Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

En kub med närproducerade delikatesser

SAS tar ett stort steg framåt i serviceligan

Senast ändrad 15 Juni 2017

 

Nu satsar SAS på närproducerat i kub . Därmed hakar man inte bara på en trend utan lanserar ett unikt koncept för bättre service ombord. Det ska följas av flera satsningar på Europaflottan, b la ses kabinstandarden över.

Vi har vant oss vid att SAS följt lågpristrenden, inte bara i pris tyvärr. Lågprisflyget finns idag i två former, den ena vägen skäms jag inte att kalla förnedringsflyget. SAS kom farligt nära den väg där lågbudget är lika med låg kvalitet. Men nu händer något, först med maten. Det nya SAS i sommar börjar likna det gamla SAS och det menas som en komplimang, för SAS var en gång serviceledande i Europa, på 1980-talet. Vill man ha en hållbar framtid i SAS måste man dra åt det hållet igen. Det här är ett kliv i rätt riktning.

Mer plats för ätandet

I kuben för lunch eller middag packas maten på höjden och ger passagerarna mer plats för padda eller platta, eller bara mer svängrum i de idag ganska tajta stolarna. Avskalad skandinavisk design när den är som elegantast. Inspirationen kommer från take-away kulturen. Man ska kunna äta och arbeta eller läsa samtidigt. I menyerna för SAS Go, där de kan förbeställas eller SAS Plus, där de ingår innehåller t ex norsk fjordlax, svenskt lamm, dansk kalv och ursprungsmärkta tillbehör, årstidsprimörer som sparris från Stenhuse Gård. Ekologiskt är en ledstjärna och även juicerna har en lokal historia. Det finns ett 70-tal olika menyer.

Istället för att bjuda varmt bröd och små plastförpackningar med plastig ost får du en matig muffins fylld med pålägget inbakat. Chokladen är handgjord från Hedh Escalante och serveras först till kaffet, istället för en dessert som bara tar plats på brickan och du kanske inte äter.

Förtjänar ett förstklassigt kök

På så vis sparas plats och kanske även några kronor, för totalt sett blir det ändå dyrare för SAS.

-Vi kan spara in på sådant passagerare ändå inte vill ha, medger Peter Lawrance, Head chef and meal planner på SAS. Volymerna vi köper in håller priserna rimliga för oss och många producenter anstränger sig lite extra, historieskrivningen ger ju PR. Men vi flyger aldrig längre än tre timmar med mat även för hemresan, ibland kortare. Att ta in catering från utestationerna med vårt högst krävande koncept och kvalitetskrav blir dyrare, men volymerna är ju inte så stora. På Heathrow bytte vi t ex leverantör från flygköket för business class till det för första klass för att kunna hålla kvalitén, Det väckte förvåning., ”Men det här ska ju till er premium economy????”. Men alla leverantörer har varit positiva och vill verkligen vara med. De tycker det är en ny spännande utmaning.

Frukosten består av ett rent lego av sparsmakade delikatesser. Men bara det visuella hade inte räckt. Maten håller hög klass. Även veganer och intoleranta mot laktos kan få sina behov tillgodosedda mot förvarning.

SAS gör egna chips efter säsong

SAS egenproducerade chips kommer från en bonde som odlar 600 sorters potatis och det kommer att märkas, genom säsongsvisa byten av potatissorter. Små detaljer, men det är läckra detaljer som gör helheten.

SAS är också stora inom charterflyg och har även där en premiumavdelning, SAS Charter Plus hur blir det där?

-Där är det arrangören som betalar, fortsätter Peter Lawrance. Kubkonceptet kommer kanske inte dit, det är en fråga om hur mycket arrangören tror sig kunna ta ut av kunderna. Men en uppgradering av Plus-maten kommer också under sommaren.

MR Kabinerna gör om och mer wi-fi

Stephanie Smitt-Lindberg, produkt-och utvecklingschef på SAS, berättar om kommande kvalitetssatsningar.

-Vi har uppgraderat våra långdistanskabiner. Nu är det dags för Europaflottan att få nya stolar och nya kabiner.

Efterlängtat anser undertecknad som natten innan presentation kommit hem just med SAS Charter på en Boeing 737-700 som bara gått några år i SAS, men innan dess i flera flygbolag bl a tio år i Air China. Belysning, stolar m m skulle nog behöva en rejäl uppgradering. Det hela kompenserades av en besättning som nog gärna hugger tänderna i serviceuppgraderingar som kuben. Nästan som det gamla SAS med dåtidens dundersuccé Euroclass. Ett ökat användade av Airbus A320Neo från Sverige ger också rymligare kabiner jämfört med trängre Boeing 737.

Uppkopplingen ska också bli bättre. Mycket bättre och räcka till streaming. Idag gäller 12 mb/sek för hela kabinen. Nu ska det bli lika mycket per passagerare.

Användarvänligare eurobonus

Och Eurobonus, som har rekordmånga aktiva medlemmar jämfört med många konkurrenter, ska göra det lättare att såväl tjäna in poäng som att spendera dem., även tillsammans i t ex en familj eller kompisgrupp.

Ett nytt loungekoncept ska ge fler vad de verkligen frågar efter, ett effektivt kontorshotell.

Trots att sådant här kostar, finns det nog bara en tänkbar väg framåt för SAS. Det är högre kvalitet och ett avståndstagande från den nedåtgående spiralen i förnedringsflyget, med en rad rena lågprisflygbolag, dock inte alla, där varje småsak ska betalas extra samtidigt som passagerare luras in i fällor av dyrt och dåligt. SAS ska hålla sig till prisvärd kvalitet i samtliga bokningsklasser, eftersom de ändå aldrig kan nå lönsamhet om de krigar om billigast, eftersom de ändå aldrig får lägst kostnader.

Jan Ohlsson


Kategorier: Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)