Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Måndagsexemplar du inte vill flyga med

Senast ändrad 14 November 2017

MA-60. Flera länder har förbjudit den.

MA-60. Flera länder har förbjudit den.   Foto: Wikimedia commons

Visst finns de även i lufthavet, måndagsexemplaren.

Men ibland kan de lappas ihop och bli som alla andra. Ibland har flygbolaget tappat allt förtroende.

Transportministern i Burma försöker just nu skrapa ihop 30 miljoner US-dollar från någon statlig fond för att lösa ut Myanmar National Airlines från skulden till den kinesiska flygplanstillverkare som levererade tre fabriksnya regionalplan MA-60 år 2010 för 60 miljoner US Dollar. Efter bara två år och ett otal tillbud ville varken piloter, flygbolag eller åtminstone turistministern ha dem i trafik längre. Det tredje flög till 2013 och då hade halva köpesumman betalts. Kineserna förnekar att det är något fel på planen. Men Myanmar/Burma har gett dem flygförbud. Det finns fler länder som klagat på just detta flygplan.

Biman Bangladesh Airlines har hyrt två begagnade Boeing 777-200 från Egypt Air på fem år. Det är ett av de plan som har världens bästa säkerhetsstatistik. Men just de här två är mer trasiga än de flygs. Nu vill Biman lämna tillbaks dem två år tidigare.

Aeroflot har idag snart 34 Sukhoi Superjet 100 och fler lär vara på gång. Det är ett tvåmotorigt jetflygplan som börjat säljas även i Europa, efter en skakig inledning med flera barnsjukdomar. Men Aeroflot borde haft 44 vid det här laget. De tio första lämnades tillbaks, flera efter bara 1-2 år i luften. Fem av de tio har senare sålts vidare, inom Ryssland,men fem har förblivit på backen. Troligen är dessa tidiga serieexemplar i någon form av dåligt skick. Här är det dock ett ryskt lock på informationen.

Jan Ohlsson


Kategorier: Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)