Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Singapore Airlines krisrecept är offensivt

En Singapore sling via Moskva

Senast ändrad 01 Oktober 2017

 

Det tog många år innan Singapore Airlines nappade på locktonerna från Abba-land. Men nu är de här och det med nya superplanet Airbus A 350-900, den första i trafik från Arlanda.

Trots att de ständigt befunnit sig i servicetoppen har såväl Singapore Airlines som Cathay Pacific drabbats hårt av konkurrensen från Gulfflygbolagen och från lågprisflyget på medel-och långdistans som växer snabbast i Sydostasien. Spara är en metod. Men Singapore Airlines anser att anfall är bästa försvar. En hel del av ministaten Singapores existens hänger på transfertrafik av handel och passagerare till sjöss och i luften och Changiflygplatsens servicerykte är ännu ohotat.

Därför har Singapore Airlines investerat i den nya generationens mycket komfortablare flygplan och har hittills fått 14 av 67 Airbus A 350-900XWB. För säkerhets skull finns också 49 Boeing 787-1000 Dreamliner i orderböckerna för leverans från 2018 och 20 Boeing 777-9 från 2021/22. Det finns också fem Airbus A-380 kvar i orderböckerna och de kommer med SIA:s hittills största Premium Economy på över 50 stolar. Den klassen har blivit en stor framgång. Samtidigt försvinner de fyra äldsta A 380-planen så flottan fortsatt ska omfatta 20 superjumbos, även om rykten om ytterligare förändringar fortsatt cirkulerar.

Nya offensiva linjer öppnas och Stockholm blev en av de första. Se också vårt bildspel på webben.

 Singapore Airlines och SAS gör gemensam sak

-Nya linjer är alltid goda nyheter, sade handelsminister Ann Linde, vid invigningen den 30 maj på Arlanda. Singapore är en av Sydostasiens viktigaste handelspartners för Sverige. Vi har ett viktigt studentutbyte. Och Stockholm är onekligen den stad i Norden som hyser flest huvudkontor för storföretag. Med preclearance på Arlanda kan det bli en geografiskt snabbare väg mot USA.

Men även om Singapore Airlines öppnat Manchester-Houston är Arlanda-USA ingen troligen fortsättning för Singapore Airlines, det gör Europachefen för Singapore Airlines Regional VP Europe, Subhas Menon klart för Travel Insider.

-Vi skaffar flygplan för att knyta USA till oss non-stop. Men vår Arlandalinje flygs i joint-venture med SAS, dvs har del i intäkterna och för SAS kan den medföra en hel del anslutningstrafik. Men Arlanda är en länge närd dröm för oss också. 300 svenska företag finns redan där så affärstrafiken bör finnas.

Det tog många år innan Singapore Airlines nappade på locktonerna från Abba-land. Men nu är de här och det med nya superplanet Airbus A 350-900, den första i trafik från Arlanda.

Den norska marknaden viktig

Faktiskt har Singapore Airlines en stor försäljning i Norge, som nu kan kopplas via Arlanda, eftersom man till skillnad från SIA:s linje från Köpenhamn har ett långt bekvämare flygplan än Boeing 777, dvs A 350. Linjen har dock k inletts som Arlanda-Moskva/Domededovo- Singapore. Med 12.30 lite drygt i flygtid dock konkurrenskraftigt, men med ett stopp på 1,5 timme i bägge riktningar, som till stor del ägnas åt pass-och säkerhetskontroll i Moskva. Säljer linjen in sig bra i Sverige utlovas non-stop snarast möjligt. Måhända i någon form av vidareflygning på Oslo? SIA har också lokalrättigheter på Moskva, något som inte marknadsförs hårt, men i brist på alternativ till Aeroflot ändå lockar en del resenärer även från Moskva, varifrån morgonturen ger en arbetseffektiv start på dagen.

Andra bevis på Singapore Airlines nya offensiv är non-stoplinjerna från Singapore till San Francisco och Los Angeles, den senare med ambitioner på att bli världens längsta med 18-19 timmar i luften ena vägen. Det har tvingat United Airlines att tidigarelägga sin motpremiär med Boeing 787 på samma sträcka, även om den får ta viktstryk för att klara det och United inte spelar i samma servicedivision som Singapore Airlines. Men de vill skära en bit marknadsandel i alla fall, vilket de inte skulle klara om de kommer in som nummer 2.

Det tog många år innan Singapore Airlines nappade på locktonerna från Abba-land. Men nu är de här och det med nya superplanet Airbus A 350-900, den första i trafik från Arlanda.

Samtidigt har kostnadsjakten startat hemma i Singapore. Men det är också viktigt för Singapore Airlines att ligga i servicetopp. Det är delvis en teknisk fråga. Gör urvalet av ombordunderhållning valfritt hemifrån din telefon innan flygning t ex. Än bättre kanske beställa kostnadsfritt från en lång lyxmeny i businessklass, där gratinerad hummer thermidor är mångas favorit, om än de fyra huvudrätter du ombord kan välja mellan inte går av för hackor heller.

Förbeställ din hummer

Premium Economy har blivit en stor framgång, men omfattar bara tre rader på A 350 från Stockholm. Den är bekvämare än den ser ut vid första anblick och på köpet ger det lägre lufttrycket i kabinen en stor fördel även här för att komma fram fräschare än i äldre generations Boeing 777. Större handbagagehyllor hindrar inte att artikelförfattaren kan stå rak under dem i mittgången, dvs 187 centimeters takhöjd som ger bättre luftström och mindre huvudvärk, jetlag och svettningar och annat otyg från långa nätter ombord. I ekonomi är pitchen en inch bättre än hos flera konkurrenter, även om den inte är marknadsledande för typen. I business har du en hög grad av privat sfär i din lilla kabin med nedfällbar rygg som ger full lie flat effekt och höga kanter, utan ryggsvikt. Det går också att sova bara med stolen i fällt läge, men själv föredrar jag klart en madrasserad bädd om än lite hård, vilket är just vad jag personligen gillar bäst för ryggen. Business med sina 42 stolar går nästan halvvägs genom kabinen, medan 24 stolar i premium economy leder dig straxt bakom vingarna och de 187 ekonomistolarna.

Det enda ägnat att förvåna är att Singapore Airlines inte mer utnyttjar ledbelysningens möjligheter till att softa gryning och afton mer.

Gasa och bromsa samtidigt för SIA

Singapore Airlines tjänar sina pengar i premiumsegmentet. Men inte heller det är tänjbart hur långt som helst. En minskad efterfrågan på de sviter som bara finns på A 380 har lett till att priset på dessa platser sänkts till normala förstaklassbiljetter. Att ha vältränad och serviceuppmärksam kabinpersonal är en av Singapore Airlines största tillgångar. Det brukar spilla över hela vägen bak.

Men när ekonomerna vässat pennorna därhemma i jakt på hur man ska vända förlustsiffror gäller det att inte tappa servicefokus. Starka fackföreningar i Singapore gör att man fortsatt flyger med fyra piloter, där det bara behövs två och med besättningar som övernattar två nätter där andra har en natts stopp. Det är givetvis orimligt i längden. En koordinering av Singapore Airlines övriga bolag är också på gång. Ett lågprisbolag på kortdistans, Tigerair och ett på långdistans, Scoot, är inte heller rimligt. Tigerair får ofta sura kommentarer i servicefältet, medan Scoot gått från klarhet till klarhet med sin nya flotta av Dreamliners som nu även nått Aten som första Europadestination. Därför försvinner redan i sommar varumärket Tigerair in under Scoots paraply. Även regionalbolaget Silk Air, som flyger även till Kina och Australien är med i koordineringsdiskussionen. SIA:s CEO har också uttalat att många anställda kommer att få ändrade arbetsuppgifter och att en del funktioner ses som urmodiga, utan att närmare specificera sig offentligt.

Färre och färre anställda är utlänningar, tidigare ett säkert fäste för utländska piloter. Men utan någon större industri, vill Singapore säkra arbetstillfällen åt den egna befolkningen på fem miljoner, däribland i kabinkåren på 7000. Kvinnliga piloter är dock en absolut minoritet ännu, om än något fler i framförallt Silk Air. Det är nog ett mål man borde titta på också.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Kommentarer

Det är väldig bra att Singapore Airlines började flyga till och från Arlanda. Men det är helt meningslöst att man måste mellanlanda just i Moskva.
Jag skulle gärna flyga med Singapore Airlines.  Men så länge man inte får flyga nonstop ARN-SINGAPORE jag kommer med stort sannolighet att flyga istället med Qatar, Emirates, BA eller Lufthansa.
Hoppas att, på kortsiktigt, Singapore Airlines VD inser att det är möjligt och betydlig bättre affär för själva flygbolaget och för resenärerna att flyga nonstop till och från Arlanda.

Inlagd av Elias den 13 Juni 2017 kl. 12:59


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)