Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Ryssland ansvarar för ren statsterrorism

Det har blivit mycket farligare att flyga

Senast ändrad 17 Juli 2014

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Malaysia airlines boeing 777-200er.   Foto: Wedelstaedt

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

280 oskyldiga passagerare och femton besättningsmedlemmar har mördats av ryska s k separatister, närmast banditer,  i östra Ukraina, om vi nu ska tala klarspråk. Men ansvaret ligger inte hos gatans parlament, utan i Moskva. Att skjuta ned ett trafikflygplan på väg från Amsterdam till Kuala Lumpur var ett slumpmässigt val och sannolikt ett misstag, men också ett bevis på vårdslös, okunnig och inkompetent ledning.  Det kunde blivit vilket som helst av ett otal plan, inkluderat svenska, under torsdagen.

Att sätta avancerade vapen i händerna på ett gäng hormonstinna manliga banditer i Ukraina är inte särskilt klyftigt. Att skjuta ned trafikflygplan från tredje land är en terrorutveckling som var väntad, men kanske inte i Ukraina. Ansvaret faller tungt på Putinregimen och bör vedergällas. Oavsett om det är rebeller som avfyrat eller inte, har de inte gjort det utan materiel och experthjälp från Ryssland.  Åtgärder som kan vidtagas är att dra in Aeroflots och andra ryska flygbolags landningsrättigheter i väst och införa reservdelsbojkott, för vilket ryssarna är mycket sårbara. Det kommer givetvis inte att ske. Men maktspråk är det enda som biter på en regim som Putins.

Varningar har inte saknats

Det aktuella flygplanet, en Boeing 777-200 9M-MRD, från Malaysia Airlines bar tidigare en speciell livré med texten ”Freedom of Space”. Den idén har ryssarna nu grundligt förstört. Planet var systerplan med det tidigare försvunna och det här kan förutom allt annat bli slutet för Malaysia Airlines.

Terrorister har genom åren varit uppfinningsrika i sina attacker mot flyg

Med förbättrad beväpning av mer genombrytande vapen uppstår nya möjligheter för terrorister. Flygplan är sårbara, främst under inflygning, men också direkt efter start, samt i viss mån även på själva flygplatsen.

Beskjutning med handeldvapen

Den 25 juni 2014 är en Airbus A-310 på väg in för landning i Peshawar i norra Pakistan. Ombord finns 178 passagerare som startat sin resa i Riyad i Saudi Arabien och tolv besättningsmedlemmar. Klockan är 23.00 och vädret är bra, men givetvis har flygplanet slagit på strålkastarna. När planet närmar sig flygplatsområdet och befinner sig på ungefär 100 meters höjd träffas det av tiotals kulor från ett maskingevär på en viadukt under inflygningsvägen. En av kulorna missar med mycket liten marginal kaptenen i cockpit, en träffar motorn på vänster sida och de övriga har kraft nog att slå in i kabinen. En kvinna på fönsterplats i främre kabinen sjunker ihop mot stolen bredvid, träffad i huvudet av ett dödande skott. I stolen bredvid sitter hennes nioåriga dotter som skriker hysteriskt och snabbt förstår att mamma är död. Pursern träffas av tre kulor på sin klappstol bakom cockpit och såras mycket allvarligt. Även en flygvärdinna intill såras. Så snart planet bromsat in på landningsbanan utbryter panik, eftersom många ombord uppfattat skottlossningen och tror att någon ombord skjutit. Alla vill ut. Polis som kommer ombord möter kaos och den nioåriga flickan som gråtande skriker ”min mamma är död, min mamma är död.” Misstankarna riktas mot talibaner och avsikten har varit att få planet att krascha, något som kunnat bli följden om man träffat flygkaptenen som var den som flög planet för tillfället. Det är osäkert om andrepiloten hunnit ta över i den sista, manuellt flugna fasen, så tätt på själva landningen. Bara några dagar innan har ett annat civilflygplan i Pakistan fått omdirigerats sedan skottlossning utbrutit på flygplatsen i Islamabad. Den 8 juni anföll terrorister flygplatsen i Pakistans finansiella centrum Karachi och lämnade efter fem timmars strider 34 döda på platsen, talibaner inkluderade. Två dagar innan hade talibanerna gått till anfall mot en skola för säkerhetspersonal intill flygplatsen.

Flygplatser anfallna

Vintern 2014 ställer flera flygbolag in sina flygningar till Benghazi i Libyen. Hot har riktats bl a mot Qatar Airways och en flygbolagsanställd mördas på stan. Terrorister bryter sig senare in nattetid på flygplatsen och söker minera landningsbanan. Flera civilflygplan skadas och förstörs vid en terrorattack mot Tripolis flygplats i juli 2014. Året innan kidnappas två piloter från Turkish Airlines på väg till flygplastsen i Beirut, Libanon. De friges efter någon månad, villkor för frigivningen okända.

När säkerheten på själva flygplatsen skärps söker terrorister luckor i systemet på andra håll. Terrorn flyttas till andra färdmedel, till transporter och områden utanför säkerhetszonen på flygplatsen. Dessutom ger bärbara luftförsvarsvapen idag möjligheter att skjuta ned flygplan från mindre lätta lastbilar eller direkt från axeln. Sådana nedskjutningar har med framgång använts i östra Ukraina och skjutit ned fyra större helikoptrar och ett militärt transportflygplan under inflygning med samtliga ombordvarande, 49 fallskärmssoldater och besättning, som offer. Planet exploderade vid nedslaget på ett fält ett par kilometer från flygplatsen. Den 14 juli lyckas ryska sk separatister, läs terrorister, skjuta ned ännu ett ryskt transportflygplan, utanför Donetsk. Denna gång från 6500 meters höjd. De kunde lika väl riktat in sig mot ett civilt flygplan. Vapen tillhandahålls av ryska staten, vilket gör handlingen till statsterrorism.

Sårbara när de lyfter

Redan den 28 november 2008 används en luftvärnsmissil, en SA-7 som kan avfyras direkt från ett stöd mot axeln i Kenya. Terrorister inväntar i gryningen en israelisk Boeing 757-300 från charterflygbolaget Arkia, med hela 261 israeliska turister och tio mans besättning. Planet med semesterfirarna på retur lyfter från Mombasa 07.15 på väg mot Tel Aviv. Fulltankat och fullastat, är det sårbart i starten. Planet har just lyft när piloten ser ett kraftigt vitt ljussken svischa förbi vänster cockpitfönster. Han väjer att fortsätta, snabbast möjligt, mot Israel. Samma dag omkommer tretton  turister och personal på Paradise Hoteli Mombasa när en självmordsbombare kliver in. Vad turisterna kanske inte ens vet är att hotellet är Israelägt. Efter det kommer inga israeliska turister officiellt till Kenya förrän en normalisering sägs vara på gång 2014.

Israeliska trafikflygplan, liksom många civilflygplan för statsöverhuvuden, är utrustade med missilskydd som kan lura målsökande missiler ur kurs. De är framförallt tänkta som försvar mot anfallande flygplan. På låg höjd och med kort räckvidd kan de bli mindre effektiva. Om det israeliska planet hade hjälp av sådan utrustning den aktuella dagen är inte känt.

Handeldvapen duger också

Den 17 april 2013 beskjuts en desto modernare Boeing 737-800 tillhörig Buraq Air från Libyen. Med 155 människor ombord är den på väg från Benghazi och ska just landa i huvudstaden Tripoli när skott från ett automatvapen av typen Kalashnikov tränger in i cockpit och i galleyköket bakom, där en vattenberedare smulas sönder. Ingen människa skadas. Polisutredningen pekar ut att skotten ska ha kommit från en bröllopsfest på marken, där man firat genom att skjuta i luften. Men senare utredning visar att festen hållits i en stadsdel planet inte alls flugit över och att förklaringen snarare är en mörkläggning för att inte göra att fler flygbolag drar in Tripoli som destination.

De nu nämnda incidenterna ger inga stora rubriker i Sverige eller övriga Europa. Men de visar att civilflygplan beskjuts från marken, här och där, då och då kontinuerligt eller t o m i något ökande frekvens. 

Många nedskjutningar genom åren

US Navy har tidigare skjutit ned ett iranskt passagerarplan i Hormozsundet och Sovjetunionen sköt ned ett sydkoreanskt trafikflygplan som kom in i deras luftrum. Att militär skjuter ned trafikflygplan av misstag hart skett flera gånger, bl a har Ukraina skjutit ned ett ryskt trafikflygplan på väg från Tel Aviv till Israel. Flera georgiska trafikflygplan sköts ned av ryska separatister i samband med krisen i Abschasien och kriget mot Putins Ryssland. Även här användes vapen från ryska staten. Fransk, italiensk och norsk militär anklagas också för att ha mörkat nedskjutningar av trafikflygplan. I Italien dömdes militär i domstol 20 år efter katastrofen. I samtliga fall har alla ombord omkommit.

Fler och växande hot

Nästa steg? Att terrorister hackar sig in i trafikledningssystemen för flygplan eller tar över navigeringen. Fullt sannolikt.

Att ryska militära flygplan har transpondern av över Östersjön har radikalt ökat kollissionsrisken t ex för svenska turister på väg till Grekland, Turkiet, Cypern, hela Östeuropa, Thailand, j a t o m på väg till Visby eller Baltikum och har som närmast drabbat ett SAS plan på utflygning från Köpenhamn. De ryska planen syns inte längre på radarn.

2014 riskerar bli året då det plötsligt blev betydligt farligare att flyga.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Kommentarer

HejJanne!

Dessa inslag hittade jag via PRO TV från Rumänien:

http://lifenews.ru

Hur är det möjligt att planet inte exploderade på 10.000 meter bara på marken?

Bara undrar!
Sitter säker i Budapest på Gellért Spa!

HA det !
Tibor

Inlagd av TiborFOTO the iMMORTALIZER den 18 Juli 2014 kl. 05:06


Hej Tibor

de utspridda vrakdelarna tyder på att planet brutits itu på hög höjd. Det är också rätt syrefattigt däruppe. Någon form av explosion har nog förekommit ändå. Men i stora stycken faller bränsletankarna ändå relativt intakta mot marken. Ska vi gissa att missilen inte träffat vingarna, utan nos eller partiet bakom vingarna? Bara gissar…

Inlagd av jan ohlsson den 18 Juli 2014 kl. 13:00


Det är väl ganska väntat att storebrors knähundar börjar skälla på Putin vad som än händer i världen. Vem behöver några utredningar eller sanningar när husse befaller. Det är totalt oviktigt för Jan att tusental civila i östra Ukraina utsätts för anfall från lyften flera gånger om dagen. Man kan väl inte kalla en proamerikansk regering för banditer vad de än gör med landets medborgare så länge de är lojala mot Godfadern. Vem bryr sig att några civila mördas av ukrainska bomber eller tvingas fly hals över huvud. Försök att ta hänsyn till fakta istället för att löpa amok. Det är regeringen som har full kontroll över landets luftrum. Märkligt därför att samtal med ukrainsk flygledning sopas under mattan. Har Porosjenko ingenting att dölja?

Inlagd av Anna den 19 Juli 2014 kl. 12:52


Kära Anna. Det där är en jävla lögn. Det blir ingen ordning i Ryssland förrän Putin är död. Basta. Öga för öga är en bra idé i detta fall. Att Ryssland bär ansvaret är ställt utom allt rimligt tvivel och Ryssland bör straffas. Sluta titta på rysk stats TV som är ett journalistiskt skämt. De s k proryska separatisterna är alkoholstinna viktigpettrar (män) som inte ens vågar stå för vad de gjort. Ryska ynkryggar m a o.

Inlagd av Jan Ohlsson den 19 Juli 2014 kl. 13:25


Låt mig komplettera att Putin kanske inte behöver vara fysiskt död. Men Putinismen måste det. Storhetsvansinnet och längtan efter Imperiet. Det är ju till stor del stulet land med hjälp av etnisk rensning. Mycket tveksamt må man säga. Liksom att ställa till det i ett Ukraina som våldfördes svårt under skurken Stalin. Annars måste vi väl ta tillbaks Kaliningrad och Karelen? För den logik som gäller Ryssland ska väl även gälla andra? Men att bygga ett Imperium, som nu, byggt på mörkläggningar, verklighetsförfalskning, lögner, våld och korruption? Ruggigt.

Inlagd av Jan Ohlsson den 19 Juli 2014 kl. 19:49


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson