Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Det handlar inte bara om shopping

Här behöver du inte ha fjärilar i magen

Senast ändrad 01 Oktober 2017

 

Fem år i rad som världens bästa flygplats. Det är inte första gången heller för Changi i Singapore som är en ovanlig flygplats på många sätt.

Ta bara den tropiska regnskogshallen med 1000 fjärilar och utsikt mot flygplanen. Fritt inträde förstås. I två av tre terminaler finns biografer, riktiga sådana med popcorn och film i biofåtöljer. Fritt inträde förstås. Det finns lekskulpturer för barn. Det finns ett bad med stor swimmingpool. Det finns hotell per timme. Det finns lounger att köpa in sig i. Det finns vilfåtöljer med fria filtar, ”snoozelounger ”på flera ställen och åtskilliga massörer.

Den som har mer än 5,5 timmes transfer erbjuds gratis rundturer i Singapore på 2-3 timmar med flera stopp, även kvällstid.

Varumärken med många nollor bakom

Mest känd är förstås Changi för sin shopping. Därför blir nu terminal 3 först i världen med en Louis Vuittonbutik direkt efter passkontrollen. Tidigare har Louis Vuitton inte tyckts sig vilja förknippas med taxfree som andas rea, säger guiden. Men gjort ett undantag för Changi. Rea och rea. Just i detta ögonblick står vi i en taxfreebutik för ädla drycker. Eller snarare en tempellik konstruktion, även med en bar där man även kan serveras en sista Singapore Sling. Här finns några glasskåp med ädla drycker, t ex en 50 årig Glenfiddich för 509 355 SEK per flaska. Rea?

Men det finns förstås perioder när Changi har just realisation säsongsvis. Och hela året lottas miljonvinster ut i detta speltokiga område. Eller vinn en Volvo . Det finns också restauranger från all världens kök, i alla olika priskategorier, liksom enklare 7 Eleven.

Man kan också beställa taxfreevaror i förväg och hämta ut dem på en plats, där också momsåterbetalningen för resenärer som shoppat i stan finns belägen. Så visst är Changi även ett månglarnas tempel.

Norden marknadsförs i stor utställning

Det nuvarande Changi är byggt för 65 miljoner passagerare om året och har idag 59, dubbelt mot Arlanda. Nu ska det bli nya terminaler 4 och 5 för att 2030 kunna ta emot 100 miljoner resenärer.

Det finns också ett område med utställningar vid incheckningen, där även mötande och lämnande vänner och bekanta har en del att titta på. Sommaren 2017 hölls där en stor utställning om Norden som resmål, med anledning av Singapore Airlines nya linje till Stockholm. Här fanns dalahäst och vikingar och Abba och visades bildspel om norrsken och renar.

Klart är att Changi är en effektiv och vänlig, luftig och ljus och öppen flygplats. Trots att Gulfländerna byggt lyx och palats, i synnerhet för premiumresenärer är Changi en vänlig oas för alla. Nu har även Qantas återvänt till flygplatsen, efter att tidigare mellanlandat alla sina Europaflyg i Dubai eller efter tankning i Perth. Singapore är både en efterfrågad destination och en efterlängtad andningspaus för Qantas A-380 linje mot London.

Jan Ohlsson


Kategorier: Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)