Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Floki (2) på sin första utlandsresa

Fartyg ett humant sätt att resa med djur

Senast ändrad 20 September 2017

 

Med husdjuret på resa. Då är första resan nervkittlande. Men båten hade ett lugnande inverkan. Med flyg, i bur, hade den nog blivit ett långt utdraget ylande.

Som gammal flygreporter har jag satt mig in i husdjurens villkor för flygresor. Bur i lastrum må vara okey för den lugnaste av filbunkar. Men all stresstid kring, vid ur-och ilastning och vid mellanlandning? Incidentrapporterna är många och dödsfallen finns där.

Nu är det ju inte så långt mellan Sverige och Litauen. Men flygreportern tycker nog att båt borde vara det rätta. 1 drygt timme med flyg eller 15 till sjöss? Ja, det låter ju tokigt förstås.

Där är vår båt…

Hunden i fråga, tvåårige Floki är den nyfikna och klipska typen, men rasen, isländsk fårhund, har skällande och enastående envishet, som främsta karaktärsdrag.

Redan i bilen på Värtahamnens kaj, får vi stå och vänta intill Tallinks m/s Isabelle. Vi ser vattnet och skrovet reser sig som ett höghus intill. Efter att ha spenderat åtskilliga timmar i Stockholms hamntrafik vet Floki vad vattnet och båt är, hur det låter och lite sådant. Han låter blicken löpa uppifrån och ned längs fartyget några gånger som svar på hänvisningen ”vår båt”. Han ser nyfiken ut och bildäck verkar inte skrämma honom. Lustigt nog hamnar bilen närmast den utgång som har en hund som minnestavla för att hitta rätt nedgång.

Floki stormar nosande in i Pet Class A. Luftkonditioneringen på iskallt. Perfekt. Den behåller vi. En pälsboll som svettas kommer inte att gå väl.  Det finns A och B klass och hunden kostar en slant. Hytten saknar mattor och det är något matte senare under resan kommenterar med; varför är det inte så överallt. Det känns fräschare.

I informationen får vi färdriktningen till hundtoaletten på nionde däck och upplysningen att han nog kan gå lite som vi vill, men inte i affären och på restaurang. Floki ställer sig dock snabbt och markerar med nosen mot buffématsalen. Nu är det ju så att eftersom t f husse och matte glömt att köpa smakförhöjande lågprispastej att smeta på torrfodret har vi ett dilemma. På däck trivs han snabbt, särskilt där vinden blåser i pälsen. Hundtoaletten accepteras motvilligt under andra promenaden, men inte för att göra nummer 2. Den proceduren skjuter han på.

A la carte på burk

Visst vi borde lämna honom i hytten och gå och äta. Men så här första gången? Så snart kommer matte med en bricka med räkmackor, vin och två blå burkar samt en konservburk. Den senare är dyrast på brickan; älgpaté. Det fanns inget annat. Mer än ännu dyrare björnpaté. Floki får sitt smörgåsbord. Vattenskålen är med.

De blå burkarna tänkte matte göra till fyra. Men en vänlig kassörska såg kritiskt på dem och sade. Men såg du att de kostar tre euro styck… Så vi tar två. Dålig försäljningstaktik av Tallink? Nej på Rigarutten en allt högre service, en alltmer passagerarvänlig och personlig besättning som du liksom får förtroende för. Dessutom hittade vi på uppresan såväl en bra klocka som en prisvärd ny täckjacka till matte.

MR En kryssning på många olika villkor

Samtidigt, för våra svenska läsare, Riga är kanske ett mer europeiskt resmål än Tallinn och kryssningen är lite annorlunda. Men det märker du inte i hytt på nionde däck och uppåt eller i a la carten.  Själva går vi och hämtar morgongröten i Fast Lane på sexan och här äter vanligtvis de flesta av fartygets många litauer och alltfler vitryssar som nu också reser till Stockholm via Litauen, samt alltfler ukrainska byggjobbare, men med en mer begränsad budget. Det är också en reguljärbåt för alla dem som jobbar utomlands. Så vill du upptäcka det verkliga livet bakom turismens maskerad, se dig runt lite mer, det är inte farligt. Tvärtom börjar Rigarutten bli en allt större mix av nationaliteter ur vår Östersjöfamilj. Lyxhytten finns ju där också. Olika resor, olika val, ibland möts inte de olika världarna ens.

Rastning i vargtimmen

Det här är en lördagsresa och en hel del glada drycker har konsumerats. När hunden som vägrade vaknar vid 4.30 blir det en försynt påminnelse om matt vi alla inte har det lika. På däck i Rigabukten skimrar lanternor och fyrar långt bort och något som blinkar oregelbundet och brett bakom horisonten, ett åskväder kanske? Floki vill gärna hänga med huvudet över aktre reling och titta på propellervattnet. Det där med nummer 2 får ske på däckets gröna matta och kan raskt skyfflas i påse utan minsta spill eller fläck. Vad gör man? Det har blivit varmare. När vi gick in efter kvällspromenad på svenskt vatten var det kalla kårar i vinden. Här är det sammetsvärme. Ett och annat avslaget party fortsätter på däck, andra sitter och nästan somnar över burk eller glas, samtalar eller svamlar med varandra. En ensam blond befälskvinna går på inspektion, över mörka däck, med ett tryggt leende. Visst rederierna vill förbjuda försäljning i tax-free butiken vissa tider för att motverka fylla. Men här är det nog mer fråga om att ha råd och vi har sett vad folk redan har med sig i bakluckorna. Bäst är dock alkokontrollen vid avkörning. Både ut och hem. Alla klarar den inte och vinkas åt sidan.

Floki möts av glada utrop, särskilt från den mer känslosamma ryska och vitryska publiken och de kinesiska grupper som gärna vill plåta honom. En och annan arabiskättad kvinnlig passagerare är mer skeptisk och ursäktar sin rädsla. Vi håller in honom. Men stämningen är godmodig.

Men han har sovit. Han gillar korridorer och trappor. Och på nionde däck vill han vidare till tio. Den långa trappan till elva är dock en balansakt i plåt och inte så lätt att komma ned igen med fyra ben. Men är man envis så är man. Däck måste utforskas. Om morgonen under insegling på Daugavafloden tycks han nöjd. Lägger sig i vinden och tittar ömsom ned på de många småbåtar som vi passerar med söndagsfiskare med kastspö och måsar och moln ovanför. Trots att bussen bredvid redan mullrar igång sin motor på bildäck ser han ut som om han har full koll på läget, stadshund som han är och vi har lovat honom skog när han kommer fram. Mycket skog. Men det riktiga gräset vid den första lettiska bensinmacken utlöser också extra glädjeskutt och än är det dryga fyra timmar i bil till målet.

På Isabelle med hund? Piece of cake alltså. Men det bästa betyget går nog till den avspända besättningen. Det är service i ordets bästa mening. Och vi tar snällt tillbaka brickorna med disken och gröten med massa sylt var som alltid på Finlandsbåtar det läckraste smörjmedlet för en ny resdag.

Bestämmelser och fakta

Bestämmelserna och attityden mot husdjur är densamma på Viking Line och Eckerölinjen. Husdjur får ej medtagas på kryssningsresa. Tänk också på att det finns ett begränsat antal husdjurshytter, så var ute i god tid. Alternativet är att hyra burplats på bildäck. Djuret ska också vara vaccinerat mot rabies och vid resa till, eller via Finland, även mot bandmask. Karenstiden är vid första spruta mot rabies 21 dagar. Dessutom ska djuret ha giltigt pass.

På Europas övriga färjor varierar bestämmelserna. I många fall tvingas djuret stanna i särskilda utrymmen på bildäck. Informationen är ofta bristfällig och bestämmelserna på ett och samma rederi kan variera beroende på aktuell besättnings attityd. 

Jan Ohlsson


Kategorier: Kryssning  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson