Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Princess Cruises döms till miljonskadestånd

Carnivalgruppen döms för miljöbrott

Senast ändrad 28 November 2017

Caribbean Princess.

Caribbean Princess.   Foto:

En unik dom i Miami dömer Princess Cruises till 40 miljoner dollar i skadestånd för illegal nedsmutsning.

En nyanställd maskiningenjör ombord på M/S Caribbean Princess upptäckte 2013 en hemlig skorstenspipa på fartyget. Den användes för att släppa ut grovt nedsmutsande oljerester från fartyget rakt ned i havet. Han samlade bevis och fotograferade utsläppen vid flera tillfällen.

Nu dömer domaren Patricia A Seitz i Miami Princess Cruises att betala 40 miljoner dollar i skadestånd. Av dessa ska 39 miljoner gå direkt till miljöåtgärder, medan en miljon dollar tillfaller visselblåsaren. Liknande hemliga rör fanns på fyra ytterligare skepp hos Princess som hör till Carnival-gruppen. Dessutom ska nu alla rederier i gruppen, t ex Cunard, Holland-America, Seabourn och Costa sättas under hårdare miljöregler och deras verksamt granskas noggrannare. Om utsläpp skett även i Östersjön har inte berörts. Men det är inte osannolikt.

Det är dessutom bara toppen på ett isberg.

Östersjöregler visar att man kan göra mer

Där Östersjön är hårt reglerad och visar att rederierna och tekniken KAN minska utsläpp och använda renare bränsle, är havet i övrigt i stort sett oreglerat. Kryssningsindustrin använder bränsle som är 100 gånger skitigare än lastbilsdiesel. Nu har miljölobbyn börjat vakna, bl a i brittiska Southhampton. Trots stöd av framstående experter inom EU och i andra länder går kryssningsindustrin till hård motattack. Men de tvingas ändå medge att t ex RCCL:s Harmony of the Seas bränner 249 480 liter bränsle per dygn. I Southampton har de maskinerna på även i hamn, men hävdar att man då använder lågsvavligt bränsle.

Miljörörelsen har svarat med att kryssningsindustrin i princip ansvarar för 50 000 för tidigt döda i Europa varje år. Även oberoende experter hävdar att ett kryssningsfartyg släpper ut minst fem ton kväveoxid om dagen och 450 liter ytterst ohälsosamma finfördelade föroreningar.

Debatten har gått som en ping-pongmatch där kryssningsindustrin ömsom förnekar, ömsom hotat stämma tidningar som The Guardian för förtal.

Volymen motsvarar rusningstid i stad

-De släpper ut kvävedioxid på ett fartyg per dag som motsvarar bilutsläpp i en medelstor stad, fastslår experter i The Guardian och tillägger att bunkeroljan som används innehåller 3500 gånger mer svavel än lastbilsdiesel.

Om man tittar på vad som är tillåtet är det sannolikt att miljörörelsen har en poäng här. Lyxresandet med kryssningsfartyg skulle då vara den absolut värsta formen av semesterresa ur miljösynpunkt. Det finns inga skäl att tro att kryssningsindustrin gör mer för miljön än man behöver lagligt.

Travel Insider har inga egna resurser att undersöka, men kan notera att antalet källor, som förefaller oberoende av varandra och med olika uppdragsgivare, är inne på samma tema, både i USA och Europa.  Vi har medvetet valt att inte skriva, förrän källorna samlat sig på en sådan hög att vi kan dra vissa journalistiska slutsatser.

Internationellt regelverk mycket svagt

Kryssningsindustrin är alltså en riktig ”skitindustri”, dessutom ett mäktigt oligopol där många av de mest kända varumärkena lyder under Carnival Cruises ägare, en israelisk-amerikansk global storspelare, förvisso en vinstmaskin, men kanske driven på övervinster som kostar miljö och människor liv och hälsa. Om RCCL , Norwegian eller MSC är bättre står skrivet i stjärnorna, men inte mycket tyder på att man tar fler beslut än nödvändigt för god miljö PR.

På internationellt vatten och i småstater i Västindien helt beroende av hamnavgifterna och turistkonsumtion gäller andra, eller inga, regler. Skriver man, så har flera vittnat om det snart står ett gäng advokater utanför dörren. Så vi citerar bara debatten. Men eftersom miljövänner är så aktiva att utse flygindustrin, som lever under ett mycket hårdare regelverk och gör mycket snabbare miljövinster för var generation flygplan, till syndabock, är det väl snarare önskvärt att man skulle studera det ”onödiga kryssandet” närmare i sömmarna.

För regelverket i Östersjön har visat att det går att bli mycket grönare. Det har dock kostat rederierna en hel del. Men Viking, Tallink-Silja och Birka/Eckerö är miljöhjältar i sammanhanget. Samtidigt som dessa regler antogs i Östersjön, gjordes ett undantag för Medelhavet. Endast mäktiga rederikoncerner som Carnival och MSC har muskler att köpa så mycket advokater, dimridåer och stuva om i miljöundersökningar som behovet av fortsatt skrupelfri girighet kräver. De gör nu lite mer än som krävs. Men de ska inte lura i någon att de gör allt de skulle kunna. Då skulle de frivilligt ha antagit Östersjöns utmaning.

Men kryssningsindustrin lever på lånad tid vad gäller miljön. De har också ett långt syndaregister när det gäller att utnyttja arbetskraft till dåliga löner och i långa skift, som aldrig skulle tillåtits i land. Men det är en historia för en annan gång.

Jan Ohlsson


Kategorier: Kryssning  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 3 gånger 4? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson