Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Monarch slår på stort på Arlanda

Charterflyg på väg TILL Sverige

Senast ändrad 28 April 2017

 

Det är inte varje dag ett helt okänt flygbolag startar tre nya linjer på en gång till Sverige. Men nu kommer Monarch med en storsatsning.

Givetvis vill man också få in foten på svenskars resor till Storbritannien, där 100 000 svenskar bor. Monarch öppnar från Arlanda till Birmingham, tre gånger i veckan där man blir ensamma, Manchester, där man får konkurrens och London Luton, i konkurrens med easyJet.

Monarch grundades 1967. Länge var man ett av Europas största och sista renodlade charterflygbolag. Men lågprisflyget satte nästan Monarch i konkurs. Riskkapitalbolaget Greybull har på ett par år omformat det till lågprisflyg med 97 procent seat-only försäljning, i en tuff rekonstruktion.

Britter längtar bort från solen

Men nu ser ändå rötterna från charterflygets storhetstid på att åter spira.

”Klassiskt har det handlat om solsemestrar, i Medelhavet eller längre bort, säger Ian Chambers, Chief Commercial Officer, till Travel Insider. Men vi ser britterna ändra resmönster. De vill ha citybreaks. Och via vår egen arrangör Monarch Holidays ska vi nu öka andelen paketresenärer till mellan 20-27 procent på korta flygningar i Europa”.

Att det är allvar understryks av att hela flottan på drygt 30 Airbus A-320/321 nu byts ut mot lika många Boeing 737MAX8. En första 737-800 hyrs in redan i år, från krisdrabbade turkiska Pegasus för linjeträning.

-Ett optimalt plan driftsekonomiskt för vår kortdistanstrafik, menar Ian Chambers. Och vi vill givetvis också visa svenskarna att det finns mer än fotboll i Manchester. Första året får vi nog räkna med 60-70 procent britter ombord, men givetvis vill vi uppnå balans där.

Sverige är en helt ny typ av resmål för Monarch Holidays och får sällskap av invigningar till Barcelona och Lissabon samma säsong.

-Brittiska turister vill resa bekvämt och bo på hotell. De är nyfikna på svensk hållbar och kreativ livsstil och svensk fika säger Gabriel Dorch, Visit Sweden UK. Brittisk turism till Sverige har växt 30 procent på tre år. Tillväxtpotentialen är stor.

London blir alltmer shoppingresmål

Monarch är inte ett Ultra Lågkostnadsbolag, en officiell benämning på ”förnedringsflyget” som står för betala extra för allt. På Monarch betalar man  för bagage i lastrummet, men får ta med tio kilo handbagage på rätt normala mått och en mindre axelremsväska utöver det, oavsett biljettyp. Alla får en stol reserverad i systemet och inga extra kortavgifter tas ut. De sex främsta stolsraderna har ett rikligt tilltaget benutrymme som kan reserveras mot extra tillägg. Man flyger Airbus A-320 eller A-321 i Sverigetrafiken. Punktligheten uppges hög.

Det här med bagage är viktigt. Det fallande värdet på brittiska pundet har gjort shoppingresor dit prisvärda för förstagången på mycket länge.

Åt andra hållet finns istället ett problem. Hur visa att Stockholm inte är så dyrt?

-Jag jobbade tidigare med britter och fick lära mig att det är mycket billigare att gå på fotboll i Sverige än i Storbritannien, säger Elizabeth Axtelius, Arlandas flygmarknadsdirektör. För henne är Monarchs storsatsning ännu en fjäder i hatten för Arlanda som lågprisflygplats.

Längtan efter svenskt fika med kanelbulle kan nog också tillfredsställas inom budgetramen. Många museer med fri entré och kluster av pubar med, ur brittisk synpunkt numera, mycket billig öl längs t ex centrala Sveavägen, borde locka fler än till Stockholms kvällstid erkänt dyrbara krogbord. Kanske en tripp med Finlandsbåtarna vore mer säljbara. Och då ska vi inte tala om laxfisket i Strömmen! Eller det är väl snarare just det vi ska tala om.

Mycket att se

Birmingham är berömd för sin indiska och pakistanska mat och är Storbritanniens näst största stad. Här finns sex mil kanaler, längre än i Venedig och massor med parker och trädgårdar samt chokladfabriken Cadbury. Manchester förknippas med musik och fotboll, nöjesliv och shopping., samt flera fina konstmuseer och kort avstånd till Leeds, Sheffield och Liverpool. Luton nås på 26 minuter med bekvämt tåg från Londons centrum, men ligger också på rätt sida mot Cambridge och Oxford.

Jan Ohlsson


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Kommentarer

Tycker det är lite fel att kalla Monarch för helt okänt. Jag har sett deras flygplan på många charterorter i Europa under många år. Men i Sverige är de inte så kända men ryktet om deras etablering har ju varit igång under en tid. Sen får vi se om de fortsätter flyga efter Brexit.

Inlagd av Janne B den 28 April 2017 kl. 18:07


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson