Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Silja Line tillbaka till varumärkesstatus

Affärsresande med flyt

Senast ändrad 09 November 2015

 

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. De var före sin tid och ska nu även erövra nya marknadsandelar på affärsresandet. Se bilderna på webben här.

Samtidigt slår man vakt om sälen och varumärket Silja Line på ett helt annat sätt än vid övertagandet Siljanamnet finns ju nu också på sidan av Åbobåtarna Galaxy och Baltic Princess.

Senast har nu Commodoreklassens hytter och loungen byggts om helt. Borta är det marina mönstren och in har kommit fräscht vitt-grått i en mer hotellartad form. Den finns all anledning att fartygen ska kunna återta sin mer affärsmässiga andel passagerare. Den lilla, men för svensken så irriterande tidskillnaden till Helsingfors, gör att det inte riktigt hjälper vilket fakirflyg du tar. Du är ändå sent framme.

För den som vill komma fram utvilad till mötet

Med Commodoreklassen kommer du istället fram garanterat utvilad till den mycket centrala Olympiakajen mitt i stan. Loungen ombord ger frid och avkoppling, med kakor, kaffe, små mackor gratis och en bar att beställa ädlare drycker, fri bastu ingår för de svitlika hytterna. Loungen är vänd föröver och inte minst vid avgången från Helsingfors när du passerar resans trängsta passage vid Sveaborg är den en given utsiktsplats. Bastun är indelad för män och kvinnor, men lite senare om aftonen kan de bokas för par eller mindre sällskap och havsutsikten ingår. Commodoreklassen ger också frukost med menykort före varma rätter och bubbel i Bon Vivantrestaurangen, som också satsat på många efter hand uppskurna frukter och nypressad juice. Servicen är överallt vänligt tillbakalutad och diskret elegant, precis som i loungen. Den som har ett möte att förbereda har här all tänkbar avskildhet och inspirerande ro. Det kan t o m ge inspiration till rea-fynd av kläder klockan 8.00 på morgonen, även om jag personligen inte tror jag skulle mäkta med just det.

Rekordmånad

Vi har sett en kraftig ökning av bokningarna i Commodorehytterna  efter renoveringen, berättar Hans Markström, försäljningschef för business to business på Tallink-Silja. Trots att Symphony och Serenade har 115 hytter var i premiumsegmentet är det dem vi bokar först och det finns sällan några lediga. Priset kan vara upp till 10 000 SEK för en weekend. Rent generellt unnar sig resenärerna ett bättre boende och premiumhytter har vi nästan aldrig några kampanjer för. De säljs ändå. Efterfrågan är större än tillgången på även de övriga fartygen, men tyvärr går det inte att bygga fler på befintliga fartyg.

Hösten 2015 ser ut att bli ett av de bästa resultaten på länge för Tallink-Silja.

-Går det bra för oss brukar det även gå bra för de andra rederierna. Efterfrågan på konferensresor ökar också. Vi ser fler, men lite mindre grupper än för. Och de lägger sina bokningar relativt sent. Men stressnivån ute på företagen är hög. Man hinner inte prata, ha fika som förr. På våra fartyg kommer tiden att umgås automatiskt med konferensen. Efterfrågan på dygnskonferenser har ökat mest. Här är Galaxy på Åbolinjen främsta produkt. Där skulle vi behövt fler än de 27 premiumhytter vi har dock. Båtresa en väg i premiumhytt, hotell på destination och flyg hem har också en ökad efterfrågan, t ex Tallinn.

Nya avspända restaurangmiljöer

Symphony och Serenade var också tio år före sin tid när de byggdes. Den 140 meter långa shoppinggatan är signaturen och här blev de föregångare till snart sagt alla nutidens stora kryssningsfartyg. Nu har de också kompletterats med 50 procent större taxfreeavdelning på våningen under butiks-och restauranggatan, där Happy Lobster som vanligt marin återkoppling i fräscha ostron, skagenröra eller full skaldjurstallrik. Nytt på shoppingatan är den japanska restaurangen Sushi & Co (endast Symphony som är kvällsbåt från Stockholm) och på våningen under den populära Tavolàta Ristorante Italiano som faktiskt lyckas göra en mycket bra kombo av italienskt med lite nordiskt, trevligt, avspänt och hög klass på maten. Onekligen är dessa två fartyg förvisso kryssningsfärjor, men har en bra känsla av lite större kryssningsfartyg också i sina nyrenoverade spaavdelningar med utsikt och i toppdiskoteket New York.

Frid eller röj samsas bra

Underhållningen har nu kombinerat Siljas forna dansband med Tallinks lite mer glittershowsinspirerade stil, nu en kvalitetshöjande faktor.

För den som måhända ännu har fördomar kring fullt-ös på Finlandsfärjor är en fredags-lördagsvisit på dessa fartyg en tankeställare. Det är trevligare om man slipper vara ensam på dansgolvet, men i Commodoreklassen råder frid över havet, till vilket den tysta gången bidrar ytterligare.

Några Commodoresviter har t o m badkar och balkong och tre nya superlyxsviter har tillkommit. Så det finns variationer även i paradiset. Sommartid har dessa fartyg även generösa och revliga däcksutrymmen. Även om de går som nattfärjor ledsnar man inte på länge på in-och utseglingen från Helsingfors.

Att Symphony och Serenade fått åter en hel del av Siljaandan får nog ses som ett extra plus.

Jan Ohlsson


Kategorier: Kryssning  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson