Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Envishet ger resultat

Finnair väntar rekordvinst i stark expansion

Senast ändrad 13 December 2017

Juha Järvinen.

Juha Järvinen.   Foto: Jan Ohlsson

Envishet och att stå på sig ger resultat. Det gäller inte bara Finland 100 år, utan även Finnairs långsiktiga satsning på Asien. Nu strömmar trafiken in som en yster Kukkolafors och det förefaller faktiskt verkligen finnas en kista guld under norrskenet.

Finlands storstilade 100 årsjubileum är också ett blåvitt lysande år för Finnair. En kraftig expansion med främst nya långlinjer fortsätter, nu även västerut. Samtidigt finns det alltfler passagerare som frågar efter linjer som trafikeras av nya långlinjemaskinen Airbus A 350-900XWB.

Airbus A-350 har snabbt blivit populär när många affärsresenärer funnit att de kommer fram mer utvilade i en kabin med mer jordnära lufttryck, tyst, luftig och inredd i nordiskt vitt och gråa nyanser från finska utsjöklippor och lappländska berg. Därtill i en bekvämare stol. Det här med färger och inredning låter kanske konstigt i nordiskt hemmablinda ögon, men är högst trendigt och en statusmarkör i Asien. Där förr asiatiska passagerare, och de är ibland upp till 70 procent av dem ombord, bara använde Helsingfors som transferflygplats, tvingas man idag sätta in alltfler och allt större flygplan till Finska Lappland.

Finnair ska behålla sina A 330 med nya kabiner

Finnair har gjort ett snabbt byte av sin långlinjeflotta, där meningen var att 8 Airbus A 340 och lika många Airbus A 330 skulle ersättas med Airbus A 350. Hittills har man fått elva A 350 på knappt 1,5 år, ett snabbt byte och nu väntar åtta till på att komma in i flottan.

-Trots alla dessa förändringar på rekordtid kommer vi också att göra en rekordvinst i år, berättar Finnairs högste kommersielle chef Juha Järvinen för Travel Insider.

Samtidigt kan Juha Järvinen berätta att Finnair nu avser behålla samtliga Airbus A-330 och gradera upp dem med helt nya kabiner.

-De är ju bara sju till åtta år gamla och med 263 istället för 297 passagerare är de lämpliga linjeöppnare, samt för charter.

Det betyder att man kan sitta med en långlinjeflotta på 27 flygplan, mot SAS planerade nitton.

I vinter öppnar Finnair, som enda europeiska flygbolag, Goa som reguljärdestination. Härtill kommer kommer Puerto Vallarta i Mexico, Puerto Plata i Dominikanska Republiken och nyligen Havanna på Kuba och Nanjing, nära Shanghai i Kina.

Utrymme för nya långlinjer

Vad blir det härnäst?

Juha Järvinen ler.

-Nanjing är vår sjunde destination i Kina och vi är då två europeiska flygbolag som flyger dit. Så mycket kan jag säga att vi har fler planer för Kina och så förstås att förstärka linjer med fler turer. Vår geografiska fördel är att vi ofta bara behöver ett flygplan per linje på ett 24-timmarspass, en enorm ekonomisk fördel mot flygbolag  i mer från Asien och Nordamerika avlägsna platser i Europa. Det ger ett extremt högt flygplansutnyttjande. Så 19 destinationer i Asien, en dubblering sedan 2010 med en kapacitetsökning på nio procent bara i år, kommer att bli fler, men vi kommer också att flyga mer västerut. När det gäller väst väntar vi också på den ekonomiska omsvängningen i Ryssland, som är en viktig framtida marknad för flygningar västerut.

Sverige är fortsatt en mycket viktig marknad och nu utökar Finnair från fyra till sex dagliga Bromma-Helsingfors i ett utökat samarbete med BRA, som även flyger Umeå-Helsingfors. Arlanda och Göteborg flygs med jet.

The Nordics are hot

De tidigare ekonomiskt bekymmersamma Europanätet kräver med det ökade turisttrycket från Asien allt större maskiner och fler turer och samarbetet inom oneworld är i Finnairs favör. Från Spanien har man A 321 med många spanjorer på väg österut och vissa avgångar London-Helsingfors går just nu med A-350. Men det här ger även Sverige fler turistintäkter och turister från öst. När Finnair nu öppnar Lissabon året-runt ger det en ny trendig destination för nordbor, men främsta skälet var en efterfrågan från asiatiska turister!

Till det kommer linjer med mer inriktning på nordiska resenärer, t ex 21 turer i veckan på Thailand, vissa dagar med tre avgångar!

”The Nordics are hot” är en reklamslogan från Finnair. I många år har Finland kommersiellt varit mer framgångsrikt på att bygga upp vinterturism med hög kvalitet i sitt Lappland än Sverige i sitt; samt inte minst att sälja in det. Nu kommer kvittot på ansträngningarna. I vinter utökas Finnairs trafik på Finska Lappland med 15 procent, bl a med non-stoptrafik från London, Paris och Zürich. Målen är framförallt Ivalo och Kittilä, som ligger praktiskt taget intill gränsen till svensk ödemark, om man så säger. Besöksströmmen i vinter från Kina till Finska Lappland växer med 90 procent. Samtidigt spiller det över till de nordiska grannarna. I ett nytt samarbete med Wideröe öppnas nästa år trafik till Tromsö och Bergen.

Även om Kina ofta återkommer i diskussionen gäller den i lika hög grad tillväxt i Sydkorea och Japan. I Japan är Finnair det största europeiska flygbolaget. Även Indien kommer starkt, som alltid när det gäller Finnair med trafik i bägge riktningarna.

Ett tidigare fokus på att snart hitta en investerande flygbolagspartner har tonats ner. Finnair står stadigt på egna ben just nu.

Sisu ger resultat.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Kommentarer

Jaså, Finnair väntar på den “ekonomiska omsvängningen i Ryssland”? Det blir nog en lång väntan det.

Inlagd av Risto Hemming den 08 December 2017 kl. 10:33


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson