Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

En Siljameny med mycket flyt

Halstrad sik med sikrom, blomkål och kålrabbi samt inslag av ostron.

Vinskörd av toppkvalité på Siljas Bon Vivantrestauranger i höst. Dessutom en mycket maritim meny som det ska vara på en restaurang med flyt.

Läs mer>>>

Cinderella hottar upp skärgårdsnatten

Cinderella

Spa har blivit sällskapligare på Cinderella. Nu kan du få uppleva banyabastu och samekåta med massage. Samtidigt lockar två nya restauranger och en ny typ av hytt.

Läs mer>>>

Kryssningstips - Allt om kryssningar

Kryssningstips är Sveriges enda riktiga kryssningssajt med nyheter och inspiration direkt för resenären. Kryssningstips satsar på Skandinaviens mest växande och mest avkopplande reseform. Den drivs av Insider Media AB.


En klassiker att njuta av

Ett Östersjömål som heter duga. Vinet fick inte plats på bilden.

Air Baltic har en av de intimaste affärsklasserna i Europa. Med hög servicenivå.

Läs mer>>>

Svenska minoriteter i svängning

Tomas Ledin var kanske det största dragplåstret.

Allt annat än traditionell folkmusik. Men väldigt svenskt. I synnerhet om man vill visa en turist.

Läs mer>>>

reiselivsavisen

Travel Insider samarbetar med norska Reiselivsavisen.no i form av nyhetsutbyte.


Fler Nyheter

Alla nyheter>>>















 

Norwegian tillbakavisar kritik

Senast ändrad 25 Oktober 2012

Flygbranschen är globalt bemannad, har alltid varit och kommer alltid att vara

Flygbranschen är globalt bemannad, har alltid varit och kommer alltid att vara   Foto: Jan Ohlsson

Norwegian misstänker facklig smutskastning från såväl SAS som att europeiska flygfack enats om att välja ett antal fall i sin närmast desperata kamp mot flygbolagens överföring av flygpersonal från t ex Austrian till Tyrolean, från Lufthansa till ”ett nytt Germanwings”, från Iberia till Iberia Express, från Finnair till Flybe Nordic osv.

Men så många har redan gjort det att de som ännu inte gjort det kommer att tvingas, som SAS. Så saken är redan förlorad. Det enda facket kan åstadkomma är att knuffa flygbolag mot konkurs.

Norwegian fortsätter hävda sin rätt att anställa i bemanningsföretag. I ett av fallen har dess piloter t ex sjukförsäkring utan karens första fem dagarna. Att kalla månadslöner på 65 000-75 000 för social dumpning tycker också företaget är grova klavertramp.

Beträffande arbetstider har facket valt ett 5+4 system. Man jobbar fem dagar, inkluderat eventuell standby, kurser och förberedelsetid och är så lediga fyra dagar. Det ger 16 arbetsdagar i månaden med en snittarbetstid på 7,5 timme. Norwegian påpekar att det ibland måste ge lite längre dagar för att nå up i den arbetstid man ska ha per månad. Om man velat ha det på annat sätt hade 5+3 varit enklare. Men personalen får kompensera med några längre dagar för att fylla månadskvoten. Allt tal om arbetsdagar på 22 timmar tillbakavisas helt. Norwegian påpekar att det också finns ett årstak. Tog man ut arbetsdagar på 22 timmar skulle man snart inte ha besättningar kvar att flyga med. Tvärtom menar Norwegian att man ligger långt ifrån den tillåtna arbetstiden som EU fastställt till 50 timmar i veckan och nu vill höja till 60, vilket facket kraftigt protesterat mot.

Svenska piloter i Norwegian går på samma avtal som norska. Endast i kabin finns viss skillnad.  Men de svenska har åtta dagar ledigt i månaden i snitt och jobbar 30 timmar/vecka.

Norwegian har inga ambitioner på att ta ut så mycket. Bolaget har många korta flygningar, i mörker och vinterväder t ex, vilket är påfrestande och kompenseras med lägre totaluttag av arbetstid.

Man ogillar också de hårda uttalanden som facket gjort mot just arbetskraft från bemanningsföretag och från andra länder, som kan vara väl så erfaren och jobbat längre än många i Skandinavien.

Flygbranschen är globalt bemannad, har alltid varit och kommer alltid att vara. Den chansen vill också flygpersonalen själva ha. Se bara på arabbolagen. Andra söker sig till Afrika eller andra kontinenter för utmaningen av andra flygförhållanden, för att prova att bo i andra länder eller flyga andra flygplanstyper.

Att Norwegian stoppar piloter från att vara egenföretagare kan ses som en eftergift för att lugna vulgärdebatten. Travel Insiders åsikt går på tvären. Här har facket varit framme med sina fula framfötter igen. Enmansföretagare ska kräva mer respekt, inte mindre. Vi drar ett tungt lass. Bemanningsföretag är en mellanhand och ju fler mellanhänder desto sämre för den enskilde. Facket är också en mellanhand, med särintressen, omfattande byråkrati och välbetalda ledningar som måste få mer mothugg.


Kategorier: Flyg  Nyckelord:


Kommentarer

Intressant artikel… Men jag förstår inte riktigt: I texten står: “...den tillåtna arbetstiden som EU fastställt till 50 timmar i veckan och nu vill höja till 60…”.

Enligt EU-OPS, subpart q (som gäller i dag), kan piloter och kabinpersonal arbeta 60 timmar (duty) på 7 rullande dagar.

50 timmar i veckan måste således vara en del av ett fackligt avtal och är inte bestämt av EU, eftersom 60 timmar är taket enligt EUs gällande regler.

Inlagd av H. C. Jönsson den 26 Oktober 2012 kl. 09:25


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)


Fler Notiser:


Silja storsatsar på shopping

Silja mot Helsingfors.

Silja mot Helsingfors.   Foto: Jan Ohlsson

Mer intäkter genom shopping. Tallink-Silja storsatsar på att bygga om Helsingforsbåtarna. Snart väntas nya svavelregler ge dramatiskt ökade bränslekostnader. Att höja biljettpriserna är svårt, utan att ge mer lyx för pengarna.

Läs mer>>>

Researrangörer startar Egypten efter nyår

Lockfågel? Denna egyptiska häger har sin egen Nilenkryssare.

Lockfågel? Denna egyptiska häger har sin egen Nilenkryssare.   Foto: Jan Ohlsson

Flera svenska researrangörer börjar åter flyga på Egypten efter nyår. Priset blir lockfågel.

-  Det råder inget tvivel om att Egypten kommer tillbaka som ett stort turistland för svenska resenärer. Frågan är bara när. Det finns redan en trogen skara Egypten-älskare som är angelänga om att återvända. För dem finns inget alternativt resmål som kan mäta sig med Egypten, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Priserna på resor till Egypten är mycket attraktiva. I snitt ligger priserna 16 procent längre än resor till Kanarieöarna. Detta trots att många av resorna till Egypten är all inclusive.

-  Priset kommer att vara ett viktigt konkurrensmedel för Egypten när landet ska återta sin position som ett attraktivt resmål. Men det viktigaste är naturligtvis att läget i landet och på turistorterna fortsätter att vara stabilt.

För Egypten som land är turismen en oerhört viktig inkomstkälla. Den utgör cirka 25 procent av landets BNP och är en källa till försörjning för många egyptiska familjer.Men det kommer förmodligen att ta flera år innan antalet turister till Egypten når toppnoteringarna från år 2010. Då reste 210 000 svenskar till Egypten. Under 2013 var den siffran 80 000.



KLM pensionerar klassiker och skriver av Alitalia

KLM MD-11 klar för start från lilla västindiska semesterparadiset Bonaire.

KLM MD-11 klar för start från lilla västindiska semesterparadiset Bonaire.   Foto: Leena Sekkat

Air France/KLM kommer inte att delta i Alitalias nyemission. Istället skrivs värdet av deras 25 procents ägande i Alitalia ned till noll, vilket betyder en förlust på en dryg miljard SEK. Alitalia hoppas klara sig med "mer tvingade" aktieägare i Italien.  

KLM passar på att öppna en sjätte destination i Italien; Florens, kanske ett tecken i sig. Rykten att kinesiska Hainan Airlines skulle vara intresserade av Alitalia möter den lakoniska kinesiska kommentaren; Nej.

Air France/KLM går styrkt ur tredje kvartalet med ökade intäkter, men stampande vinst. Rörelseresultatet växte med 29 procent. Prognosen talar om fortsatt vikande efterfrågan i Europa och på frakt. Det är ändå bättre än Lufthansa, Finnair och Ryanair som ser utvecklingen försvagas.

KLM bilr nu sista flygbolag i världen med MD-11 i reguljär passagerartrafik. Den har varit favorit hos piloterna och KLM är nästan det sista flygbolaget att ta den tremotoriga långdistansmaskinen ur trafik för passagerare efter 15-20 år. A-330-300 tar faktiskt något fler passagerare, men till mycket lägre bränslekostnad.

Tidigare hade MD-11 en garanti för långt liv med frakt efter att ha varit passagerarflygplan. Nu är det inte längre så. KLM har redan sänt sex av tio flygplan till upphuggning och den 25 oktober 2014 går de sista flygningarna till Montreal och Toronto, två år tidigare än först planerat. På slutet har de mest flugit på Västindien och just Kanada. Ny s k D-check, där i stort sett hela flygplanet plockas isär och ses över, är inte ekonomiskt motiverat, tycker KLM och ingen annan heller. 



Tillfälle till en riktigt dålig affär

Inte så pigga PIA

Inte så pigga PIA   Foto: Wikimedia

Spekulanterna kommer inte att stå i kö när pakistanska staten ska begära in anbud på sina 26 procent av PIA, Pakistan International , som i fjol gick med en förlust på 320 miljoner US dollar.

Det är nog inte främst förlusten som kan skrämma bort spekulanterna, utan den aura av att vara ett av världens minst effektiva flygbolag, som omger PIA. Det går 500 anställda på varje flygplan, totalt 18 000 människor. Av de 36 flygplanen är det nio Boeing 777 som kan räknas som moderna. Samtliga övriga är äldre Boeing 747-200 och -300 och en hel drös Airbus A-310 samt några propellerflygplan, samtliga utan någotsomhelst andrahandsvärde.

Dessutom finns idag en del privata pakistanska flygbolag. Men man får många problem på köpet, det får man. Häromdagen blev en flygkapten på PIA arresterad i Leeds för flygfylla när han just skulle sätta sig vid spakarna på väg mot Islamabad med 180 passagerare. Flygningen fick ställas in.



Stororder och kommande tveksam PR

Bör synas närmare i sömmarna?

Bör synas närmare i sömmarna?   Foto: Jan Ohlsson

Under decennier uppmärksammades de årliga flygmässorna i växelvis London och Paris där alla viktiga flygplansorder och nya flygplan visades upp för pressen. Men köparens makt betyder också att allvarliga problem bakom kulisserna sopas under mattan.

Läs mer>>>

Air Baltic lyfter mot vinst

Air Baltic har fått en specialmålad Boeing för vinterolympiaden i Sotji

Air Baltic har fått en specialmålad Boeing för vinterolympiaden i Sotji   Foto: Air Baltic

Ökad kostnadskontroll och effektivare utnyttjande av resurserna, såväl bland medarbetare som i material har vänt Air Baltic tidigare än planerat. Vändningen planerades till 2014. Det kan en nöjd CEO Martin Gauss konstatera.

Under de första nio månaderna har Air Baltic gjort en nettovinst på drygt 27 miljoner euro, varav 13 från tredje kvartalet. Det har emellertid även krävt personalnedskärningar och nedläggningar av linjer. 34 flygplan har blivit 25, men flyger totalt sett mer, bl a genom ett merutnyttjande med 15 procent per dygn och inmatning till navet Riga även tidigt om mornarna. Dessutom har stampassagerarna i högre grad än väntat visat sig trogna under den värsta turbulensen.

Regionalrutterna har fått en helt ny flygplanflotta och nu väntar Europaflyget på mer kostnadseffektiva flygplan 2014-2015, Bombardiers CS-serie, samma som Malmö Aviation. De nuvarande Boeing 737 är svåra att räkna hem på lite längre linjer. Intäkterna per passagerarkilometer ökade med fyra procent (RASK). Air Baltic flyger nu till 60 destinationer.

I grannlandet Estland tycks Estonian Air, genom drastiska nedskärningar och uthyrning av flygplan, radikalt minskat sina förluster, snart med en flotta krympt till fem eller drygt fem flygplan. Finnair har problem med sviktande valutaproblem och frakt, t ex Japan och ännu för höga kostnader i Europa, vilket kan leda till förluster för 2013. 

 



Ryanair inte längre billigast

Europas mest prisvärda lågprisflygbolag, här på Arlanda.

Europas mest prisvärda lågprisflygbolag, här på Arlanda.   Foto: Jan Ohlsson

Turkiska Pegasus, som bl a flyger Arlanda-Istanbul, är Europas billigaste lågprisflygbolag. Det slår jämförelsesajten WhichAirline.com fast i en undersökning som även tar hänsyn till extraavgifterna som tillkommer.

För den som vill flyga billigt och vem vill inte det, kan det därför vara bra att hålla reda på de tio billigaste i Europa som i tur och ordning, efter Pegasus, är WizzAir (stort på Sverige-Östeuropa), rumänska BlueAir, så på fjärde plats Ryanair, tätt följt av easyJet och så italienska AirOne, polska EuroLOT, Volotea från Mallorca, Vueling från Spanien och FlyBe.

Norwegian kom först på 16:e plats och slogs då även av Air Baltic på fjortonde.

Pegasus har 45 moderna Boeing 737-800 i flottan. Enligt en undersökning på Skyscanner är svenska resenärer så prismedvetna att 47 procent låter priset avgöra resmålet. Ännu ett skäl att studera Pegasus linjenät med andra ord.



Icelandair med två nya i Kanada

Av-Isning på väg till Island från Arlanda

Av-Isning på väg till Island från Arlanda   Foto: Jan Ohlsson

Sommarsäsongen 2014 blir den största i framgångsrika Icelandairs historia med en trafikökning på 18 procent. Icelandair satsar på två nya destinationer i Kanada, bägge i västra delen.

Nytt blir alltså Edmonton med fyra turer i veckan och Vancouver med två. Tänkta att bli sommardestinationer har Icelandair redan beslutat sig för att Edmonton blr året-runt sedan bokningarna snabbt skjutit i taket. Edmonton är underförsörjt med non-stop till Europa, samtidigt som man har många invånare med bl a skandinaviska rötter och en ovanligt stor isländsk koloni. Icelandair ansluter under sommaren med två dagliga från Stockholm och flyger även från Göteborg och givetvis Köpenhamn till Reykjavik och vidare.

I Kanada flyger man även på Halifax och redan 2013 kom Anchorage i Alaska in i flygprogrammet på Nordamerika som nu har 11 destinationer totalt. 2014 ökar Icelandair flottan från 18 till 21 Boeing 757.



Aegean ensam herre på grekiska täppan

Grekisk vinnare

Grekisk vinnare   Foto: Jan Ohlsson

Aegean är nu även formellt Greklands nationella flygbolag, medlem av Staralliansen och nära partner till Lufthansa. Aegean har nu även fått EU:s nådiga tillåtetelse att ta över Olympic som gått kräftgång sedan det återstartades 2009.

I realiteten har de sedan ett par år delat upp marknaden och Olympic har nu 14 Bombardier Q-400 i flottan vilket betyder inrikes- och regionaltrafik endast under eget namn fortsatt, men alltså nu ägt av Aegean, som tar hand om övrig Europatrafik med sina 30 Airbus 319/320/321.

Nu kan man gå vidare mot nästa steg, bl a är Turkish Airlines intresserat av delägarskap. Aegeans ägare betalade 72 miljoner euro för 100 procent av Olympic.



Vacker julmarknad i Tallinn

Julmarknaden i Tallinn har bland annat toppat den engelska tidningen Times lista över Europas bästa julmarknader.

Julmarknaden i Tallinn har bland annat toppat den engelska tidningen Times lista över Europas bästa julmarknader.   Foto: Visit Estonia

Den 22 november inleds årets julmarknad i hjärtat av Gamla stan i Tallinn. Temat är vintersaga där allt är möjligt. Runt julgranen på Rådhustorget trängs försäljningsstånd fyllda med hantverk och juldekorationer.

Läs mer>>>

Strömma tar över Djurgårdsfärjan

Får ett nytt skorstensemblem nästa år

Får ett nytt skorstensemblem nästa år   Foto: Jan Ohlsson

Strömma Turism & Sjöfart tar över Djurgårdsfärjan i Stockholm, som sedan 1970 drivits av Waxholmsbolaget. Det är den enda del av hela den nya upphandlingen av Stockholms skärgårdstrafik som blir av för tillfället, efter många och krokiga turer, kritik och ilsken debatt mellan olika skärgårdsaktörer, som i fullt historisk anda alla vill olika. I konkurrensen om skärgårdstrafik förr hände det att trossar kastades loss av konkurrerande fartygsbefäl eller t o m klipporna såpades så sommargäster skulle akta sig att välja fel rederi.

Djurgårdsfärjan är minsann inte heller någon liten angelägenhet bara för stockholmare, utan har 2,2 miljoner passagerare om året på sina turer Slussen-Allmänna Gränd-Nybroplan samt till Skeppsholmen och Fotografiska museet. Strömma ska köra dem från april 2014 i dotterbolaget Skeppsholmens Färjetrafik AB och åtta år framåt.

Hur priser och utbud påverkas återstår att se. Enkelpriset 45 kronor är idag i högsta laget, som på all kollektivtrafik i Stockholm som är en av de dyraste i världen (inte undra på att resandet sjunker). Men Strömma brukar ha fiffiga ideer och idag är Djurgårdsfärjan främst en turistlinje.

Hamntrafiken i Stockholm har också framtiden för sig. Strömma ägdes också ett tag av Wallenbergssfären via Stockholms Ångslups AB som grundades 1863 och då hade 54 ångslupar- och ångfärjor i trafik på ett 20-tal linjer och åt det hållet är Stockholm på väg tillbaks med att utnyttja vattnet för kollektivtrafik när det blir allt trängre på gatorna. Sjötrafiken har framtiden för sig i Stockholm och en rad nya linjer projekteras.

Djurgårdsfärjan i sig fick sin första ångfärja redan 1836, men hade då rotts- och vevats i flera decennier innan. En museal ångfärja, Djurgården 3, med över 100 år på nacken, finns bevarad, av Stiftelsen Skärgårdsbåten.



Stockholm får sin resemässa i Gallerian

Stockholm Travel Show hålls den 24 – 26 oktober i Gallerian mitt i stan. Mässan blir det stora gratisnöjet i hjärtat av Stockholm under tre hela dagar och en kvalitetsmässa med över 30 utställare och partners.

”Som besökare får man träffa alla och ta del av unika mässerbjudanden. Det blir mångsidigt med allt från exotiska destinationer till de stora rederierna på plats. Stockholm Travel Show är i stan för att stanna” säger Martin Ahlberg, CEO på FIN-S Marknad och Kommunikation, mässans huvudarrangör.

Inför mässans invigning är även den franske äventyraren Didier Vacher på plats. Didier kör tvåhjuligt från Luleå till Colombo med uppdraget att finansiera skolor och vattenreningsverk i Sri Lanka. Didier möter nyfikna besökare den 24 – 25 oktober vid Gallerians huvudentré på Hamngatan.



Besök Nationalmuseum medan du väntar på flyget

Nationalmuseum och Swedavia inleder ett samarbete för att visa konst och design på Stockholm Arlanda och Umeå Airport. Under våren invigs en fotoutställning på Arlanda med porträtt av internationellt kända svenskar. Därmed skapas möjligheter att njuta av museets konst i samband med flygresan.

Med temat Crossing Borders öppnar Nationalmuseum under våren en utställning i Terminal 5 vid Stockholm Arlanda Airport. Utställningen består av fotografiska porträtt av internationellt kända svenskar, som på olika sätt har utmanat och överskridit gränser. Under hösten fortsätter samarbetet på Umeå Airport som en del i Nationalmuseums uppdrag att medverka i kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014.

Samarbetet skapades som en del av Swedavias strävan att skapa upplevelser och mervärde på flygplatserna. Detta arbete sammanföll med att Nationalmuseums museibyggnad stängs för renovering under en period. Under renoveringen visas delar av samlingarna i tillfälliga lokaler på Konstakademien i Stockholm och genom samarbeten med länsmuseer och konsthallar runt om i landet. Nu har turen också kommit till flygplatsen som konstarena.



Sorgligt slut på något som inte ens fick börja

Ex-Linjeflyg, men en hök gör ingen sommar i Budapest.

Ex-Linjeflyg, men en hök gör ingen sommar i Budapest.   Foto: Wikimedia

Det bidde inte ens en tumme. Sólyom Airlines (Höken) skulle bli Ungerns nya nationella flygbolag efter Malév. Fem flygplan, Boeing 737-500 (ett egendomligt val) skulle snart bli 20 och fler med ett otal linjer över hela världen. Pengar skulle komma från Oman.

Första flygplanet hann levereras, men kom aldrig ur hangaren när det väl landat i Budapest. Tillstånden var inte klara. Och nu drog sig omanierna ur och bolaget gav upp sina stolta drömmar. Kuriosa är att förstlingen på bild och de flesta av de fem första öronmärkta ursprungligen kom från Linjeflyg och SAS, några från Braathens SAFE, även om det var länge sedan. Nu väntar dem en osäker framtid.

Idén var aldrig realistisk. Budapest är hemvist åt Östeuropas största egna lågprisbolag WizzAir, en viktig anledning till att redan Malév gick under.



Ännu ett slag mot egyptisk turism

Holländska flygbolagen Transavia och Arke (TUI) har med omdelbar verkan 19 oktober ställt in sina flygningar till Sharm-El-Sheikh på Sinaihalvön. Detta efter ett tips från holländska säkerhetspolisen om förberedelser för nedskjutning av ett holländskt trafikflygplan med missiler från marken.

Trafiken till övriga Egypten; Hurghada, Luxor och Marsa Alam påverkas inte och läget på samtliga turistorter är också lugnt. Just Sinai är dock hemvist för islamister/terrorister, som kan ha försett sig med vapen på rymmen från Syrien eller Libyen. Hotet ska närmare värderas under ett flygstopp på minst två veckor och är, åtminstone just nu, riktat just mot Holland.



Norwegian satsar på trafik Gatwick-USA

Norwegian dreamliner främre kabin.

Norwegian dreamliner främre kabin.   Foto: Jan Ohlsson

Norwegian överraskar med att lansera tre interkontinentala direktlinjer mellan London Gatwick och New York, Los Angeles och Fort Lauderdale med start sommaren 2014. Utöver långdistanslinjer lanseras även fem nya europeiska direktlinjer samt ökad kapacitet på befintliga linjer.

Satsningen ligger i linje med vad Travel Insider tidigare förutspått; att Norwegian inte gjort sina stora flygplanbeställningar och nya långlinjesatsning bara för en nordisk publik eller för kommunikation till och från Norden. Se t ex på Ryanairs många Europabaser och på Wizzair som nu bl a gått in i Ukraina och ska flyga Indien, via Dubai. Gatwick får ses som ett smart val, något underförsörjt med linjetrafik på USA.

– Det finns ett stort behov av flyg med hög komfort till låga priser mellan Storbritannien och USA, särskilt till och från London Gatwick eftersom inget annat flygbolag idag erbjuder direktflyg därifrån. Vi ser fram emot att välkomna nya kunder ombord. Lanseringen av interkontinentala linjer mellan London Gatwick och USA är strategiskt viktig för vår internationella expansion samt för att få starkare fotfäste utanför Skandinavien, säger Norwegians VD Björn Kjos. Att Norwegian snart kommer att knyta partners i USA närmare till sig är troligt. Jet Blue är en sådan kandidat.

Utöver nya interkontinentala linjer lanserar Norwegian fem nya destinationer i Europa från London Gatwick. Nya destinationer från och med nästa vår och sommar är: Santorini, Korfu, Sicilien (Catania), Cypern och Budapest. Norwegian utökar samtidigt kapaciteten till de befintliga destinationerna Malaga, Ibiza, Split, Dubrovnik, Mallorca, Faro, Teneriffa, Köpenhamn och Barcelona.

Norwegian erbjuder idag 320 flyg i veckan till 25 destinationer från London Gatwick.

En fråga många nu ställer sig är när Norwegian ska söka fler långdistansplan än de åtta man har på gång. För att få långdistanssatsningen att fungera på sikt behövs nog det två- eller tredubbla antalet på sikt.



Flyg kraschade i tropisk storm

Samma typ som det förolyckade

Samma typ som det förolyckade   Foto: Wikimedia

Plötsliga fallvindar i det kraftiga ovädret, s k wind-shear tros vara orsaken till flygkatastrofen i Laos.Ett modernt propellerflygplan, en ATR-72-600 levererad så sent som i mars i år, från nationella Lao Airlines störtade 16 oktober under inflygning till Pakse i södra Laos. Dåligt väder rådde och planet kraschade i Mekongfloden och bröts sönder. Mycket kyttiga vindar från slutänden av tyfonen Nari  påverkade området denna dag. Dagen efter sken solen.

Planet kom från huvudstaden Vientiane med 44 passagerare och fem i besättningen. Samtliga omkom, vilket tyder på en rätt våldsam och oväntad krasch,. Ombord fanns passagerare från bl a Thailand, Frankrike, Australien och Sydkorea.Många torde drunknat när flygplanet plötsligt förvandlades till en u-båt. Floden var översvämmad, med kraftig ström och strömvirvlar och det har gjort det svårt att ta sig ur flygplansvraket som kom helt under vatten redan vid nedslaget och det gör det också svårt att dyka efter offer. Tio hade bärgats döda dagen efter olyckan.

Flygsäkerheten 2013 är annars den bästa någonsin, hittills med fram t o m 16 oktober 146 döda i 21 olyckor världen över, mot ett snitt vid denna tid på 27 olyckor och 626 döda. Ovanligt många flygolyckor utan dödsoffer alls har inträffat.



Sydamerika hett för expansion

Liten vill bli stor. Air Europa vill växa urskuggan av Iberia.

Liten vill bli stor. Air Europa vill växa urskuggan av Iberia.   Foto: Jan Ohlsson

TAP Air Portugal börjar i juni 2014 flyga Lissabon-Manaus-Belim, vilket ger dem tolv destinationer i Sydamerika. Manaus är Amazonas stora stad med 2,3 miljoner invånare och Belem huvudstad i ekoturismområdet Para med drygt sju miljoner invånare också i norra Brasilien.

Air France öppnar redan 31 mars en ny linje till Brasilia och sätter även in superjumbon A-380 på Sao Paolo första halvan 2014, medan Rio de Janeiro uppgraderas till komfortablare Boeing 777-300ER från A-330.

Spaniens nästa största flygbolag; Air Europa har också ögonen på Sydamerika och Västindien dit merparten av deras tretton Airbus A-330 flyger. Nu ska linjenätet utökas och från 2016 får man in åtta Boeing 787-8 Dreamliner, samtidigt som man just lagt en option på åtta ytterligare Dreamliner 787-9. Nu börjar en kraftmätning mellan Iberia och Air Europa.



Nya flyg till vinter OS och ryskt lågprisflyg

Aeroflot puffar för vinter OS i Sochi.

Aeroflot puffar för vinter OS i Sochi.   Foto: Aeroflot

Ryska Aeroflot satsar på en luftbro från Frankfurt till Sochi med speciellt serviceupplägg och kommer nu även med ett lågprisflygbolag.

Läs mer>>>

Soligare sommar för Strömma

Strömma är också bra på att förvalta kulturarvet och skapa levande museum till sjöss

Strömma är också bra på att förvalta kulturarvet och skapa levande museum till sjöss   Foto: Jan Ohlsson

Strömmas intensiva sommarsäsonG har slagit passagerarrekord  med 7 procent för högsäsongsmånaderna juni, juli, augusti jämfört med föregående år. Strömmas IT-strategi med målet att tillgängliggöra alla erbjudanden och upplevelser i nordiska webb-baserade butiker är snart i hamn.

Företagsmarknaden med möten, kongresser och event är dessvärre svag och år 2014 beräknas bli ytterligare ett svagt år. På grund av den nedgående företagsmarknaden, tillsammans kostnader för förvärv och konsolideringar, gjordes således ett svagt resultat år 2012. 

Trots den svaga företagsmarknaden gjordes dock ett kraftigt resultatlyft år 2013, efter förluståret 2012.



Etihad närmar sig Sverige från oväntat håll

Air Baltic inleder samarbete med Abu Dhabis Etihad

Air Baltic inleder samarbete med Abu Dhabis Etihad   Foto: Jan Ohlsson

Etihad har en unik strategi att öppna samarbeten med andra flygbolag, genom ett litet eller inget delägarskap. 

Senast är det Air Baltic i Riga som fått till en codeshare med fyra flygningar i veckan Riga-Abu Dhabi flugna med en Airbus A-319, som Air Baltic, enligt uppgift, kommer att få in från tjeckiska CSA, med plats för 14/102 passagerare. Två av flygen kommer in till Abu Dhabi före midnatt och de övriga två på morgonen. Code-share görs dessutom ända till bl a Stockholm och Oslo, där det blir Air Baltic som står för flygprodukten. 

Sedan tidigare har Etihad ett omfattande samarbete och delägarskap i Air Berlin som flyger från Stockholm och Göteborg. Frågan är nu om samarbetet med Air Baltic kan leda till något större och när Etihad till sist dyker upp i Skandinavien på egna vingar. Och var.



Som ett brev på posten

Italienska posten har en viss erfarenhet av frakt- och charterflyg.

Italienska posten har en viss erfarenhet av frakt- och charterflyg.   Foto: Jan Ohlsson

Det verkar som om italienska järnvägarna slapp undan med blotta förskräckelsen. Istället ser det ut som om den italienska posten tvingats punga ut med 75 miljoner euro för en kapitalinjektion som ger dem 10-15 procent av aktierna i Alitalia.

Läs mer>>>

Den galne diktatorn vill ha fler turister

Glada miner i sjukt land

Glada miner i sjukt land   Foto: Wikimedia

En ny skidort och nya flygplan ska locka turister från Europa.

Läs mer>>>

Septembersiffror hos SAS tyder på tuff konkurrens

SAS septembersiffror imponerar inte

SAS septembersiffror imponerar inte   Foto: Jan Ohlsson

SAS redovisade 1,6 procent fler passagerare i september. Men medan man satte in 5,2 procent mer kapacitet svalde inte marknaden den ökningen, utan beläggningen sjönk med 2,6 procent ned till låga 73,9 procent.

 

Läs mer>>>

Luxair börjar flyga från Arlanda

Luxair 737-700, men ett så stort flygplan får inte Arlanda.

Luxair 737-700, men ett så stort flygplan får inte Arlanda.   Foto: Jan Ohlsson

Luxemburgs flygbolag, Luxair, gör ett andra försök med Sverige från 30 mars 2014. Det blir fyra non-stop i veckan; måndag, onsdag, fredag och söndag med ett mindre plan än det på bilden; en EMB-145 regionaljet för 49 passagerare. Luxemburg saknar idag non-stoptrafik från Stockholm och detta blir Luxairs andra försölk på linjen.

Luxair är ett av Europas mindre reguljärflygbolag.



Barnsjukdomar fortsätter på Dreamliner

Dreamlinern har blivit en Nightmareliner för sina användare.

Dreamlinern har blivit en Nightmareliner för sina användare.   Foto: Jan Ohlsson

Nu väljer Norwegian att parkera sin två Dreamliners och ta in andra flygplan tillfälligt, som antagligen Boeing kommer att få betala. Polska LOT hotar att dra Boeing inför domstol. 

Läs mer>>>

KLM öppnar linje till Chile

Nästa år öppnar KLM en ny linje från Amsterdam till Santiago de Chile, ett land med stabil och växande trafik från Sverige, där Amsterdam blir ett uppskattat nav.



Alitalia hänger på en skör tråd

Alitalia är på väg in för ännu en hård landning

Alitalia är på väg in för ännu en hård landning   Foto: Jan Ohlsson

Alitalia har slut på kontanterna igen och vädjar till bankerna via industriminstern.

Läs mer>>>

Palma mest populärt

Weekendresan kombineras allt oftare med sol och bad

En ny resetrend bland svenska resenärer är att kombinera weekendsresan med sol och bad.

– Nu ökar efterfrågan på resor till solen och kortare weekendsresor till storstäder. Destinationer som Barcelona, Palma och Nice är exempel på städer som både bjuder på avkoppling på stranden och storstadspuls, säger Stefan Chatzopoulos informationschef på Airtours.

De tre mest bokade cityweekenddestinationerna under 2013 fram till idag är Palma, Prag och Berlin, medan de tre mest bokade sol-och baddestinationerna är Rhodos, Zakynthos och Kreta.

– Kombinationen storstadspuls och sol och bad är den enskilt största anledningen till varför Palma är så populärt. Många av våra kunder pratar om hur skönt det är att slappa i en solstol vid poolen på dagen för att sedan ta en shoppingtur och en kaffe på stan innan middagen.



Finnair anlitar stjärnkockar för asiatisk touch

Klassiskt nordiskt och det moderna asiatiska köket står på menyn när Finnair uppgraderar maten på långlinjerna i Business Class inför den kommande vintertidtabellen. Stjärnkocken Pekka Teräva, som driver Michelinbelönade Olo (1 stjärna) i Helsingfors och Tomi Björk, som äger de prisbelönta asienkrogarna Frang och Gaijin står bakom den nya matsedeln.

Läs mer>>>

Lufthansa gör storsatsning på nya långlinjeflygplan

Dreamlinerns värsta rival; Airbus A-350-900

Dreamlinerns värsta rival; Airbus A-350-900   Foto: Airbus

Lufthansa har slopat aktieutdelningen i år för att bidra till nya flygplansköp. Det behövs. Notan enligt listpris går på 14 miljarder euro. För det får man flygplan som drar 25 procent mindre bränsle, faktiskt bara 2,9 liter per passagerare och 100 kilometer, samt motsvarande mindre utsläpp och buller. Men även underhållskostnaden ligger 20 procent lägre.

Lufthansa blir därmed första kund på Boeing 777-9X, för 409 passagerare, en upphottad version (märk väl att man inte valde Dreamliner) som Lufthansa nu får 34 av om alla optioner också utnyttjas. Desutom har man beställt 25 Airbus A-350-900, samma som SAS.

Totalt har Lufthansa beställt 295 nya flygplan med leverans fr o  m nu till 2025. De nu beställda börjar levereras från 2016 och ersätter i första hand Boeing 747-400 och Airbus A-340-300, samt 340-600. Beställningen nu spiller även över till Swiss och Austrian Airlines.



Malmö Aviation ökar trafiken

Malmö aviation tror på citynära och korta inchecknings-och bytestider.

Malmö aviation tror på citynära och korta inchecknings-och bytestider.   Foto: Jan Ohlsson

Malmö Aviation sätter in 24 nya avgångar i veckan från Bromma från 30 september. Det blir främst för- och eftermiddagar samt några på helger mellan Bromma och Malmö, Göteborg och Umeå.

En av anledningarna är ökad efterfrågan på navet Bromma med korta bytestider. Malmö Aviation/Sverigeflyg och partners når idag tretton inrikesdestinationer och två utrikes.

Nyligen startade Malmö Avation också Östersund/Åre. Gotlandsflyg, som ingår i gruppen, kommer från 1 november också att öka på Visby genom att två ATR-72 med 72 stolar tar all trafik Visby-Bromma, medan Gotlandsflyg helt lämnar Arlanda, där istället Next Jet tar över. Detta ligger helt i linje med satsningen på Bromma som nav.



Island här kommer vi

Nu snart även till Stockholm Arlanda.

Nu snart även till Stockholm Arlanda.   Foto: Wikimedia

Framgångsrika  och lönsamma Icelandair utökar nästa år trafiken Stockholm-Reykjavik under sommaren upp till tre gånger om dagen med Boeing 757 för 178-211 passagerare.

Förutom nyas resmålet Alaska kommer sannolikt fler destinationer i Kanada att ingå i det växande ruttnätet från Reykjavik. Men många stannar givetvis på Island helt eller på kort stopover. Icelandair flyger även från Göteborg och Köpenhamn.

Nu kommer även lågprisbolaget WOW att angöra Stockholm från Reykjavik från 2 juni 2014 på måndagar, onsdagar och fredagar. Det betyder tillsammans billigare pris till Island. Grattis konsument.



Thomas Cook återtar Egypten

Thomas Cook återtar Egypten men bara från Tyskland, där rivalen TUI dock stannar på marken.

Från slutet av september börjar dock Thomas Cook Tyskland åter flyga på semesterorterna vid Röda Havet som förblivit lugna under krisen.



Kurder får eget flygbolag från Arlanda

Erbil växer ut över det platta sandlandskapet och på höjden.

Erbil växer ut över det platta sandlandskapet och på höjden.   Foto: Jan Ohlsson

ZagrosJet heter det autonoma Kurdistans första egna flygbolag, med bas i Erbil. Det har startats av kurdiska Zagros Group tillsammans med turkiska Atlasjet Airlines från Antalya som också hyrt in Zagros Jet:s första egna flygplan, en Airbus A-321.

En av de första linjerna som startas är Stockholm-Arlanda som ska trafikeras fr o m 11 oktober. Det finns ett stort underlag i Sverige för trafik både till och från, sedan många återflyttat, det oljerika Kurdistans främsta städer Erbil och Sulemaniya. Den senare kan kanske längre fram, med sin vackra berg, bli en turistdestination.

Kurdistan fungerar i praktiken som en egen stat på många sätt, med egen regering, egen polis, egen flagga, egna lagar. Många kristna från övriga Irak har flytt till Kurdistan, som spås en mineral- och oljerik framtid och där levnadsstandsarden redan är relativt hög och byggboom råder. Problemet är att några av de rikaste oljeförekomsterna ligger i Mosul, som är en Irakisk enklav mitt inne i Kurdistan.

Kurdistan samarbetar idag främst med Turkiet, trots PKK-problematiken och även med Iran, där det också finns en stor kurdisk befolkning. Kurdistan vill få ut sin olja och gas via Turkiet och ett omfattande samarbete ekonomiskt förekommer.

Det finns omkring 100.000 kurder i Sverige idag, många har dessutom flyttat tillbaks, många efter mer än 20 år i Sverige och behåller kontakten med det svenska samhället, kommer hit även på semester undan det tuffa kurdiska klimatet med mycket het sommar. I den kurdiska regeringen har funnits flera svenskspråkiga ministrar. Tyvärr har svenskt näringsliv varit lite trögt att hänga på de stora affärsmöjligheterna som gynnats av svenska band.



Framgångsrika men okända för resenärerna

Mycket snabb tillväxt för inhoppande dansk.

Mycket snabb tillväxt för inhoppande dansk.   Foto: Jan Ohlsson

Ett danskt flygbolag växer i rasande takt, men dess tillvaro är rätt anonym som underleverantör åt bl a SAS och charterarrangörer. Det här är en stor nisch för flera flygbolag, bl a från Baltikum.

Läs mer>>>

Malmö Aviations framtida plan

Bombardier testflyger nya CS100


Igår testflög kanadensiska flygplanstillverkaren Bombardier sitt nya flygplan CSeries för första gången. Malmö Aviation har beställt 10 CSeriesplan, fem av modellen CS100 med plats för 125 passagerare och fem CS300 med plats för 145 passagerare. Planen ska levereras med start hösten 2014 och kommer att användas i Malmö Aviations ordinarie inrikestrafik.

”Bullernivån är bara hälften av dagens bullernivå och flygplanet har 30-35 % lägre bränsleförbrukning än våra nuvarande plan”, säger Knut A Solberg, vd Malmö Aviation.

Bombardier har satsat på en helt ny flygplanstyp, det är alltså ingen vidareutveckling av tidigare modeller. Utmärkande är bland annat att planet är byggt i lättviktsmaterial och har en revolutionerande motorteknik i sina två Pratt & Whitneymotorer.



Också Tallink-Silja blir allt svenskare

Linda Bengtzing är en av de första artisterna ut i Galaxys svenskyra.

Linda Bengtzing är en av de första artisterna ut i Galaxys svenskyra.   Foto: Frankie Fouganthin

Hej Sverige, Svenska höjdpunkter ombord är fram t o m 14 november servicekoncept ombord på Tallink-Silja. Det blir Made in Sweden show mellan Helsingfors och Stockholm vid midnatt och Swedish Party på väg i andra riktningen.

Det blir fler svenska artister som Linda Bengtzing, Shirley Clamp, Nordman, Uno Svenningson och Charlotte Perrelli på Party Weekends med Galaxy till Åbo (ett fartyg som blivit Tallink Siljas motsvarighet och konkurrent till Cinderellas Mariehamnskryss med Viking Line).  

I god tid före jul plockar man ombord hela Gala Jul konceptet ( en variant i samarbete med  Julgalan som många känner till) på Galaxy med Arvingarna, Charlotte Perrelli, Robin Stjernberg m fl olika dagar. På Helsingforsfartygen är det Svenska Kocklandslaget som gjort Menu Signature i Bon Vivantrestaurangerna. Kanske är det ett trendbrott för rederiet som tidigare alltid omfattat mer glittershower och balett a la Molin Rouge.

Och hur ser det ut på andra sidan? Blir det Heja Finland härnäst? Den enda finländare som skymtar i Gala Jul är Markoolio och det är just nu så finskt det blir ombord. Men det handlar inte bara om konkurrensen och kärnkunder. Sverige har blivit alltmer inne; Abba, Eurovision, Obamabesöket. Dessutom är ju förstås svensk resenär och konferensgäst i europeisk jämförelse just nu relativt sett stadd vid kassa.  



Dreamliner med Fritidsresor

Nu även dreamliner för Fritidsresors resenärer.

Nu även dreamliner för Fritidsresors resenärer.   Foto: Jan Ohlsson

Sugen på att flyga Dreamliner? Tredje flygbolag att göra det från Arlanda blir TUI Fly Nordic som kommer att flyga för Fritidsresor från mitten av december.

Läs mer>>>

Air Baltic visar oväntat snabb vinst

Air Baltic använder Boeing 737-300 i Europatrafik och rusningstid.

Air Baltic använder Boeing 737-300 i Europatrafik och rusningstid.   Foto: Jan Ohlsson

Air Baltic har under nye CEO Martin Gauss satts på spar- och omstrukturering med målet att gå med vinst 2014, efter en svår tid. Sparpaketet innefattade linjenedläggningar och färre flygplan, bl a togs Fokker 50 helt bort och personalen minskades.

Nu visar det sig att sparprogrammet gett resultat redan 2013 kvartal två, då Air Baltic redovisar 1,37 miljoner euro i vinst. En offensiv del i planen är att de kortare linjerna nu flygs med hela tolv Bombardier Q400, därutöver finns tretton Boeing 737-300/500 kvar i flottan för att från 2015 ersättas med Bombardiers nýa C-serie, samma jetflygplan som Malmö Aviation beställt.

Två Boeing 757-200 som återlämnats för tidigt från en lease i Sydostasien har också flugit hemma i sommar.



Norwegian flyger spansk inrikes

Snart även i spansk inrikestrafik

Snart även i spansk inrikestrafik   Foto: Jan Ohlsson

Nu kan du snart boka Norwegian även inrikes i Spanien. Norwegian, som också öppnat spansk personalbas, har nu också ansökt om att få flyga spansk inrikestrafik från årsskiftet på Teneriffe Sur till Madrid och till Barcelona El Prat samt från Teneriffe till Berlin.

Norwegian flyger ju även från Storbritannien till Medelhavet. Det kommer att bli mer av Norwegian mellan olika EU-länder framöver.



Storheter i det fördolda

Iran Aseman nonstop från Teheran till Arlanda.

Iran Aseman nonstop från Teheran till Arlanda.   Foto: Jan Ohlsson

Arlanda längtar efter långdistansmaskiner och fick ju häromdagen en ny linje Arlanda-Dubai med Emirates. Efter den mottagits med sedvanlig vattenbegjutning stod ännu en långlinjemaskin, en Airbus A-340, på tur att rulla in till F-piren. Det var Iran Aseman Airlines från Teheran, Irans andraflygbolag.

Läs mer>>>

Finnair får bränslesnålare charterflygplan

Snart slutfluget med Boeing 757 för Finnair.

Snart slutfluget med Boeing 757 för Finnair.   Foto: Jan Ohlsson

Finnair har fått den första av fem och den först levererade överhuvudtaget av Airbus A-321-200 med "hajfenor". Det är större, uppåtvikta fenor längst ut på vingen som i detta fall gör att varje passagerare ombord faktiskt reser med sju procent lägre bränsleförbrukning och gör ett mindre fotavtryck i miljöhistorien än tidigare.

De nya flygplanen tar 209 passagerare i en seating 3+3 och avlöser först och främst de fyra Boeing 757 som Finnair hittills använt på charter och för vissa långlinjer som till Kanada och Indien. Den nya A-321 sätts också in på Finnairs nya linje till Dubai från Helsingfors.

757:orna är cirka 16 år gamla och återlämnas till leasingföretag, men är eftertraktade på andrahandsmarknaden.



Åbo växer som Vikingmål

Viking Grace lämnar Åbo en sommarkväll i juni

Viking Grace lämnar Åbo en sommarkväll i juni   Foto: Jan Ohlsson

Sommarmånaderna har visat en ökning med hela 19,4 procent för Viking Line på linjen Stockholm-Åland-Åbo och det tillskrivs till stor del en Viking Graceeffekt. Det nya flaggskeppet är mycket populärt. Se Insider Plus resereportage "Åbo har blivit mer Turku exotiskt" och vårt reportage från Viking Grace "Lyx är nyckeln".

Totalt ökade Viking Lines sommartrafik med 3,7 procent. Cinderella har kryssat till Visby och Riga, något som också blivit en stor framgång.

- De lite längre kryssningarna är ett koncept vi kommer att vidareutveckla, säger Viking Lines VD Skandinavien Peter Hellgren.

Eftersom Birka tänker i samma banor kan vi nog vänta oss mer rörlighet för sommarens Östersjöfärjor framöver.



Nu har Emirates landat och ned kom även priserna

Emirates togs emot på Arlanda med sedvanligt dopvatten för ny linje.

Emirates togs emot på Arlanda med sedvanligt dopvatten för ny linje.   Foto: Jan Ohlsson

I nästan samma ögonblick som Barack Obama lyft med Air Force No 1 landade Air Line No 1 på Stockholm-Arlanda; Emirates för första gången från Dubai.

Läs mer>>>

Qatar Airways tar till Drömflyget i konkurrensen

Mycket personligt utrymme i Qatar Airways drömflygplan.

Mycket personligt utrymme i Qatar Airways drömflygplan.   Foto: Qatar Airways

Qatar Airways motdrag till att Emirates börjar trafikera Stockholm är Dreamlinern, ett trumfkort i komfort och frisk luft ombord. Med Qatar Airways serviceupplägg och specialdesignade stolar är detta naturligtvis dessutom komfortklass en bit högre än Norwegians Dreamliner och Emirates Boeing 777. Av 254 stolar finns 22 i business.

En helt ny flygplats ska öppnas i Doha och stå helt färdig 2015.

Qatar Airways sätter nu även in Dreamliner från Köpenhamn. Boeing 787 Dreamliner fortsätter succétåget. Ethiopian Airlines har lagt tillägsbeställning. Hainan Airlines och Aeromexico är de senaste att få sin första och Uzbekistan Airlines är senaste kund.

Läs mer>>>

Hur många engångsintäkter finns kvar för SAS?

SAS klarar kortsiktiga mål, men har enorma utmaningar framför sig.

SAS klarar kortsiktiga mål, men har enorma utmaningar framför sig.   Foto: Jan Ohlsson

SAS har lyckats bra i sin jakt på snabba cash under sommaren. Ett resultat på 1 120 miljoner SEK före skatt är bättre än de 784 marknadsanalytikerna väntade sig som minimum. Men då har man ånyo lagt in en hel del intäkter från engångsposter, som försäljning av flygplan, som sedan återhyrts t ex.

Det egentliga resultatet är alltså 973 miljoner SEK före skatt, men även det är bra jobbat. Särskilt bra är att enhetskostnaderna kunnat sänkas med 5,8 procent och flygplansutnyttjandet ökats med 30 minuter per dygn och flygplan. Dock räknas bränslepriset inte in i enhetskostnaderna.

Yielden, intäkten per passagerare, sjönk 0,6 procent, fullt förståeligt under sommarens rabattsäsong med mycket charter. Trafikinsatsen ökade med 5,6 procent och passagerarintäkterna ökade 5,3 procent.

SAS känner sig nu någorlunda säker på en helårsvinst och det är ett överlevnadsvillkor att det blir 2-3 miljarder för de pensionsåligganden och investeringar på mångdubbla summor som ligger framför SAS. Året beräknas ge 2,7 miljarder SEK i engångsintäkter. Men dessa hör delvis till utförsäljning av core business (flygplan och flygbolaget Wideröe) som därmed stryper intäktsflöden. Och hur blir det när alla engångsposter är sålda?

Oron långsiktigt måste framförallt riktas mot att halva långdistansflottan nu snabbt blir väldigt dyr i drift. Inom Nordeuropa ökar användningen av underleverantörer och äldre flygplanstyper, som MD-80, försvinner till hösten. Från 2015 får SAS fyra nya Airbus A-330 till enhetsflottan. De kan användas till expansion, eller för att avlösa fyra allt olönsammare Airbus A-340, men då blir det räckviddsproblem på de längsta linjerna. SAS har snart åtta A-340 att byta ut snarast möjligt.



Nu går status på auktion

Slutat kråma sig och säljer ut inkråmet.

Slutat kråma sig och säljer ut inkråmet.   Foto: Wikimedia

Lyxhotell som betalar för sin egen renovering med inkråmet. Ja till en del lär Hotel de Crillons auktion av interiörer betala för dess återfödelse. Sedan ska Ritz göra likadant, sedan de tidlösa lyxhotellen hotats av nykomlingar som Shangri-La.

Läs mer>>>

Otrolig pilot räddar sig själv och planet


Ett rent rutinuppdrag en vacker aprildag förvandlas till en mardröm för flygkapten Radianov och hans kollegor när deras Tupolev TU-154 direkt efter start förlorar alla sina styrsystem. Se videon -->

Läs mer>>>

Världens i särklass snabbaste Atlantångare

Hotas åter av skärbrännarna

S/S United States.

S/S United States.   Foto: Wikimedia

Redan när hon löpte av stapelbädden var Atlantångarnas tid förbi, trots att hon blev det mest påkostade och absolut snabbaste ångfartyg som någonsin korsat de sju haven. Efter mer än 40 år i malpåse blir hon nu hotell och museum. Åtminstone om Bill Clinton får som han vill.

Läs mer>>>

Aldrig mer ett besök av Obama

Befria Grand Hotel ur ockupation av främmande makt?

Befria Grand Hotel ur ockupation av främmande makt?   Foto: Jan Ohlsson

…Ledsen. Men jag förstår inte hur Barack Obamas besök kan vara turistreklam för Sverige? En avspärrad stad med främmande makts krypskyttar på taken? Trafikleder och tunnelbana som kan stängas av närhelst det behagas? Krav på legitimation när det passar makten? Inga sopor töms?

Läs mer>>>

Kroatien ger Mallorca en match på Malmö Aviation

Malmö Aviations nya plan, Bombardier C-serie står färdig i Kanada för första provflygning

Malmö Aviations nya plan, Bombardier C-serie står färdig i Kanada för första provflygning   Foto: Bombardier

Sommaren 2014 kommer Malmö Aviation att köra charter på Kroatien, med en avgång varje lördag från Bromma till Split med Avro RJ-100 som av viktskäl tar bekväma 100  passagerare på denna linje mellan maj och september.

-Split är vår största charterdestination och har gått om Palma, bekräftar Kevin Brandt, chef för charter på Malmö Aviation. Det är en ideal destination för våra RJ-100 som har en räckvidd på 2,5-3 timmar. 2015 börjar Malmö Aviation få en helt ny flygplanflotta och möjlighet att flyga 4,5- 6 timmar bort. 2016 ska samtliga flygplan ha levererats. Mycket av Malmö Aviations charter är regional, från t ex Visby, Norrköping, Örebro eller Umeå-Prag, som faktiskt flögs som en tillfällig reguljär linje. Kanske hamnar nya destinationen Östersund också på charterkartan såsmåningom,, men inte förrän den nya flygplanstypen anländer i så fall.

-Vi flyger för de flesta arrangörer, bl a Apollo och Ving, bl a på Burgas och Varna i Bulgarien, Menorca och Ibiza och på vintern lite mindre, men Geneve, Salzburg, Innsbruck. Fotbollscharter är stort och ett flygplan är uppmålat för svenska landslaget. Nu kommer även ishockeyresor. Flygplansstorleken är ideal för t ex nya chatermål och regional charter med lite mindre underlag eller grupper. De större charteraktörerna börjar på relativt stora 189 stolar. Charter står för ungefär 15 procent av Malmö Aviations omsättning och antal passagerare.



Spänn fast säkerhetsbätet

Ingen fara, om du har säkerhetsbältet på.

Ingen fara, om du har säkerhetsbältet på.   Foto: Jan Ohlsson

Ja, den uppmaningen ska tas på allvar. Att inte göra det kan leda till allvarliga skador. Fredag 30 augusti 2013 såg 50 personar skadas i tre olyckor med turbulens ombord på trafikflygplan, samtliga fick föras till sjukhus.

Även om tre på en dag är ovanligt sker liknande olyckor varje vecka året om och når sällan nyhetsrubrikerna. När en Thai International Airways superjumbo Airbus A-380 med 500 passagerare och 26 i besättningen på väg från Bangkok gick in för landning i Hong Kong hade piloterna redan en stund tänt ljuset för spänn fast er. Men passagerare var ändå uppe och gick, köade till toaletter o dyl. Plötsligt kom en luftgrop som fick alla lösa föremål och människor att fara upp i taket, där många hatthyllor skadades av kringflygande människor som sedan dunsade i golvet igen. En flygvärdinna bröt nyckelbenet och 38 passagerare fick också köras till sjukhus efter landning.

Samma dag när Hong Kong Airlines A-320 från Phuket gick in för landning mot Hong Kong med 110+ 7 ombord skadades tre i kabinbesättningen och tre passagerare av samma anledning.

En Copa Airlines Boeing 737-800 på väg in till Orlando från Panama kastade upp en flygvärdinna och fyra passagerare i taket under sin landning och ambulanser förde dem till sjukhus. Ingen väntas dock få men för livet. Denna gång.

Men varje år blir någon eller några förlamade. Någon fara för flygplanet är det dock inte. Vingarna är böjbara för att klara turbulenta krafter. Åskväder är värst. Faran där är inte främst åskan, utan turbulenta vindar. Men piloterna undviker åskceller med hjälp av väderradar.

Travel Insider följer fallen på särskilda rapportforum, som även kommenteras. I fallet med de 39 skadade på Thai har en person kommenterat saken med "hoppas flygbolaget stämmer passagerarna för skadorna på flygplanet". De negligerade oneklingen varningen och inför landning i dåligt väder är turbulens vanlig. Även under färd däruppe förekommer i bl a s k klarluftsturbulens, där jetströmmar korsar varandra, den är svårare att förutsäga, men säkerhetsbältesskylten slås ofta på längs de vägar planen följer, när piloterna varnats från andra plan eller trafikledning.



Syrienkris orsakar flygtrubbel i Beirut

Krigsfartyg utanför Cypern.

Krigsfartyg utanför Cypern.   Foto: Jan Ohlsson

Traditionellt är Beirut främst en nattflygplats. Men i ljuset av Syrienkonflikten och krigshotet har nu Cyprus Airways och Air France ändrat ankomst och avgångstider till dagsljus och utan nattstopp. British Airways flyger över sitt nattstoppande flygplan till närbelägna Larnaca, Cypern för att skydda flygplan och besättning.

Uppladdning inför ett eventuellt amerikanskt anfall sker via den brittiska flygbasen Akrotiri invid Limasoll. Den 9 augusti kidnappades två piloter från Turkish Airlines i Beirut när de skulle till flygplatsen i besättningsbussen. Det lilla Cypern dras alltid in i konflikterna i östra Medelhavet, som säkerhetszon för flyktingar och för flygbolag.

På Cypern har britterna två baser, varav en flygbas, på suverän brittisk mark under egna lagar. Här finns avlyssningsstationer som drivs av USA i såväl Cypern som turkiskockuperade Cypern och t ex Limasoll en stor bofast rysk befolkning. Ryssland har en flottbas i Syrien.

Flygtiden Cypern-Syrien är cirka 25 minuter. Någon fara att turista på Cypern är det dock inte.

Fler och fler flygbolag lämnar också Kairo p g a oroligheterna och därmed sviktande trafik; senast slutade nu Kenya Airways och Korean Air att flyga på Kairo, medan bl a Finnair, Edelweiss Air, EasyJet och Austrian avslutar semi-reguljära flygningar till turistorterna, dit t o m vitryska Belavia slutat flyga. Det här ökar strupgrepet mot Egyptens ekonomi.  Qatar Airways har under sommaren haft problem med flygningar på Tripoli och Benghazi i Libyen efter hot från islamistiska grupper.



Superjumbon till Shanghai med Air France

Air France defilerar förbi huvudkontoret på CDG.

Air France defilerar förbi huvudkontoret på CDG.   Foto: Jan Ohlsson

Air France blir först i Europa att flyga Airbus A-380 på Shanghai, tre gånger i veckan.

Kuala Lumpur trafikeras nu sex gånger i veckan, två av Boeing 777-200 från Air France och lika många med hjälp av KLM, som dessutom fortsätter till Jakarta.

Även Fokker 70 får nu de nya Economy Comfortstolar som introducerats på KLM:s Boeing 737 över Europa. På sikt ersätts Fokker 70 med Embraer 190 som bl a nu inviger den nya KLM linjen till Florens i och med vintertidtabellen.

Air France har också fått pris för sin design av nya affärsklassloungen på CDG-flygplatsen.



Quality Hotel Friends premiärvisas

Petter stal showen

Petter stjäler showen med sin passion och energi.

Petter stjäler showen med sin passion och energi.   Foto: Bo Sjösten

När Petter Stordalen kommer är det oftast han som dominerar tillställningen med sin energi och passion. Men vi hann också se det splitter nya Quality Hotel Friends. Klicka vidare för alla detaljer och se videon och vårt bildspel från premiärvisningen.

Läs mer>>>

Apollo har hittat två nya länder på charterkartan

På spaning efter mål, fast kanske inte resmål. Denna mås har span på lyxig lunch på en takterass i Essauira, ett romantiskt nytt resmål för Apollo i Marocko.

På spaning efter mål, fast kanske inte resmål. Denna mås har span på lyxig lunch på en takterass i Essauira, ett romantiskt nytt resmål för Apollo i Marocko.    Foto: Jan Ohlsson

Apollo har inte bara hittat flera nya resmål, utan även två helt nya länder, varav ett nytt charterland i Europa.

Läs mer>>>

Många nya och några färre flyglinjer

Kullaflyg ökar kapaciteten på Halmstad-Bromma från 50 stolars Saab 2000 till 72 stolars ATR-72 från 28 oktober, medan NextJet behåller sina Saab 340 i mix med ATP för 68 passagerare på linjen Halmstad-Arlanda.

SAS slutar flyga flera av sina "främst fritidsresenärslinjer" för säsongen. Men på Helsingfors-Prag och Helsingfors-Paris samt Köpenhamn-Prag lägger man ned tidigare än tänkt och överväger om de ska tas up igen. Anledningen är låg lönsamhet och för hård konkurrens.

Kaliningrad försvinner också från linjekartan, sedan SAS inte fått lönsamhet efter 17 månaders prov från Köpenhamn.



Solresor satsar på Förenade Arabemiraten

Solresor väljer egna vingar i satsningen på Arabemiraten.

Solresor väljer egna vingar i satsningen på Arabemiraten.   Foto: Jan Ohlsson

Solresor, som ofta går sina egna vägar, t ex med Azorerna och Salalah i Oman, satsar hårt på Förenade Arabemiraten i vinter. Från 22 oktober flyger de med program i Dubai (shoping, bad, spektakulära sevärdheter och Abu Dhabi, lugnare, vitare stränder och kulturspektakulärt, men även Ras Al Khaimah och Fujairah., med snorkling, klippöken och mycket natur. Rundresor sker i flera av emiraten med varierat innehåll och boende från femstjärnigt lyxhotell till en natt i beduinläger i öknen.samt iombinationerna Dubai/Ras Al Khaimah, Dubai/Fujairah, Dubai/Abu Dhabi, Dubai/Kapstaden, Dubai/Kenya samt Dubai/Zimbabwe/Zambia/Botswana. Eden Lifestyle ger resenären specifika förmåner såsom t ex svensk TV-kanal, direkttransfer, WIFI och poolhanddukar. Men trots att flygstolarna vimlar på marknaden när nu även Emirates går in från stockholm, där Qatar Airways och Norwegian redan är stora väljer Solresor att flyga med sitt eget flygbolag Primera och dess Boeing 737-800. Delvis ersätter resorna också Egyptenprogrammet.



Klassiker tar över Egyptentrafiken

Ödsligt runt pyramiderna

Ödsligt runt pyramiderna   Foto: Jan Ohlsson

Det blir främst Kanarieöarna och Madeira som tar över Egyptenresenärerna, med upp till 20 procentiga ökningar, när såväl Ving som Fritidsresor och Apollo nu ställer in Egyptenresorna fram till i första hand januari 2014.

Apollo säger att Teneriffa, Lanzarote och Fuerteventura ökar mest. Fritidsresor tar in Madeira på nytt. Även kryssningsrederierna sviker Egypten och MSC ställer in även kryssningarna i Röda Havet.

Hade det varit för några år sedan hade Thailand svalt mer av resandeströmmarna, men även där sviktar intresset. Förenade Arabemiraten, Oman, Jamaica, USA, Dominkanska Republiken och Mexico kommer att ta sin del.

För Egypten, där var åttonde invånare på något vis tar del av turistinkomster, är detta ett svårt slag. Kvar är främst turister från Ryssland och Ukraina och enskilda världsturister som utnyttjar förhandlingsläget och får pyramiderna för sig själva. Södra Turkiet är dock fint till mitten av oktober och det finns även Egyptenersättare på närmare håll som Jordanien, Tunisien och kanske främst lugna Marocko.



Fler nya flyglinjer från Stockholm

Framgångsrika på Bromma-Tallinn.

Framgångsrika på Bromma-Tallinn.   Foto: Wikimedia

SAS har öppnat Billund dagligen två gånger, utom lördag och aalborg måndag, torsdag, söndag från Arlanda och ger därmed Mälardalen och Jylland betydligt snabbare förbindelser. Flyger åt SAS gör Braathens Regional med Saab 2000 och ATR-72, FlyBe Nordic har dessutom öppnat en tredje daglig på framgångsrika linjen Bromma-Tallinn, vilket öppnar även för fler turistresor.

Arlanda står också på ungerska Solyoms (Hökens) karta. Det ungerska bolaget har vidlyftiga planer och tror på 51 destinationer om ett år och 96 destinationer 2017 och 50 flygplan, varav även långdistans. Nu är ett par flygplan på väg till Budapest av de sex tilltänkta första, 22 år gamla Boeing 737-500 med tolv i affärsklass och 98 i ekonomi.

Det talas om pengar från Dubai och Oman och ryktas om Emirates. Men idén, flygplanvalet och 1000 anställda redan i år låter som en saga och konceptet minst sagt otidsenligt. Budapest är hemmabas för framgångsrika WizzAir och Höken sticker näbben i ett lågprispräglat getingbo. De första flygplanen har lustigt nog ett förflutet på SAS och Brathens SAFE och minst en i forna Linjeflyg.



Politisk populism styr järnvägssatsningar

Konkurrens till varje pris ökar också olycksrisken.

Konkurrens till varje pris ökar också olycksrisken.   Foto: Jan Ohlsson

Konkurrens är bra. Om den får plats. Redan när flygtrafiken avreglerades koncentrerades konkurrensen till de mest inkomstbringande linjerna och det sänkte priserna och ökade utbudet. I motsvarande grad steg priserna på de mindre lönsamma sträckorna. Företagsekonomisk logik på ett sätt. Det fanns ändå plats för aktörer även på de mindre sträckorna. 

Läs mer>>>

Ny aktör i Kurdistantrafik från Arlanda

Frukthandlare i Erbils gamla stad med citadellet, som nu rustas upp till museum, i bakgrunden.

Frukthandlare i Erbils gamla stad med citadellet, som nu rustas upp till museum, i bakgrunden.   Foto: Jan Ohlsson

ZagrosJet, ett flygföretag ägt av Zagrosgruppen i Kurdistan och atlasjet i Turkiet, ska öppna reguljärtrafik mellan bl a Arlanda och Erbil.

ZagrosJet flyger Airbus A-321. Sensommaren har annars kantats av de vanliga penningproblemen kring den etniska non-stoptrafiken Sverige-Kurdistan, när anlitade flygbolag ser krediter från resebyråer växa och betalning för flygningar utebli med långa förseningar som följd. I sommar har främst grekiska Hermes Air med A-320 skött denna trafik. Många resebyråer skickar idag hellre resenärer med flygbolag som Turkish Airlines.



Swedavia är rimligt ersättningsskyldigt

Någon borde få sparken. Travel Insider följer upp.

Någon borde få sparken. Travel Insider följer upp.   Foto: Jan Ohlsson

Att en storflygplats slås ut- för andra gången- av ett kretskortsfel och all kommunikation bryts mellan piloter och flygledning och passagerare försenas i timmar? Ja, det är inte bara klandervärt och farligt, det är fullständigt oursäktligt.

Förutom att Swedavia bör be om ursäkt, undersökas av oberoende instans och stå för alla kostnader, dvs ersättning till passagerare, så bör vanlig svensk standardsmitning inte gälla, dvs utan personligt ansvar. Någon är ansvarig. Felet har uppkommit förut. Man kan förmoda att underleverantörer och konsulter borde rullas i tjära och fjäder och att någon ansvarig på Swedavia bör få sparken.

Det är rimligt.



Jätteorder på nya flygplan till Spanien

En av Norwegians konkurrenter.

En av Norwegians konkurrenter.   Foto: Jan Ohlsson

IAG, British Airways och Iberias moderbolag har nu även helt tagit över Barcelonabaserade Vueling och bytt ut hela ledningen. Samtidigt lägger IAG en kombinerad beställnings- och optionsorder på 220 Airbus A-320Neo. 120 av dessa ska till Vueling, som idag har 70 A-320/319 och levereras mellan 2015 och 2020. De övriga 100 kan hamna på annat IAG-bolag, vilket sannolikt betyder Iberia Express eller BA.



Islamister är inga demokrater

Det är väl ändå islamisterna som bevisat att de inte är mogna för demokrati och inte militären? För den viktiga turistnäringen förloras viktig tid och inkomster.

Det är väl ändå islamisterna som bevisat att de inte är mogna för demokrati och inte militären? För den viktiga turistnäringen förloras viktig tid och inkomster.   Foto: Jan Ohlsson

Egyptens militär kan formellt visst ses som demokratins dödgrävare. Men väst har en konstig ryggmärgsreflex vad gäller ordet demokrati. Islamisterna vann ett demokratiskt val i Egypten och använde segern till förföljelse av oliktänkande, kvinnor och kristna, ekonomisk vanvård och klara försök att införa diktatur. Det gjorde Hitler också. Något slags skruvad religiös respekt i västvärlden har fått oss att skygga för problemen.

Läs mer>>>

Eskalerande våld får Airtours att ställa in

Som första researrangör har Airtours beslutat ställa in vinterns Egyptenprogram, trots att inget våld ännu utbrutit i Sharm el Sheik eller Hurghada.

Men inget talar idag för en snabb lösning av konflikten i Egypten och Sinaihalvön, där Sharm ligger på spetsen, är inte längre ansett som säkert utflyktsmål. Flygtrafiken i Mellanösterns södra Medelhavsregion störs av diverse incidenter som har gjort att Qatar Airways inte flyger på Libyen, två turkiska piloter har kidnappats i Beirut och kryssningsfartygen lägger inte längre till i t ex Egypten.

Då en stor del av gästarbetstrafiken också drabbats väntas flera flygbolag få problem i området.



Kan det otänkbara bli tänkbart?

Olympiska ringar ersätts med halvmånen och skäran?

Olympiska ringar ersätts med halvmånen och skäran?   Foto: Jan Ohlsson

Turkish Airlines är intresserade av att förvärva och på sikt integrera det bolag som främst sköter regional och inrikes flygtrafik i Grekland och sedan gå vidare med förvärv av Aegean Airlines. Ur Turkish Airlines synpunkt kan det tyckas vara en logisk affär och turkarna lovar även utveckla Athens flygplats till ett andra nav vid sidan av det överbelastade Istanbul.

Men ur grekernas synpunkt? Flygbolaget med de olympiska ringarna skulle ägas av turkarna. Grekland kommer att se det som en ockupation och företagskulturen är mycket annorlunda.

Under tiden har Aegean lagt ett nytt bud på Olympic. Men EU är sketiskt och säger att det ger ett sammanslaget bolag närmast monopol på grekiska öarna, även om Aegean avstår mer. Aegean hävdar att sammanslagningen är nödvändig för deras överlevnad. Olympics enda reaktion är att Turkish Airlines bjuder 19 miljoner euro mer.



Cypern tas över av lågprisflyget

Flamingos har vintertid en egen resort intill Larnacas flygplats

Flamingos har vintertid en egen resort intill Larnacas flygplats   Foto: Jan Ohlsson

Sverige får allt bättre och billigare flygförbindelser med Cypern. Såväl Norwegian som nu även Ryanair ska flyga året runt från Arlanda respektive Skavsta till Larnaca respektive Pafos, om än så bara en gång i veckan.

Lågprisflyget dominerar nu öns flygförbindelser och eftersom många också flyger seat only med charterplan i säsong är det allt mindre kvar att göra för öns eget flygbolag Cyprus Airways. Efter år av monumentala förluster i förhållande till sin storlek och mobumental misskötsel från ledning och fack klämtar nu klockan. En allra sista räddningsplan läggs i slutet av oktober och kräver 54 miljoner euro, varav hälften från någon privat investerare och ett godkännande från EU.

Om så sker ska bolaget sparka ytterligare 117 anställda ned till 385, mot drygt 1000 bara för några år sedan och endast sex flygplan av typ A-320 blir kvar, varav en i reserv. Det betyder att en A-320 till och två A-319 försvinner. Dessutom ska alla löner ned tio procent, bonusar och förmåner minskas och inga löneföärhöjningar ska göras förrän tidigast 2018 då bolaget ska vara lönsamt igen.

Cypern väntar sig att internationell trafik kan bli tillåten till Ercan, Nicosias egentliga flygplats men på turkiska sidan dit man idag måste flyga via Turkiet, från Sverige med Turkish Airlines och Pegasus. Framöver kan det bli tal om lågprisflyg.



Etihad kan gå in i sargat Air France

Air France framtid ligger i Abu Dhabis penningpåse

Air France framtid ligger i Abu Dhabis penningpåse   Foto: Jan Ohlsson

Ännu tätare band Air France/KLM med Etihad från Abu Dhabi är möjliga, ja t o m troliga. Som längst kandet gå till ett joint venture. Det medger Air France CEO Alexandre de Juniac i fransk media.

Samtidigt tvingas det ekonomiskt hårt pressade Air France möjligen att skära ned ytterligare 3000 anställda, utöver de drygt 5000 avgångsvillkoren redan spikats för. Det kan bli 2200 ytterligare avskedanden på marken, resten i luften och det betyder att 10 000 fått gå på fyra år.

Från KLM kommer signaler om att lågprisdottern Transavia ska få nya uppgifter efter att tidigare varit inriktat på turisttrafik. Nu funderar man på att göra Transavia till en huvudaktör för KLM:s anslutningslinjer från Amsterdam ut över Europa.

KLM å sin sida genomgår modernisering av flygflottan där MD-11 nu snart gör sin sista flygning och regionaltrafikens trotjänare Fokker 70/100 nu ska fasas ut tidigare än planerat och ersättas med Embraer 190, bl a då på flera skandinavienlinjer som Linköping.

Etihad fortsätter sina inköp och uppköp av andra flygbolag, senast drygt 20 procent i Jet airways i Indien och även ett intresse av polska LOT. Därför är en närmare knytning till Air France, även förvärv av delar av den franska nationalklenoden, möjlig.



CSA stänger kontor men fortsätter flyga

Ökad konkurrens men indraget kontor

Ökad konkurrens men indraget kontor   Foto: Wikimedia

CSA stänger sitt kontor i Stockholm 31 augusti, meddelar Pavla Bonde som jobbat för CSA i drygt 12 år. CSA Czech Airlines huvudkontor i Tjeckien har beslutat att stänga sitt kontor i Stockholm den sista augusti 2013. Pavla Bonde som blev kvar som enda anställd, slutar efter 12 år sin anställning på flygbolaget.

Czech Airlines behåller dock sin direkta linje mellan Stockholm och Prag som nu under gällande sommartidtabellen trafikeras 13 ggr i veckan.

Sales funktion för svenska marknaden tas över av huvudkontoret i Prag, kontaktperson Mrs Alena Šoralová, email alena.soralova@csa.cz,  tel. nr. +32 487 384 310. Gruppbokningar har redan nu tagits över av av Call centre, kontakt e-mail groups.sto@czechairlines.com , tel. nr. +420 239 007 115, option 7.



Mer anarkism vore sevärd

Anarkistisk folkfest i Karlbergskanalen.

Anarkistisk folkfest i Karlbergskanalen.   Foto: Jan Ohlsson

Ett av Stockholms mest anarkistiska evenemang är Gummibåtsracet i Karlbergskanalen. I år lockade det drygt 800 deltagande flytetyg och avslutningen blev tragisk när en deltagare drunknade i ett olyckligt dyk.

Men eventet är oorganiserat, facebookinkallat, har ingen deltagaravgift, är högst sevärt från land och galet om än fyllt av fylla och galna upptåg. Men just detta oorganiserade, icke auktoriserade är vad Stockholm just behöver.



OS i Sotji…knappast

Pride en bra intäktskälla för Stockholm.

Pride en bra intäktskälla för Stockholm.   Foto: Jan Ohlsson

Prioriterad grupp under Prideveckan, men Stockholm sägs vara en gayvänlig stad och det är inte bara viktigt intäktsmässigt, utan en politisk manifestation i sig i en alltmer bakåtsträvande värld.

Putinregimen fick sin berättigade kritik under veckan och det väcker intressanta frågor inför Olympiaden i Sotji. Men Stockholms image är guld värd.



Politisk strid om fasadfärg

Gult ska det vara.

Gult ska det vara.   Foto: Jan Ohlsson

Slottets primära uppgift är att vara till för turister. Alltså bör det synas. Gult blir väldigt bra. Stockholm är överhuvudtaget fortsatt alltför försiktigt vad gäller nyskapande arkitektur, fasadfärger och ytterst blygsamt belyst.

Gör något nu.



Qatar Airways och NextJet laddar om

Qatar Airways blev först med att erbjuda Dreamliner ut från Stockholm.

Qatar Airways blev först med att erbjuda Dreamliner ut från Stockholm.   Foto: Qatar Airways

Qatar Airways blev först med Boeing 787 Dreamliner på Arlanda i och med att dagliga Stockholm-Doha fick Dreamliner istället för Airbus A-330 fr o m 1 augusti. Just nu pågår en styrkemätning mellan Qatar Airways och Emirates ut från Stockholm och det avspeglar sig i många lockande priserbjudanden. Emirates inleder sin trafik i början av september, men ska enligt check-in.dk ta ned volymen i början från Boeing 777-300 till Boeing 777-200. Försäljningen har varit trögare än beräknat, fast då kan man ju undra hur de tänker.

Läs mer>>>

Iberia kan moderniseras om…

Ny långdistansflotta nytt lockbete i tvist

Ny långdistansflotta nytt lockbete i tvist   Foto: Javier Bravo Munoz

Nu lockar ägaren de motsträviga fackföreningarna på Iberia med bättre arbetsplatser om de går med på åtstramningar och nedskärningar.

Kan bolaget blir lönsamt löser de in nu lagda optioner på 32 Airbus A-350-900 och 12 Boeing 787-9 som då ska ersätta först 13 Airbus A-340-300 och 17 Airbus A-340-600, samt även de åtta Airbus A-330, varav endast fyra ännu levererats. Men då måste stora delar av Europatrafiken bort i händerna på Iberia Express och Vueling i gengäld.



Stort gräl med oväntad utgång

Saudia i sandstorm i Kairo. Kanske finns en glimt av ljus för bolaget som nyligen framhärdat i att inte vilja flyga israeler, fast vilken israel väljer att flyga Saudia?

Saudia i sandstorm i Kairo. Kanske finns en glimt av ljus för bolaget som nyligen framhärdat i att inte vilja flyga israeler, fast vilken israel väljer att flyga Saudia?   Foto: Jan Ohlsson

En arabisk flygvärdinna på Saudia som förberedde en inrikesflygning mellan huvudstaden Riyad och Jeddah vid kusten råkade kalla en utländsk passagerare för ”darling”. Detta avhördes av två familjer som satt bakom; en saudisk polisofficer med fru och barn och en muslimsk präst och den senare började då skälla ut flygvärdinnan och krävde en ursäkt för att hon förolämpat landets kultur med fula ord (darling) och det framför fruar och barn.

Nu händer det underliga att flygvärdinnan står på sig och bråket eskalerar. Efter en timmes försening kommer polis som kallats till planet och avhyser de två bråkiga familjerna som togs till förhör, kvarhölls hela natten och släppts i väntan på rättegång. Prästen, en grottman vid namn Khaled Al Muhaizi, har uttalat sin harm i en saudisk tidning och har ingen förståelse för att brottslingen, dvs flygvärdinnan, betraktas som offer och han, den rättfärdige, som en brottsling. Han känner sig störd och kränkt i familjens ambition att utföra Umra (mini pilgrimsresa). Och nog är han störd alltid.

En studieresa till Stockholms pride festival vore ett bra straff…



Det är alltid någon annans fel

om någon skiter i poolen. Att det skulle vara de egna telningarna finns inte på kartan.

Fritidsresor har fått sina fiskar varma för magsjuka på ett hotell i Alanya. Men smittan hade turisterna med sig. Och i generation bortskämd, cirka 30-35 år, är alltid någon annan ansvarig.

Rent juridiskt är Fritidsresor inte ansvarigt. Det är samma problematik som att svenska medborgare som råkar i trubbel utomlands i ökad grad förväntar sig att UD ska ingripa om det trassel. Och ska ha läkarvård genast på närmsta vårdcentral, särskilt till sina barn, och gärna själva bestämmer diagnosen och ska först i kön. Varför det? Det är samma generation som gärna parkerar på cykelbanan för att prata med varandra eller drar två barnvagnar i bredd på trottoaren. Tyvärr är det väl generationen innan som misslyckats med uppfostran.

Väldigt svenskt är det också. Vet bäst, mest och kräver allt, utom personligt ansvar.



Ryanair säljer sin andel i Aer Lingus

På väg mot nya mål om man hittar någon kompis däruppe

På väg mot nya mål om man hittar någon kompis däruppe   Foto: Jan Ohlsson

Ryanair kastar in handduken vad gäller ägande i Aer Lingus och öppnar dörren för att sälja sina 29 procent till "något annat flygbolag inom EU". 

Läs mer>>>

Snusk i kryssningsbranschen

Toppen av ett isberg?

Toppen av ett isberg?   Foto: Wikimedia

Allt är inte silver som glimmar. Den femstjärniga lyxkryssaren Silver Shadow hamnar rejält i skuggan sedan den inte fått godkänt i en flygande hälsoinspektion i Alaska. Snusk i kök och dåliga matvaror, samt obekräftade rykten om att besättningen fick order att gömma föremål och matvaror när inspektionen väl stigit ombord.

Snusk på ett annat sätt är rättegången mot kapten Schettino, kallad kapten Ynkrygg, på Costa Concordia, som äntligen inletts. Kapten Schettino tycks dömd på förhand och riskerar 20 års fängelse, men vill ha en uppgörelse på tre år. Skyldig till en hel del är han säkert, men också ensam åtalad. Den usla befälskultur och bristande utbildning av besättning som kommit i dagen borde falla tungt på ledande chefer i rederiet och själva rederiet.

Men Costa har köpt sig fri med en miljon euro i böter och fem anställda, varav två högre chefer och tre befäl, har fått kortare, närmast symboliska straff, vilket visar på att dålig företagskultur fanns. En ren muta kan tyckas. Högsta chefen har ersatts i naturlig avgång med heder och pengar i behåll.

Hur står det till med italiensk rättvisa och den säkerhetskultur runt haveriutredningar som är långt under den självklara internationella standard som rör flygolyckor? Utan tvekan behövs fler flygande inspektioner även på bryggan.



British Airways ökar Londonflyget

London City Airport har nu snabb rälsförbindelse även med övriga London

London City Airport har nu snabb rälsförbindelse även med övriga London   Foto: Jan Ohlsson

Från 28 oktober ökar British Airways turerna på linjen Arlanda-London City Airport från nuvarande två till tre vardagliga med Embraer 170 för 76 passagerare. I helgerna blir det något glesare. redan i september kommer BA dessutom att sätta in Boeing 787 Dreamliner på vissa turer Arlanda-Heathrow. det sker under planets inflygningsperiod för flygbolaget och på motsvarande sätt har Airbus A-380 , också ny i BA, gått in på London-Frankfurt, före den sätts i långlinjetrafik i höst.



Ett litet litiumbatteri kan vara bov i dramat

Nya bekymmer för världens mest påpassade flygplanstyp?

Nya bekymmer för världens mest påpassade flygplanstyp?   Foto: Wikimedia

En brand utbröt på fredagen 12 juli ombord på en Boeing 787 Dreamliner som stått parkerad på London-Heathrow i mer än åtta timmar. Planet tillhör Ethiopian Airlines och stod nära brandstationen i väntan på kvällsavgången. Utredare riktar bl a misstanke mot en nödsändare- driven av ett litiumbatteri! Utredarna begär nu att alla sådana sändare på samtliga 787 ska tas bort, något som tar en timme per plan. Möjligen kan den högre luftfuktigheten på 787 jämfört med andra plan trigga elektriska kortslutningar. Utredningfen fortsätter. 787 får fortsätta flyga. Men utredningens resultat hittills kan ge anledningen till oro.

Branden utbröt i bakre sektionen av planet, nära toalettutrymmena och brandskador finns på flygkroppens tak. Branden utbröt 16.30 lokal tid fredag 12 juli.  Planet har omfattande skador. 

Boeing och Airbus har valt olika teknik att bygga 787 Dreamliner respektive Airbus A-350. Bägge är de första kommersiella flygplan att byggas med karbonfiberkropp, dvs plast, istället för aluminium. Boeing bygger i ett stycke, liksom man gjuter en segelbåt i form, medan airbus bygger i sektioner, något dyrare, men lättare att laga. För frågan är nu kan den nya Dreamlinern, med namnet Drottningen av Saba, repareras och hur mycket av flygkroppen behöver bytas ut? Det går, tror Boeing, men kostar det mer än planet är värt och vad händer då nästan gång en skada uppstår? Och hur känslig är konstruktionen? Den misstänkta nödsändaren, av märket Honeywell, finns monterad i 1500 trafikflygplan av olika typer, främst Boeing, världen över. En världsomfattande inspektion har beordrats.



Kan bli svårt klå Wizz Air på hemmaplan

WizzAir och ryanair slåss om Östeuropa

WizzAir och ryanair slåss om Östeuropa   Foto: Jan Ohlsson

Sólyom Hungarian Airways är ett storstilat projekt helt i linje med Ungerns fanatiskt nationalistiska regim. Sedan Malév kastade in handduken har många planer gjorts för att återupprätta ett nationellt fullserviceflygbolag. Med den förre chefen för ungerska luftfartsstyrelsen vid rodret och en påse pengar från Mellanöstern ska man börja med sex flygplan och hoppas på tre miljoner passagerare på ett år och ett mål på 50 flygplan. På museum då, frågar sig Travel Insider. Idén är orealistisk, otidsenlig och dödfödd och anledningen är inte ”yttre fiender till ungerska staten” utan kan stavas Wizz Air, Östeuropas mest framgångsrika lågprisflyg som också drivs framåt i snabb expansion mot sin sparringfiende Ryanair som också beslutat sig för att satsa mer på öst. I det tävlan är Sólyom slaget på förhand.



Nya SAS linjer till vintern

SAS tänker fortsatt satsa offensivt

SAS tänker fortsatt satsa offensivt   Foto: Jan Ohlsson

SAS öppnar nya linjer till vintertidtabellen .Samtliga från Köpenhamn. Köpenhamn-Bremen ska flygas sex gånger i veckan med CRJ-200 för 50 passagerare. Samma flygplanstyp från Cimber används för nya Köpenhamn-Humberside i norra England. Köpenhamn-Madrid ökas på till fyra gånger i veckan, liksom det blir fler turer på huvudstadstriangeln. Köpenhamn-Bangkok med Airbus A-340 återupptas 22 november med 3-5 turer per vecka under vintern.



Gotland knyts till Malmö året runt

Gotlandsflyg och Malmö Aviation inför året runt flyg till Skåne

Gotlandsflyg och Malmö Aviation inför året runt flyg till Skåne   Foto: Jan Ohlsson

Malmö Aviation och Gotlandsflyg permanentar linjen Visby-Malmö och ger den året runt trafik. Under sommaren flugen med RJ-85 blir det från 27 augusti tre tur och retur i veckan, tisdag, fredag och söndag med Saab 340.



Läs mer om Asianaolyckan

Vår krönika uppdateras var dag från slutet.



Fler nya Sverigelinjer i luften

Swiss öpnar vinterlinjer till Alperna

Swiss öpnar vinterlinjer till Alperna   Foto: Jan Ohlsson

Alitalia kommer, enligt deras CEO, att åter öppna trafik Arlanda-Milano inom en snar framtid.

Swissair öppnar två nya vinterlinjer till Sverige. Det gäller Arlanda-Geneve  från 15 december i trafik non-stop måndag, tisdag, torsdag och söndag fram till 29 mars, liksom non-stop Geneve från Landvetter lördag och söndag från 14 december.

Danska DAT börjar i mitten av september flyga Norrköping-Köpenhamn två gånger per vardag och en tur på söndagar med ATR-42 för 46 passagerare i samarbete med SAS. Linjen har varit utan trafik sedan januari då NextJet slutade flyga med sin Saab 340.



Air Serbia ersätter JAT

Slutfluget efter 66 år

Slutfluget efter 66 år   Foto: Jan Ohlsson

Avtalet mellan Serbiens regering och Etihad från Abu Dhabi är klart. Redan 1 augusti startar det nya flygbolaget Air Serbia, under Etihads överinseende och i samarbete. Serbiska regeringen tar hand om gamla JAT:s skulder på 170 miljoner euro, betalar för leasing av sex nya flygplan samt övertalig personal från gamla JAT, som nu försvinner som varumärke efter 66 år. JAT har idag tio Boeing 737-300, varav sex är operativa samt fyra ATR-72-600.



SAS har problem med långdistansflygplan igen

SAS har tekniska problem med långdistansflottan igen.

SAS har tekniska problem med långdistansflottan igen.   Foto: Jan Ohlsson

Onsdag 3 juli 2013 fick SAS ånyo tekniska problem med en av Airbus A-340-planen i långdistanstrafik. I sommar har SAS hyrt in Omni international från USA med en Boeing 767-300 för att hjälpa dem medreservkapacitet. 

Sommaren 2012 blev åskilliga avgångar inställda efter tekniska problem med långdistansflottan. SAS skulle fått en extra Airbus A-340-300 i sommar, men oenighet om avtalsvillkoren har gjort att den leveransen inte sker förrän i oktober. Olyckligtvis måste den trasiga A-340:an byta en motor i Tokyo och förutom avgången därifrån fick en följande tur Köpenhamn-New York ställas in. Extraplanet från Omni klarar inte de längsta linjerna och det var på en sådan planet fick problem.

Nu kan det sättas vissa frågetecken för de många tekniska problemen. En sak är att trafikprogrammet är ”för hårt” för antalet flygplan; ett annat är att felen är så många totalt sett att man kan undra över teknisk underhållskvalite. Eller är det bara otur?



SAS tar ton i Almedalen

Många plockar redan russin ur SAS kakan och att baka en helt ny kaka vore inte heller så svårt. Vad har just Sverige att förlora? SAS är ju huvudsakligen danskt.

Många plockar redan russin ur SAS kakan och att baka en helt ny kaka vore inte heller så svårt. Vad har just Sverige att förlora? SAS är ju huvudsakligen danskt.   Foto: Jan Ohlsson

SAS-chefen Rickard Gustafson passade i Almedalen på att pompöst framhäva att Sveriges infrastruktur mer eller mindre skulle falla ihop om SAS inte fanns och att det skulle ta lång tid att täppa de luckor som skulle uppstå om SAS försvann. Minsann. Och det sagt på Gotland där SAS i princip inte längre deltar i trafiken.

På många andra håll, och klokt nog, skaffar man sig underleverantörer som sköter trafiken, annars skulle SAS inte klara det ekonomiskt. Sanningen är att om SAS försvann skulle det ta maximalt två veckor innan trafiken funnit nya vägar, utan att en enda ort blir utan trafik. Men visst, det vore inte bra för konkurrensen. Ändå får det väl vara någon måtta på SAS historiskt ofta återkommande storhetsvansinne. Skäms.

Men kanske var Almedalen ändå väl valt för Gustafssons skräckpropaganda. Almedalen är ju liksom en planet i sig, av makthavare som för länge sedan förlorat markkontakten och inte lever med folkets kunskap om sakers verkliga tillstånd. Så ej heller SAS. Redan offrar SAS ju avsevärda reklamkostnader på ett flygplan som inte kommer förrän 2018. Finns det överhuvudtaget ett SAS år 2018?



Norwegian har fått sin första Dreamliner

Norwegians första dreamliner har sitt namn efter Sonia Heine

Norwegians första dreamliner har sitt namn efter Sonia Heine   Foto: Norwegian

Norwegian Long Haul fick 30 juni leverans av sin första Boeing 787 Dreamliner direkt från fabriken i Seattle till Oslo. Den sätts 4 juli-4 augusti in i Europatrafik från Oslo till bl a Alicante, Malaga och Nice innan den börjar flyga på Bangkok och New York samtidigt som Norwegian får sin andra nya Dreamliner. T v flygs långdistanstrafiken av en Airbus A-340 tillfälligt inhyrd. Norwegian har beställt åtta Dreamliner och är på väg att öka antalet med ytterligare ett par. 

För SAS del dröjer det till 2018 innan man får sin första nya maskin av samma generatio.

Samma dag, 30 juni 2013, fick även Air Baltic ännu en fabriksny Bombardier Q400 inom sitt moderniseringsprogram.



Vi återgår till sommaruppehållet

Havsbad 23.45. Då är Norden oslagbart. Men kallt. I vattnet.

Havsbad 23.45. Då är Norden oslagbart. Men kallt. I vattnet.   Foto: Jan Ohlsson

som finnarna sjunger; NUUUU

Vid akuta händelser följ notiserna på webben, under denna har t ex två nyheter tillkommit sedan senaste nyhetskrönika. Under sommaren kommer också ett och annat resereportage att dyka upp på Insider Plus; senast var det Viborg (2013-06-26)



Akuta kriser för flera av Europas flygbolag

Iberia behöver draghjälp akut

Iberia behöver draghjälp akut   Foto: Wikimedia

I ett överraskande drag sålde den krisande spanska banken Bankia sina 12,5 procent i British Airways/Iberias moderbolag IAG för 675 miljoner euro. Banken räddades tidigare från kollaps av spanska staten. Nu undrar alla vem den verklige köparen är. Försäljningen var väntat, men på sikt. IAG under ledning av British Airways förre chef Willie Walsh har deklarerat att Iberias kris nu gjort att läget för bolaget är kritiskt och att det inte längre tjänar pengar på någonting, inte ens långdistans. Sedan 2009 har Iberia gjort sig av med bl a 56 Airbus A-320 , en del till det av Iberias personal så hatade lågkostnadsbolaget Iberia Express. Andra har sålts till Vueling, till andra flygbolag, står avställda eller har sålts till skrot.Också sju Airbus A-340 har försvunnit från flottan och ersatts med färre, men bränslesnålare, Airbus A-330. Iberiaslfackförbund är inte särskilt samarbetsvilliga och nya nedskärningar under protester kan väntas. IAG har ju också köpt konkurrenten Vueling, Barcelonas flygbolag. Iberias konkurrenter har inte vilat på hanen och den spanska marknaden sviktar i krisens spår.

Bland övriga flygbolag i Europa där krisen förvärras är Air Berlin, som nu ska sälja åtta flygplan ytterligare för att det egna kapitalet av styrelsen ansetts för lågt. Cyprus Airways drar sig ur grekisk marknad och säljer tre plan till. Kvar är en handfull och halva personalen. Cypriotiska staten uppges vara på väg att starta om med ett nytt flygbolag, sedan facket och inkompetent ledning satt det gamla på ruinens brant. Alitalia är även det på fallrepet, liksom polska LOT. Serbiska JAT ses däremot ut att kunna räddas av Etihad från Abu Dhabi, medan tjeckiska CSA getts ett nytt liv av Korean Air. I Slovenien tänker staten göra sig av med Adria Airways efter den svåra finanskris som drabbat landet. Bl a har flygplan hyrts ut över sommarsäsongen (högsäsong) till serbiska JAT. Ett tyskt riskkapitalbolag uppges ha visat intresse av det som är kvar. För flera av de krisande östeuropaflygbolagen är WizzAir och Ryanair två anledningar till krisen. I Ukraina pågår ett tufft slag om marknadsandelar mellan flera mindre flygbolag samt ryska UT-Air och Ukraine International, efter Aerosvits konkurs. I lilla Moldavien är det inte mycket kvar av landets nationella flygbolag och avregleringen kan göra slut på det sista. Även Croatia Airlines befinner sig i en rejäl vågdal, trots turistboomen och har avbeställt nybeställningar samt hyr ut flygplan under högsäsong.

Bland regionalflygbolagen är FlyBe på väg att få tillta ännu mer drastiska nedskärningar. DanubeWings i Slovakien säljer fyra av fem flygplan. I Sverige är Direktflyg i Borlänge i kris och med tio flygplan idag blir en rekonstruktion nödvändig och smärtsam, alternativet är nedläggning. Direktflyg har tio Jetsream 32 och en Fokker 50.Nästa kandidat för stora omställningar i Sverige är NextJet., som förlorar en del uppdrag och har en ålderstigen flygplanflotta, som snart måste bytas i sin helhet..

 



Ånedinlinjens Birger Jarl blir hostel vid kaj?

Nyrenoverad 60 åring utan uppdrag.

Nyrenoverad 60 åring utan uppdrag.   Foto: Jan Ohlsson

Ånedinlinjen som trafikerat Stockholm-Mariehamn sedan 1973 står inför nedläggning.

Sedan januari har man kört varannan vecka med sitt fartyg, klassiska m/s Birger Jarl, byggt som Helsingforsfartyg för Svearederiet till Olympiaden i Helsingfors 1953 och seglade för dem i 20 år. Senast renoverades fartyget för nära 20 miljoner kronor, bl a för att nå up till modernt brandskydd 2011, men den tidigare så trogna kundgruppen har blivit glesare eller vill prova något nytt.

Det är för dålig lönsamhet på Östersjön, säger ägaren Magnus Strauch till regional TV ABC och som liten aktör blir Ånedinlinjen den första att gå. Men lönsamheten i biljettpriser är överlag dålig och fler förändringar väntar. I januari fick hälften av de anställda gå och man har sedan dess klarat sig med en besättning och totalt 57 anställda och företaget har sedan dess befunnit sig i rekonstruktion. Men nu är det slut, med omedelbar verkan.

Under våren har Birger Jarl fungerat som hostel under liggveckorna och med priser från 599 SEK/hytt är det måhända en bättre affär. Det är brist på lågprisboende i Stockholm, men det är osäkert om hon då kan få ha kvar sin centrala adress. Forna samseglande kollegan s/s Bore, byggd 1960,  ligger som museifartyg och just hostel i Åbo. Kanske är det en sådan framtid som nu väntar även Birger Jarl?

2010 K-märktes m/s Birger Jarl, men några nya trafikuppgifter är svåra att se, om inte Strömma Turism eller andra intressenter kan se nya kryssningsupdrag för Birger Jarl, åtminstone fram till nästa klassning. K-märkningen omöjliggör större ombyggnad.För en linje med så lågt biljettpris per passagerare som Mariehamnskryssningar har hon för få restaurang- och taxfreeytor att ta in intäkter på, så i så fall vore en mer högavkastande rutt bättre, men då faller hon på den lägre hyttstandarden och bränslepriset per passagerare. Bättre då att ligga vid kaj.

Birger Jarl är det sista vita fartyget vid Skeppsbron och det Finlandsfartyg som, trots kortare avbrott för bl a trafik i Bottenviken, varit Finlandstrafiken trogen i ett sannolikt oslagbart rekord; 60 år!



Strömma kryssar västkust och öppnar utflyktsbutik

Västkusten har stor kryssningspotential i stort och smått.

Västkusten har stor kryssningspotential i stort och smått.   Foto: Strömma Turism

Strömma Turism & Sjöfart utökar sitt utbud med en kryssning genom Göteborgs skärgård till sommarpärlan Marstrand med det anrika fartyget M/S S:t Erik. Strömma är redan stora i Stockholms skärgård, bl a. Men utan tvekan finns en stor sjöfartspotential kvar i Sveriges västra skärgård, såväl för mindre som större och längre kryssningar.

Läs mer>>>

Banankusten nästa för Holland America Line

På Half Moon Cay erbjuds ridning. Flodhäst ser det ut som.

På Half Moon Cay erbjuds ridning. Flodhäst ser det ut som.   Foto: Holland America Line

Holland America Line blir första rederi att erbjuda kryssningar till Banana Coast, som erbjuder kilometerlånga sandstränder, tropiska vattenfall, regnskog, korallrev; allt på ett och samma ställe ihop med 50 000 kvadratymeter taxfreeshopping.

Varför du inte hört talas om det? För att det inte fanns. Ja, det finns en naturpark nära i Trujillo i Honduras, men sedan har det byggts på och förbättrats till att bli ett naturligt, men ändå konstlat habitat. Det kommer mer, med safari och en utbyggd naturpark senare. Men redan erbjuder Banana Coast snorkling och kajakpaddling.

Holland Americas Ryndam kommer dit 11 gånger 2013-2014, till den nyanlagda hamnen.

Holland America har åtta fartyg i Västindien nästa säsong och ännu ett mål de är ensamma om; Half Moon Cay, en ö rederiet äger.



Turkish Airlines fortsätter raketexpansionen

Den politiska krisen i Turkiet har ännu inte påverkat Turkish Airlines, men man behöver en ny flygplats i Istanbul, utan protester.

Den politiska krisen i Turkiet har ännu inte påverkat Turkish Airlines, men man behöver en ny flygplats i Istanbul, utan protester.   Foto: Jan Ohlsson

2014 fortsätter Turkish Airlines med att satsa bl a på Sydamerika och tredubblar sitt linjenät dit med bl a Bogotá, Caracas Simón Bolivar, Havana Int'l och México City. Också USA ska få tre nya destinationer; Atlanta Hartsfield Jackson, Boston och San Francisco, CA.

Turkish Airlines har under de senaste åren haft en kraftig expansion och fortsätter i högt tempo under 2013.

Under första halvåret har företaget öppnat 16 destinationer. Bland dessa finns Libreville (Gabon), Colombo (Sri Lanka), Aqaba (Jordanien), Al-Qassim (Saudiarabien), Malta (Malta), Kuala Lumpur (Malaysia), Vilnius (Litauen) och Tallinn (Estland).

Mazhar-i Sherif (Afghanistan), Kano (Nigeria), Ndjamena (Chad), Katmandu (Nepal), Asmara (Eritrea), Luxor och Aswan (Egypten) och Ahwaz (Iran) är några av de nya destinationerna som nu är planerade att börja under andra halvåret.

Men listan är längre än så, med Abuja (Nigeria), Juba (Södra Sudan), Luanda (Angola), Manilla (Filippinerna), Mexico City (Mexiko), Oran (Algeriet) och Urmieh (Iran) på gång inom ett år.

Turkish Airlines är ett fyrstjärnigt flygbolag enligt Skytrax, som efter undersökning bland 18 miljoner passagerare givit Turkish Airlines titlarna Europas Bästa Flygbolag två gånger i rad, samt Världens Bästa Premium Class Seats.

Antalet destinationer är 220, flygplan 200 st och passagerare ca 39 miljoner, vilket gör Turkish Airlines till tredje störst mätt i passagerarantal inom AEA (Association of European Airlines). För att klara den snabba expansionen har man förutom en lång rad nybeställningar, även hyrt in extra kapacitet från bl a Jet Airways och Gulf Air i form av överblivna A-330.

Sedan 2008 är Turkish Airlines medlem i Star Alliance.



Ett av Europas äldsta flygplan i trafik

En verklig överlevare.

En verklig överlevare.   Foto: Arpingstone

Europas sista Boeing 737-200Adv är tillbaks i Belgrad så gott som ny. Aviogenex hyr ut den till serbiska JAT i sommar igen, efter att flygplanet genomgått en stor D-check i Perpignan i Frankrike. Och fler flygplanstyper är nära dödsbädden.

Läs mer>>>

Stordalen får en Amarant i kedjan

Petter Stordalens Nordic Choice Hotels tar över Hotel Amaranten från krisdrabbade First Hotels. Amaranten på Kungsholmen i Stockholm är ett av Stockholms större hotell med 461 rum och Nordic Choice har därmed fyra av de fem största hotellen i Stockholm under sina vingar.

Samtidigt övertas även Hotell Sankt Petri, designhotell i Köpenhamn och Hotel Vesterbro i samma stad med 268 respektive 400 rum från First Hotels och det gäller både fastigheter och drift.

I september i år öppnar Nordic Choice dessutom Quality Hotel Friends i Solna, medan motsvarande hotell vid Globen står på tur att få dubbla storleken.



Air Canada med offensivt sparpaket

Air Canadas offensiva sparpaket har få likheter med alliansbrodern SAS.

Air Canadas offensiva sparpaket har få likheter med alliansbrodern SAS.   Foto: Wikimedia

En kostnadsbesparing på 15 procent och en kapacitetsökning med 9-14 procent för 2014. Det räknar Air Canada med att genomföra samtidigt med tre åtgärder.

Dels introduceras fem bränsleffektiva Boeing 777-300ER och sju Boeing 787 Dreamliner i långlinjeflottan. Dels tas en del trafik, även långdistans, över av nya lågprisbolaget Rouge samtidigt som fler kortlinjer tas över av regionalbolaget Sky regional Airlines, även det med lägre kostnader. Också en överenskommelse med fackföreningarna om minskade kostnader för pensionsfonderna ingår i paketet.