Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

En konkurs bättre för resenärerna

Lufthansa Alitalias sista hopp?

Senast ändrad 18 Oktober 2017

Inför alliansbyte.

Inför alliansbyte.   Foto: Alitalia

Men är det riktigt klokt att skattebetalarna ska pumpa in 600 miljoner euro för att bereda väg för Lufthansa, som ändå tänker låta skattebetalarna betala även för avvecklingen? Orsaken står att finna i Europas svaga politiska system.

Nej, borde vara det självklara svaret. Den italienska regeringen vet att Lufthansa bara vill åt marknaden och, liksom på Air Berlin, plocka russin till extrapris ur den brända kakan. De kommer att få en marknad på över 50 miljoner människor som en kruka guld vid regnbågen. Kvar kommer Italiens skattebetalare stå med alla överblivna anställda, överblivna flygplan och annan infrastruktur som inte Lufthansa vill ha.

Anledningen till detta guldavtal är att ingen politisk fraktion i Italien vågar hålla i yxan för det bästa alternativet, att helt enkellt sätta Alitalia i konkurs. Det här är överhuvudtaget ännu ett tecken på Europas erbarmligt svaga politiker, liksom i EU. Man lägger nödvändiga strukturförändringar på privata företag för man saknar ryggrad, trots höga löner, att fatta beslut.

Men Italien kan inte stå utan ett nationellt flygbolag? Svaret är: Ett Alitalian ägt av Lufthansa är inget nationellt flygbolag. Det är ett tyskt matarflygbolag. Europatrafiken kommer att hamna i Eurowings och långlinjerna lika mycket via Frankfurt och München som från Rom, när det passar Tyskland. All regionaltrafik och non-stop från regionerna till andra platser, som inte är lönsam, kommer att hamna på skattebetalarnas bord.

Behövs allt detta? Nej, låt Alitalia gå i konkurs och bygg upp från grunden till lägre kostnad om det behövs. Det kan dock bli andra bud. Även easyjet här till dem som kan väntas bjuda på hela eller delar av Alitalias trafik. Ryanair säger sig ha dragit sig ur. Men den förlängda budtiden kan innebära nya överraskningar.

Redan idag vill Meridiana, med pengar från Qatar Airways, ta Alitalias plats. Låt dem försöka. En konkurs för Alitalia kostar givetvis också fär skattebetalarna. Men de 900 miljoner euro som nu totalt pumpas in i Alitalia från Italiens skattebetalare för att hålla bolaget vid liv till 24 april, då Lufthansa har sitt bud färdigförhandlat, är totalt bortkastade pengar. Såväl Ryanair, idag Italiens största flygbolag, som easyjet kommer att öka sin närvaro.

Så varför rädda Alitalia? Vad gäller Lufthansa vill jag påpeka, om EU inte redan fått upp ögonen för detta, börjar bli alltför dominerande. De är idag nationellt flygbolag i Tyskland, Schweiz, Österrike och Belgien. Nu snart i Italien. Samtidigt är Lufthansa duktiga. MEN de har en hög tysk kostnadsbas som de nu kommer att låta resenärerna betala för. Vi närmar oss nu en situation där alltfärre flygbolag dominerar lufthavet. Och fler kan stå inför uppköp de närmaste åren, som Air Baltic, SAS, BlueAir, SmartWings (CSA och Travel Service) och Aegean, för att nämna någon och inte gå in på floran av Balkanbolag.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)