Login | Bli medlem | Kontakt | Om Oss Insider Plus - Fördjupande nyheter och analys. Inget tjafs.

Kinesisk köpare hade varit bra för SAS


Jan Ohlsson analyserar SAS för EFN. Se hela inslaget >>

Läs mer>>>

Flygolyckan i Kirgizistan


Jan Ohlsson diskutera flygolyckan i Kirgizistan. Se klippet här: tv.aftonbladet.se

Läs mer>>>

Det har blivit farligare att flyga

Malaysia airlines boeing 777-200er.

Det har blivit oändligt mycket farligare att flyga på senaste tiden. En nedskjutning var väntad, om än inte i Ukraina. Det finns fler och nya faror för terrorister i luften. I detta fall pekar mycket på statsterrorism.

Läs mer>>>

Viking Line gör första helt vegetariska menyn


Den vegetariska maten är på väg in I finrummen. Efterfrågan växer och möts med smakrikare fantasi från kockarna. Viking Line blir nu först ut med en kött-fisk och fågelfri meny. Var kan det vara bättre att testa än på Vikingbåtarna mot en vårlik skärgårdsfond.

Läs mer>>>

Borde vi vara flygrädda?

Jan Ohlsson om flygrädsla.

Otäcka bilder av flygkrasch skrämmer tittare. Diskussion på Aftonbladet TV med Insider Plus egen Jan Ohlsson och Dan Katz, psykolog.

Läs mer>>>

Affärsresande med flyt

Elegant lounge ingår i Commodorekonceptet.

Trots det i övrigt unga tonnaget har Tallink Group satsat stora summor på att renovera och uppdatera Helsingforslinjens två fartyg, Silja Symphony och Silja Serenade från 1991 0ch 1990. 

Läs mer>>>

Flygkaoset analyseras i DN av Jan Ohlsson

Svensk flygtrafik stod still i flera timmar.

Läs Jan Ohlssons analys av flygkaoset i Dagens Nyheter.

Läs mer>>>

Fler Nyheter

Alla nyheter>>>



Verkligheten är en thriller

Fritt fall

Jan Ohlsson, som ofta kommenterar flygolyckor i TV och press, har skrivit en bok i ämnet.

-Dagens flygolyckor är färre, men dödligare än förr. Olycksorsakerna är ofta helt nya och utvecklingen har inte hunnit med, menar Ohlsson. Därför heter boken "Fritt fall". Idag sker nämligen de flesta flygolyckor inte vid start och landning, utan under färd på marschhöjd. Orsakerna är svårare att komma åt än tidigare.

Köp boken enklast och billigast direkt från Travel Insider >>

Boken finns även hos Adlibris och Bokus.







 

Holland America Line satsar på Sverige

Avspänt men stiligt och all inclusive på exotiska mål

Senast ändrad 07 September 2013

 

Lite finare, lite lugnare och med en hel del av Atlantångarnas svunna retro-atmosfär i bagaget, vill nu Holland America Line, ha fler svenska passagerare på ett nog så exotiskt linjenät.

Holland America Line första skepp var s/s Rotterdam I år 1873 och dess senaste m/s Nieuw Amsterdam 2013. 140 år av traditioner de är måna om att förvalta, liksom en holländsk, närmast kolonial, touch i inredningsstil, målningar, porslin, mycket marint i detaljerna och så att de är ensamma om att fortsätta ha svarta skrov, som alla atlantångare hade en gång i tiden. Servicenivån är 4+ och närmaste konkurrenter Celebrity (RCCL-gruppen) och Princess Cruises (liksom Holland America idag ett rederi inom amerikanska Carnivalgruppen)

Bokar du innan 15 november 2013 kan du bl a räkna på att drycker ingår, upp till sju drinkar om dagen.

Jan Ohlsson

Blå delft?   Foto: Jan Ohlsson

Nico Bleichrodt är bl a Senior Director Sales North och har ett förflutet som chef för Club Med.

-Nej, det leder inte till ökat drickande. Tvärtom ger det uppskattad valfrihet och kostnadskontroll för kunden. Då är allt utom utflykter ombord inräknat. I specialerbjudandet ingår även uppgradering till specialrestaurang, något som annars kostar 10-15 dollar per dag. Ju mer all inclusive desto bättre för nordisk marknad tror jag.

Bestäm var du vill sitta

Nytt är också möjligheten till bordsbokning på valfri plats, istället för den sittning vid bord rederiet bestämmer, som är traditionell för kryssningar och ibland skrämmer en del förstagångskryssare, fast avsikten är att lättare lära känna medpassagerare.

Jan Ohlsson

Mer stillsamma däcksaktiviteter, som schack.   Foto: Jan Ohlsson

På Holland America Line är avkoppling i centrum. Här finns oceanernas största bibliotek, med bibliotekarie ombord. Och OK då. Även 1000 dvd-titlar att hyra. Inga klätterväggar och vattenrutschbanor. Mer är det inriktat på matkurser, vinprovningar, föredrag eller datakurser för lite äldre, allt fritt, liksom showerna ombord.

Gott om plats för alla

Här kan alla finna sitt myshörn i marint ombonad miljö eller på däck.

-Som holländare ser jag likheten med svenskar, säger Bleichrodt. Vår avsikt är att mer än fördubbla vår andel av marknaden. Att satsa på en marknad och bli kända är alltid en stor uppgift och inget vi kan göra överallt även om vi seglar globalt. Servicemässigt, om än mycket olika i inredning och stil, konkurreerar vi inom gruppen med Princess Cruises t ex. Men de vänder sig långt mer till amerikaner, medan vi är mer europeiska. Även om vi ägs i USA med huvudkontor i Seattle har vi nu åter öppnat kontor i höghuset alldeles bakom Holland Americas klassiska huvudkontor i Rotterdams hamn.

Jan Ohlsson

Som en holländsk fyrbåk över deserterna som man satsar hårt på   Foto: Jan Ohlsson

Den byggnaden är f ö idag Hotel New York och oerhört väl värd en natt om ni kommer till Rotterdam. Retrotripp på New Yorktemat och en perfekt inledning på en seglats med Holland America Line.

Nu seglar inte alla fartyg alltid ut från Rotterdam. Men en hel del gör det och det är ett nav utmärkt lättillgängligt för svenskar; 45 minuter från Amsterdams flygplats med tåg.

Holland America Line finns även på tysk marknad, men att gå in på rysk skulle kräva ryskspråkig personal, att gå in på kinesisk mer casino, tekokare på alla rum, fler kinesiska rätter osv osv. det är mycket att tänka på.

Egen ö och störst på Alaska

Holland America Line är känt för sina långa och exotiska kryssningar, även om man även seglar i Medelhavet och Karibien, där man bl a angör sin egen ö;  Half Moon Cay, ett paradis som fått flera utmärkelser som bästa privata ö av internationella resemagasin.

I Alaska är man marknadsledande, sommartid med sju fartyg på plats. Landarrangemang som ingår inkluderar tågfärd med glastakståg i sköna landskap.

Jan Ohlsson

Krokodilhanddukar på sängen har man ju sett, men krokodilbröd?   Foto: Jan Ohlsson

Nytt för 2014 är att Holland America Line som första rederi går Afrika Runt på 84 nätter från 27 september till strax före jul från och till Rotterdam. Kan bokas som delresa också.

Relativt nytt är också seglatsen till Singapore med en ovanligt omfattande örundtur i Indonesien, gamla holländska Batavia. Den 27 augusti går en speciell Atlantresa i Vikingarnas spår under 16 dygn från Rotterdam till New York.

Nytt för 2014 är också att den större Eurodam ersätter ett mindre fartyg på Köpenhamn och därifrån alternerare på norska fjordar och i Östersjön, där Stockholm blir utgångshamn en gång. Inte så många svenskar tar de stora kryssarna i Östersjön, men det ger många sköna guldmynt i svensk turistindustri.

Jan Ohlsson

Lite kolonial Bataviastil på köpet   Foto: Jan Ohlsson

Panamakanalen blir hundra år och Holland America line går också Sydamerika runt.

Den som bokar före 15 november kan också relativt fritt boka om datum.

En bekväm storlek för mysig kryss

Bleichrodt tror på all inclusive och vad gäller drycker kan det bli permanent framöver. De nyare fartygen har 70 procent balkonghytter och större hytter än normalt.  Nästa nybygge kommer 2016 och ska ta 2600 passagerare i nya Pinnacleserien. Fartygen tar annars (förutom det mindre Prinsendam) 1500 till 2300 passagerare, alltså bekväm medelstorlek som motverkar köer och ger tillträde till fler och mindre hamnar.

Jan Ohlsson

Akterdäck på prinsendam har byggts in för en italiensk specialrestaurang   Foto: Jan Ohlsson

År 1970 kryssade 500.000 människor över planeten. År 2013 blir de 21 miljoner. Under hela 1980-talet byggdes 40 kryssningsfartyg. 2000-2012 har det byggts 115 kryssningsfartyg. Nära hälften av alla kryssningsturister är fortsatt amerikaner, så tillväxtpotentialen är enorm. I Sverige kryssar ännu bara drygt 80.000 om året, dvs 0,9 procent av befolkningen. Att det ska växa till åtminstone 2,5 procent och att Holland America Line ska få en hel del av dem tror Bleichrodt mycket på.

Även om rederierna är mycket självständiga inom Carnival Cruises har Holland America line även fått marknads- och säljansvaret för systerrederiet Seabourn, som är 5+.

Samtliga bilder i bildspelet är från rederiets minsta fartyg; Prinsendam.

Jan Ohlsson


Kategorier: Kryssning  Nyckelord:


Lägg till en kommentar

Namn:

Email:

Kom ihåg mig

Jag godkänner användningsvillkoren

Maila mig när nya kommentarer läggs till

Svara på frågan härunder - För att undvika att automatiska program fyller i formuläret

Vad är 5 gånger 2? (svara med siffror)



Jan Ohlsson's photo

Jan Ohlsson