görs där man inte bara sitter ner. Vi tror på en bredare mässa och för hela media, inte bara en aktör.

2015 hade Stockholm Travel Show Business Edition fått till bredden på mässan med allt från ett fortsatt samarbete med Latinamerika, till Ving konferens, Tallink och Silja Line. Bland nya utställare fanns t ex tyska flodkryssarrederiet DCS som söker samarbetspartners.

Finlandshuset för litet snart

Men det verkar nästan som ni är på väg att växa ur Finlandshuset?

-Jag hoppas det, säger en nöjd Martin Ahlberg. Konkurrensen från TUR är bara bra. Och 2016 lovar vi komma igen med en annorlunda och mycket spännande mässa med helt nya inslag, säger han till Travel Insider. Det blir fler utställare och betydligt lägre pris. Innan dess blir det förstås Stockholm Travel Show Consumers Edition i november.

Priser och morötter

Prismässigt ligger Stockholm Travel show strax under 17 000 och TUR Stockholm strax under 20 000.

TUR Stockholm hade drygt 85 utställare på Stockholm Waterfront Conference, bara några dagar efter Stockholm Travel Show, vilket väl kan ses som lite tveksamt ur branschsynpunkt.

TUR:s nye affärschef Farhad Lindén Kakavand fick ta en rejäl kritikstorm efter förra årets TUR-mässa i Göteborg som byggde på bokade möten vid sittande bord till högt pris. Seriöst så det förslog, men kanske för seriöst och kontrollerat. Många branschkollegor som hjälpt till med såväl transporter som PR för mässan blev inte ens insläppta mot betalning och den inslagna vägen med en stel inriktning på travel managers passade en hel del väldigt bra, medan andra sade ”aldrig mer.”

Två läger

Det har alltid funnit gränsfall att TUR-mässan skulle få en oseriös stämpel, t ex kvällstid. Men att därifrån rusa rätt i i en motsatt återvändsgränd var osmart och lyssnar inte av hela branschens önskemål.  Men meningarna är nu djupt tudelade.

Aldrig förr har heller TUR tänkt sig eller tvingats släpa sig till Stockholm för att själva ordna mässa. Kanske är det på tiden. Utan fest och glam kommer branschen säkert inte fortsätta komma till Göteborg. Det blir dyrt och tidskonsumerande och kräver morot. Ungefär som EU och Strasbourg.

Stockholm Travel Show hade däremot ett litet motdrag i bakfickan. En av årets helt nya utställare var Matka, Helsingfors resemässa som är på god väg att bli Nordens största.

Jan Ohlsson


Kategorier: Turism  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson