Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Qatar Airways med champagne även i ekonomiklass

Kökskonst en utmaning på 11 000 meters höjd

Senast ändrad 03 December 2012

Alla väljer inte champagne, även om det är gratis.

Alla väljer inte champagne, även om det är gratis.   Foto: Qatar Airways

Service lönar sig. Det menar bl a Qatar Airways som nu söker sig mot nya gastronomiska höjder, samtidigt som man även serverar äkta champagne i ekonomiklass. I affärsklass blir den ännu bättre. Men mat och dryck på hög höjd är kökskonst i en division för sig.

När SAS tog bort äkta champagne i affärsklass så introducerade Qatar Airways champagne till alla, även i ekonomiklass. Men introduktionen har inget med SAS att göra. Qatar Airways vill försvara sin topposition vad gäller service ombord och sin femstjärniga status. Precis som hos t ex Lufthansa ska toppservicen i första klass spilla över premiumupplevelsen även i de andra klasserna jämfört med konkurrenterna och det är i princip en tävlan mellan tio av världens bästa flygbolag. Ser man på resultaten är det också en lönsam investering.

Jacquart´s Brut Mosaique heter Qatar Airways champagne i ekonomiklass och den är inte sämre än att den har serverats på en Nobelprisbankett i Gyllene Salen. Den som åker affärsklass med Qatar Airways från Stockholm kan välja en Bilcart Salmon Brut och hem istället Lanson 1999 Gold Label. I första klass där sådan finns är det Krug Grand Cuvee som gäller eller Bollinger Rosé, som även finns i affärsklass.

Om vinerna som i övrigt serveras i affärsklass på Qatar Airways skulle köpas på Systemet ligger de genomsnittligt i 500 kronorsklassen och uppåt, om de går att få tag i. Som alla flygbolag köper man direkt vid källan, gärna i förväg och ibland nästan en hel årsproduktion, som sedan lagras i väntan på att flygas. Men det är inte bara pris och prestige inblandat. Alla viner, hur fina de än må vara, blir inte goda på 11 000 meters höjd.

Smak- och doftsinnet måste ges starkare kick i luften

-Smaken dämpas däruppe och man tappar en hel del av doftsinnet, berättar Erica Landin sommelier och vinjournalist. Därför måste maten t ex vara mer välkryddat och saltare; avsmakad på marken kan den upplevas för stark. När det gäller viner är det ännu mer komplext. Tanniner förstärker smaken, så generellt behövs ett rätt kraftfullt vin. Hög syra lyfter också smaken. Sauvignon Blanc är t ex en bra flygdruva, blir rundare. Väldigt generaliserat har Nya Världens viner ofta de kvalitéer som blir bättre i luften. För champagne tillstöter nya svårigheter, bubblorna går t ex ur fortare.

Det här kan skapa nya möjligheter för den nya generationens flygplan. Boeing 787 Dreamliner, Qatar Airways har t ex fått sin första Dreamliner, och nya Airbus A-350, kommer att ha trycket ombord satt till betydligt lägre höjd. Det kommer att göra det lättare att andas, mindre torrt, mindre huvudvärk, mindre baksmälla, men också förändra ditt smak-och luktsinne. Men har flygbolagen verkligen tänkt ändra menyerna för vissa flygplanstyper?

Erica Landin har dock ingen förståelse för min och Travel Insiders käpphäst om viners temperatur. Röda viner serveras ofta för kalla ombord på flyget. Men här går en märklig generationsgräns. Yngre föredrar ett kallare rödvin än äldre. Yngre resenärer får därför oftare vad de vill ha ombord på flyget. Vi äldre uvar får istället välja vitt vin, i synnerhet när vinerna serveras på småflaskor. Det röda tappar för mycket i smak. Serverat på flaska, som hos Qatar Airways, är risken mindre att det är för kallt. 16 grader är idealet för rödvin tycker Erica Landin.

Olika matkulturer ännu en utmaning

Men inte bara flyghöjden bjuder globala flygbolag som Qatar Airways på utmaningar. Människor kommer från olika matkulturer. För att höja den kulinariska nivån har Qatar Airways knutit fyra stjärnkockar till sig, chef Nobu från Japan, Chef Ramsi från Libanon, Chef Vineet från Mumbai och Chef Aikens från Storbritannien. Det säger en del om utmaningen. Här har Qatar Airways också valt att först presentera deras kökskonst ombord på Boeing 787 Gourmetliner…. förlåt Dreamliner, som just fått sin första linje London-Doha i och med leveransen av bolagets andra plan.

Qatar Airways startade sin globala erövring 1997 och har sedan dess växt med 13-15 destinationer per år.  Idag har man 120 destinationer världen över och flyger numera varje dag från Arlanda och Köpenhamn med Airbus A-330. Qatar Airways har 111 toppmoderna flygplan och ytterligare 250 beställda, t ex tretton A-380 och förutom Dreamliners även Airbus A-350. Alla 250 är inte för expansion, medelåldern hålls låg. 2015 är målet att ha 170 flygplan och lika många destinationer.  Qatar Airways blev Airline of the Year via Skytrax 2011 och 2012. Doha får 2013 en helt ny flygplats. Qatar Airways är till 50 procent statligt och leds av den karismatiske Akbar Al-Baker som är qatarier och en närmast maniskt branschkunnig företagsledare.

Under de kommande månaderna öppnar Qatar Airways nya linjer till Warszawa, Gassim (Saudia), Najaf (Irak), Phnom Penh (Kambodja), Chicago och i code-share med Oman Air även Salalah samt troligen också Doha-Aten-New York, se separat artikel i Senaste nytt. Under 2012 har även öppnats linjer till Belgrad, Baku, Tiblisi, Zagreb, Kigali, Erbil och Bagdad, Perth, Kilimanjaro, Rangoon och Maputo. Turtätheten ökas också, snart t ex daglig på Oslo.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)