Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Birka hittar nya sjöleder

Sommarnattens leende

Senast ändrad 11 November 2014

 

Sommarnatten blir aldrig mer leende än till havs. Men det krävs lite mer än 24 timmar och en bra utsiktsplattform.

Medan segelbåtar kryssar i kall motvind och fukt och mygg dväljs därnere, blir havet aldrig vackrare än från tionde eller elfte våningen i ljuset från magisk midsommar.

Birka är som gjord för långkryssningar, med sina eleganta träinredningar, utsmyckning a la 20-talets Atlantkryssare, lounge-och cigarrsalong med pösiga skinnsoffor, bardisk som segelbåtsskrov och generösa, ofta vindskyddade däcksutrymmen och löparbana högst upp på elvan. Hon är välhållen och ombonad och går fint i sjön, vilket hon fick visa från Gotland via Åland och 20 sekundmeter.

Längre tid att njuta detaljerna

Det är ett fartyg värt att njuta längre tid än de 22 timmar en Ålandskryss vanligen tar, när man kan bo in sig, hinna njuta av hytt och däck. Men inte minst njuter man förstås kökets fröjder.

Gotland har blivit lite av hovleverantör till Birka och Birka angör faktiskt Visby några gånger var sommar.  Så på en av sommarens första ”långkryssningar” i Östersjön passade man på att besöka ön. På en utflykt över flammande röda vallmohav ankrade Tottes buss upp vid Ejmunds gård som levererar prima nötkött till Birkaköket. Här bjöds köttbullar med 91 procent nötkött och Gammel Dansk. Det gotländska jordbruket riskerade länge komma på efterkälken. Betodlingen lades ned sedan danskarna köpt och lagt ned sockerbruket. Morötter och pärer (potatis) ger inte pris nog på torra och sandiga jordar, liksom mjölkpriset fallit. Hemmamarknaden är liten och transporterna fördyrande.

Korna får massage, musik och öl

Ejmunds Gård hör till de som specialiserat sig och lyckats med en produkt marknaden är beredd att betala för. Men då måste kvalitén också vara hög. Främst satsar man på kvigor, som slaktas senare, men ger högre köttkvalitet. Endast sex procent av årsproduktionen säljs på Gotland, trots gårdsbutik och det är ett hälsotecken. Man har byggt ett varumärke med egna säljare.

-Korna äter gräs, majs, potatis, morötter och malt från öltillverkningen i Gotlands Bryggeri.

-De får en klunk öl om dagen och blir glada djur, säger Odd Norman, som tillsammans med hustru Maud och nio anställda driver den högt specialiserade gården. Korna har ryggborstamassage de själva kan sköta och musik i den öppna ladugården.

Gödseln går till biogas och kommer åter som luktfri gödning. Man har vindkraft och regnvatten till biodammar som lockar till sig öns rika fågelliv.

Birka köper också råvaror från gotländska Stafva Gård och Stenhuse Gård. Småskaliga produkter i mängd till matlagningen finns när det är marknad på Stora Torget i Visby.

Gotland börjar bygga små resmål

På Lilla Bjers gäller inte bara eco, utan KRAV. Egentligen borde den lilla produktionen av sparris, jordgubbar, vitlök, julgranar och flodkräftor vara omöjlig.  Men det största växthuset är ägnat den växande turismen och här, liksom på Birka, kan man serveras läckerheterna tillagade och förädlade av flera kockar som fått fina utmärkelser för sitt kökskunnande och man är listade i White Guide. Men grunden för allt är goda råvaror. Julgransförsäljning blir därför ett komplement till julbord i växthuset. Så här måste man tänka om man ska klara sig på ett avlägset korallrev i Östersjön.

-Vi experimenterar ibland. Vår egen saffransodling gav dock bara en gram i totalskörd, berättar Margareta som tillsammans med sin man Göran Hoas driver gården.

Saffran är annars en del i Gotlands nationalefterrätt, saffranspannkaka med salmbärssylt (blåhallon) och grädde.

Andra smakprimörer från Gotland som serverades var försommarbetor, ramslökssmör, salmbärspannacotta och förstås den helstekta marmorerade ryggbiffen på kviga från Ejmunds.

Havet blir allt viktigare

Gotland har sina rötter som korallrev i tropiska vatten, se bara närmare på raukarna. En ö på driven som varit bebodd i många tusen år. Flest silverskatter i Sverige, unika bildstenar och unik arkitektur i 92 kyrkor och Visby stad. Almedalen var den gamla kogghamnen under Hansatiden. Det är inte helt ovanligt att jordbrukarfamiljer här känner sina rötter ned till 1300-talet. Idag har Gotland 57 000 invånare. Men de smalspåriga järnvägar, som skulle vara en turistsuccé och byggdes främst för sockerbetstransport, ärt nedlagda sedan 60-talet.

Bland de globala, stora, kryssningsrederierna är det idag en trend att vända alltmer av verksamheten ombord mot havet och vyerna. Balkonghytterna är väl inte så mycket att ta efter i vårt vintriga klimat. Men sommartid är onekligen Birka den Östersjöbåt som kanske har de mest inbjudande däcksutrymmena, inte minst det dansvänliga och spektakulära akterdäcket. Se det och mycket annat i vårt bildspel.

Birka kommer nu också vid behov att kunna variera farleden från Mariehamn. Utanför Kapellskär kan de göra en 90 graders sväng och ta Möjaleden, förbi klippöar och många fyrar, ändå med lövträd och lövträdsängen, förbi det levande skärgårdssamhället på Möja med drygt 300 bofasta och leverantör av köttet till Skärgårdsburgaren i Bistrons bakficka bl a. Så över Kanholmsfjärden och in på Sandhamnsleden mot Oxdjupet. Lite längre, men mycket vackrare.

Birkas sommarkryss kommer tillbaka nästa sommar. Men hon angör också Visby under sina andra sommarkryssningar som 2014 tog henne bl a till Ösel, Bornholm och Köpenhamn, plus en kortare fyrkryss i tusen öars hav under guidning av Göran Sjödin. Östersjön i midsommartid är ett färgskådespel.

Jan Ohlsson


Kategorier: Destination  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson